مشهد؛

مستند نگاری روش پخت ۲۵ نوع نان سنتی در غرب خراسان رضوی

روش پخت ۵۰ نوع نان سنتی غرب خراسان رضوی در سبزوارمورد مطالعه قرار گرفت که از این تعداد ۲۵ نوع برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران گزینش شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد محمود سلیمانی رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار گفت::آنچه در شهرستان سبزوار درباره پخت نان عمومیت داشته بیشتر در فرهنگ نوروز قابل بحث است؛ پخت نان با آداب و رسوم ویژه‌ای همراه بوده که بصورت تجمیعی (فامیلی یا همسایه‌ای) در خانه‌ای که تنور داشته انجام می‌شده است.

وی افزود: نان‌هایی که در شهرستان بیشتر مرسوم بوده؛ فراورد‌های جو و گندم از شناسایی و اهلی کردن این غلات تا آس کردن با فن آوری دستاس، خراس، باد آس و اس ابی، حکایت سیر تحول تولید آرد را در خود مستتر و عیان دارد وجود ۵۰۰ اس ابی در سبزوار و کثرت و پراکندگی بقایای دستاس در محوطه‌های تاریخی و باستانی سبزوار موید آن است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار گفت: انچه امروز در زمینه نان قابل رویت است انواع نان فتیر جو، سرقلفی، فتیر مسکه، آجاری، علفی، جزغاله ای، لایه، گردوئی، کنجدی، پیازی، نون خرما، نون گورس (ارزن)، نون گوجه، نون زیره، نون با هسته زرد آلو، نون کمای که هر کدام به شیوه خاص خود و به نسبت فصول مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

سلیمانی افزود:مراسم پخت نان بصورت تجمیعی دارای اهمیت زیادی است که عنصر همدلی، تعامل و مشارکت که یکی از فرهنگ‌های اصیل ایرانی اسلامی است در این مراسم بسیار بارز و چشمگیر است که همین نوع نگاه در زندگی مردم به تمام فعالیت‌های آنان در جامعه تسری پیدا کرده است.

وی گفت:مستند نگاری روش پخت ۲۵ نوع نان سنتی غرب خراسان رضوی در شهرستان‌های، سبزوار، جوین، جغتای، داورزن، ششتمد و خوشاب پایان یافت.

انتهای پیام//ف. ج


گزینش ۲۵ نوع نان سنتی سبزوار برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار