بخشی از سامانه‌ آبرسانی در جبهه داخلی برج ۴۶ موسوم به شترگلو واقع در باروی غربی مجموعه ارگ بم در کاوش باستان‌شناسی شناسایی شد.

کشف بخشی از سامانه آبرسانی مجموعه ارگ بمبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  اسدالله جودکی عزیزی، سرپرست هیات کاوش باستان‌شناسی برج ۴۶ موسوم به شترگلو با اعلام این خبر گفت: این سامانه آبرسانی، آب حمام عمومی شهر را از طریق مجرایی فرعی تأمین می‌کرده است.


وی افزود: در این کاوش بخش‌هایی از آنچه که در این مرحله تصور می‌شود سمت شمالی دروازه باشد نیز شناسایی شد.


جودکی عزیزی گفت: پس از زلزله‌ی دیماه سال ۱۳۸۲ خورشیدی، به‌رغم آسیبی که این مجموعه دید، امکانی فراهم شد تا پاره‌ای از ساختارهای معماری که پیش از آن شناخت کافی از آنها وجود نداشت، مطالعه شوند.


وی گفت: یکی از این ساختارها برج بزرگی در میانه‌ باروی غربی شارستان است که در شمار برج‌های محیطی مجموعه عدد ۴۶ را دارد و پیش از آن به دلیل عبور یکی از مجراهای تاریخی آب که ساختاری از یک «شترگلو» را داشته است، به «برج شترگلو» معروف شده بود.


وی افزود: نتایج مطالعات پژوهشگرانی چون هاینس گوبه، شهریار عدل و مسعود آذرنوش نشان داد که مجموعه ارگ بم ویژگی‌های ساختاری یک شهر هیپودامین (شطرنجی) را داراست که نمونه‌های زیادی از آن در بین‌النهرین و آسیای میانه شناسایی شده ‌است.


جودکی عزیزی تصریح کرد: تکمیل سیمای نخستین این بخش از مجموعه ارگ بم و شناسایی کامل سامانه شترگلو نیازمند برداشتن کامل آوار ناشی از زلزله، آوارهای تاریخی و کاوش کامل برج است که در فصول آینده به‌انجام خواهد رسید.


گفتنی است کاوش باستان‌شناسی برج ۴۶ موسوم به "شترگلو" واقع در باروی غربی مجموعه ارگ بم با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار