قرار است تا ساعاتی دیگر یک هیات کانگرس امریکا به رهبری جان مک‌کین رییس کمیته نظامی سنای این کشور وارد کابل شود.

یک هیات کانگرس امریکا امروز وارد کابل می شودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، این هیات دو روز قبل وارد پاکستان شده و در دیدار با مقام‌های پاکستانی در مورد روابط افغانستان و پاکستان با مقام‌های این کشور گفتگو کرده است و اکنون این هیات از اسلام‌آباد وارد کابل می شود.

قرار است که این هیات کانگرس امریکا پس از وارد شدن در کابل در یک نشست خبری، هدف سفرشان را به کابل را اعلام کنند.

اما در پیوند به این سفر، شماری از آگاهان سیاسی افغانستان، سفر هیات کانگرس امریکا را به کابل در بهبود روابط افغانستان و پاکستان سرنوشت می خوانند.

احمد سعیدی آگاه امور سیاسی در گفتگو با خبرگزاری جمهور در این باره گفت که پاکستان همکار استراتژیک امریکا است و امریکا به دنبال آن است که مداخلات پاکستان در امور افغانستان را کاهش دهد.

آقای سعیدی با بیان این مطلب که واشنگتن از مداخلات اسلام آباد در امور افغانستان سخت نگران شده است بیان داشت، امریکا فیصله های جدی را در قبال پاکستان روی دست گرفته است که یکی از این فیصله ها، فشار وارد کردن بالای پاکستان است، از همین خاطر، هیات کانگرس امریکا به رهبری جان مک‌کین به پاکستان و افغانستان سفر کرده است.

اما این آگاه امور سیاسی باورمند است که پاکستان از سیاست های ماهرانه خود برای قناعت دادن امریکا استفاده خواهد کرد تا ذهنیت واشنگتن را نسبت به اسلام آباد، تغییر دهد.

وی خاطرنشان کرد که پاکستان با در نظر داشت رابطه ای که با گروه های تروریستی دارد، نگران این است که امریکا این کشورها را در بخش هایی نظامی و سیاسی تحریم نکند.

از سوی هم، فیض الله جلال استاد دانشگاه در حالی که سفر هیات کانگرس امریکا را در این شرایط سرنوشت می خواند می گوید که پس از چین، اکنون امریکا می‌خواهد که در راستای احیای روابط دوستانه افغانستان و پاکستان پا درمیانی کند و هر دو کشور را در راستای تامین صلح و ثبات، به همکاری تشویق نماید.

آقای جلال به صراحت گفت که چگونگی روابط کابل – اسلام آباد، برای امریکایی ها مهم است و در کنار امریکایی ها، کشورهای جهان، منطقه و همسایگان دو کشور به اهمیت روابط افغانستان و پاکستان پی برده اند، به همین منظور، همه جهانیان می‌دانند که بدون همکاری پاکستان، صلح در افغانستان امکان پذیر نیست، بدین لحاظ، جهانیان به ویژه واشنگتن برای بهبود روابط دو کشور تلاش می ورزند.

وی همچنان تاکید کرد که پاکستان تلاش های زیادی را به خرج داد تا نشان دهد که رابطه ای با گروه های تروریستی در منطقه ندارد اما واقعیت این است که برای جهان و کشورهای منطقه واضح و آشکار شده است که پاکستان حامی گروه های هراس افگن است و باید این کشور تحت فشار قرار گیرد.

این استاد دانشگاه خوشبین است که در جریان سفر هیات کانگرس امریکا به پاکستان، مذاکرات سازنده ای را در قبال افغانستان صورت گرفته باشد و انتظار می‌رود که این مذاکرات در کابل نیز، نتیجه بخش باشد.

این در حالی است که حکومت پاکستان گفتگوهای مقام های این کشور با هیات کانگرس امریکا را سازنده خوانده و اعلام کرد که واشنگتن حمایت هایش را از حکومت اسلام آباد ادامه می دهد و نیز پاکستان برای افغانستان با ثبات و صلح آمیز، آماده همکاری است و در این راستا تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار