مراسم تجليل از پیشکسوتان اهل قلم همراه با رونمایی از کتاب «یادگار ماندگار» در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

مراسم تجليل از پیشکسوتان اهل قلم برگزار شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تجليل از پیشکسوتان اهل قلم همراه با رونمایی از کتاب «یادگار ماندگار» صبح امروز در مرکز همایش های کتابخانه ملی با حضور پیشکسوتانی چون سید علی موسوی گرمارودی، جواد محقق، هوشنگ مرادی کرمانی و مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب برگزار شد.

در این مراسم، مجید غلامی جلیسه مدیر عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به اتفاق خوبی که از سال گذشته در خانه کتاب انجام شد، گفت: آقای طاهری‌فرد عکاس خوش ذوق و سلیقه‌مند مجموعه‌ای از پرتره های اهالی قلم و نویسندگان ایرانی را آماده کرد. این افتخار را داشتیم که 110 اثر پرتره را پخش کنیم. با وجود آنکه برخی از عزیزانی که عکس آنها به نمایش گذاشته شد، زنده بودند اما تصویر خوبی از آنها نداشتیم. این یکی از دلایلی بود که خانه کتاب این پروژه را انجام داد.

وی افزود: در وب‌سایت‌ها خلأ بسیار عجیبی برای به تصویر کشیدن اهالی قلم وجود دارد. دفتر دوم پرتره نویسندگان در دست تدوین است. اسفند ماه که دفتر اول تمام شد، دفتر دوم را آغاز کردیم. همه عزیزانی که در دفتر اول تصویرشان آمده، متولدین قبل از سال 1330 هستند. خانه کتاب وظیفه خود می‌داند، به دنبال تک تک اهالی قلم و تاثیرگذاران فرهنگی برود.

در ادامه مراسم غلامرضا امیرخانی معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به لزوم پاسداشت اهالی قلم اظهار داشت: همیشه در بین دوستان این دغدغه را داشتیم که چه کسی از نویسنده‌ای که به کهولت سن رسیده است، حمایت می کند. شاید کارهای خوبی در خانه کتاب شده باشد اما خیلی کارها هست که باید انجام شود. علیرغم اینکه حق و حقوق نویسنده و مترجم و پدید آورنده رعایت نمی شود.

وی افزود: الان کپی کردن و سرقت ادبی بسیار راحت‌تر شده است. این مسئله در قدیم هم وجود داشت. همین جامی به سرقت ادبی متهم بود. یکی از اساتید می‌گفت خانمی از روی پایان نامه شخص دیگری، نوشته بود. تنها پیشگفتار پایان نامه اش تفاوت داشت. این حق و حقوق ناشران و مولفان باید حفظ شود. نگران این هستم که کتابفروشان میدان انقلاب به سمت لوازم التحرير فروشی بروند.

امیرخانی با اشاره به وضعیت خانه محمود شهبازی استاد راهنمای برجسته اظهار داشت: خانه محمود شهبازی که در میدان سپاه بود، به طور کامل تخریب شده است. در تهران یادگاهایی از اهل قلم داریم. این ها حداقل باید حفظ شوند. این ها سرمایه های فرهنگی ما هستند و نباید از بین برود.

در ادامه مراسم، منصوره اتحادیه تاریخ نگار و پایه گذار نشر تاریخ ایران با اشاره به آرزوی خود پس از فارغ التحصیلی در رشته تاریخ اظهار داشت: پس از فارغ التحصیلی آرزویم این بود که تاریخ ایران توسط تاریخ نگاران ایرانی نوشته شود. امروزه پس از گذشت چندین سال به نظر می‌رسد به آرزویم رسیده‌ام و تاریخ نگاران ایرانی کتاب‌های ارزشمندی درباره تاریخ تالیف کردند. تاریخ جستجوی بی پایان حقیقت است که باید با صبر و حوصله انجام شود.

وی افزود: تاریخ در ایران و اروپا تا قرن 19 میلادی به عملکرد دولت ها، خوانین و پادشاهان می پرداخت. از قرن 20 تاریخ اجتماعی و سیاسی نوشته شد و ابعاد دیگری به این علم اضافه شد. اسناد هم ابعاد دیگری به خود گرفت. انقلاب اسلامی هم تاریخ را به عنوان یک رشته علمی ارتقا داد. هرچند باید برای ارتقای بیشتر آن تلاش کنیم.

 

مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد:

توقف تغییر کاربری کتابفروشی ها در هشت ماه گذشته


در پایان مراسم همایون امیرزاده مشاور معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به حمایت های این وزارتخانه از اهالی قلم بیان کرد: نزدیک به 14 هزار نفر از اهالی قلم این سرزمین که جایشان به شدت در اینجا خالی است، ساماندهی می‌شوند. این نشانه این است که همت والایی در زمینه حمایت از اهالی قلم وجود دارد. شاید تا یک ماه آینده بتوانیم کارمان را با توجه به محدودیت های اعتباری که وجود دارد، انجام دهیم. در پایان این دوره خدمت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه تنها به جایی بدهی نداریم؛ بلکه 20 تا 30 میلیارد تومان در فضاهای مختلف اندوخته شد و به سمت کتابفروشی ها رفت.

وی افزود: در طی هشت ماه گذشته روند تغییر کاربری کتابفروشی ها متوقف شده است. حمایت از اهالی قلم ظرف یک ماه آینده آغاز می شود.

 

انتهای پیام/

 

 خبرهای خوب وزارت ارشاد برای اهالی قلم

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار