هیاتی از اعضای کمیسیون امور نظامی سنای آمریکا که به اسلام آباد سفر کرده است، در ملاقات های جداگانه با فرمانده ارتش پاکستان و مشاور نخست وزیر این کشور در امور خارجی، در خصوص موضوع های مختلف از جمله افغانستان، داعش و تروریسم و امنیت منطقه به رایزنی پرداخت.

افغانستان و داعش، محور ملاقات سناتورهای آمریکا با مقامات دولت و ارتش پاکستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، این هیات آمریکایی متشکل از پنج نفر از اعضای کمیسیون امور نظامی مجلس سنای آمریکا به سرپرستی سناتور 'جان مک کین' به پاکستان سفر کرده است. دیگر سناتورهای آمریکایی همراه این هیات، 'لیندسی گراهام'، 'شلدون وایت هاوس'، 'الیزابت وارن' و 'دیوید پردیو' هستند.
در ملاقاتی که این هیات آمریکایی با فرمانده ارتش پاکستان در مقر فرماندهی ارتش در شهر راولپندی انجام داد، طرف پاکستانی توضیحاتی در خصوص اوضاع امنیت منطقه ای از جمله مسائل مربوط به افغانستان و نیز توضیحاتی در خصوص اقداماتی که پاکستان در زمینه کمک به امنیت و ثبات منطقه ای انجام داده است، به طرف آمریکایی ارائه داد.
ژنرال قمر باجوا فرمانده ارتش پاکستان همچنین تاکید کرد که کشورش به رغم تمام مشکلات و محدودیت هایی که با آن مواجه است، تمام تلاش خود را برای کمک به صلح و ثبات منطقه انجام داده و این مسیر را ادامه خواهد داد ضمن اینکه همکاری امنیتی آمریکا-پاکستان یک عامل مهم و کلیدی در این زمینه محسوب می شود.
سناتور جان مک کین سرپرست هیات آمریکایی نیز در این ملاقات، بر اهمیت هماهنگی و همکاری های امنیتی میان پاکستان و افغانستان تاکید کرد.
در ملاقات این هیات سنای آمریکا با سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی نیز طرف پاکستانی، شراکت راهبردی دو کشور را برای تحقق صلح و ثبات منطقه ای و فرامنطقه ای را بسیار مهم توصیف کرد.
سناتور مک کین نیز در این ملاقات گفت که ادامه همکاری آمریکا با پاکستان، به عنوان یک دوست و هم پیمان نزدیک واشنگتن، بسیار مهم است.
سرتاج عزیز هم اظهار داشت که پاکستان خود را نسبت به حمایت از تلاش ها برای ثبات و صلح پایدار در افغانستان متعهد می داند و همچنان معتقد است روند مذاکرات چهارجانبه(پاکستان، افغانستان، چین، آمریکا) یک روند معتبر و موثر برای تسهیل روند مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان است.
مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی در ملاقات با این هیات آمریکایی همچنین تاکید کرد که اسلام آباد آماده تقویت و تعمیق روابط با آمریکا به ویژه تقویت همکاری ها در حوزه مبارزه با تروریسم از جمله مقابله با گسترش دامنه حضور داعش در منطقه است.
سرتاج عزیز بخشی از اظهارات خود در این ملاقات را نیز به موضوع کشمیر اختصاص داد و تلاش کرد توجه هیات آمریکایی را به آنچه پاکستان نقض حقوق بشر از سوی نیروهای امنیتی هند در منطقه کشمیر می داند، جلب کند.
اخیرا، چینی ها تحرکاتی را برای از سرگیری روند مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان آغاز کرده اند و حدود یک هفته پیش، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در همین راستا، سفری به کابل و اسلام آباد داشت تا زمینه های احیای این مذاکرات را فراهم سازد.
سناتور جان مک کین در تیرماه سال گذشته نیز همراه تعدادی از نمایندگان سنای آمریکا به پاکستان سفر کرده بود.
به نظر می رسد یکی از اهداف سفر جاری هیات کمیسیون نظامی سنای آمریکا به پاکستان نیز انجام گفت و گوهایی در خصوص از سرگیری روند مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان باشد.
در خرداد ماه سال گذشته، زمانی که طالبان افغانستان به یک قدمی میز مذاکرات صلح با دولت کابل آمده بود و شاید تنها چند روز به آغاز این مذاکرات حیاتی و راهبردی برای دولت و ملت افغانستان زمان باقی بود، آمریکایی ها با انجام یک حمله هوایی با استفاده از پهپادهای خود، ملا اختر منصور رهبر وقت طالبان افغانستان را در منطقه بلوچستان پاکستان هدف قرار دادند و با کشته شدن ملا اختر منصور، طالبان بار دیگر به دلیل بی اعتمادی به آمریکایی ها، از حضور در پای میز مذاکرات صلح با دولت افغانستان خودداری کرد و تا به امروز هم حاضر به مذاکره نشده است.
یکی از شروط اصلی طالبان برای مذاکره با دولت کابل، خروج نیروهای بیگانه از خاک افغانستان است. این درحالی است که دولت آمریکا قصد دارد نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام کند.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار