مشهد؛

پلمب معادن غیر مجاز در محدوده شهر تاریخی توس

فعالیت غیرمجاز معادن حریم تاریخی طوس صبح امروز با حضور معاون دادستان مشهد متوقف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد فعالیت غیرمجاز معادن حریم تاریخی طوس صبح امروز با حضور معاون دادستان مشهد متوقف شد.

 
شهردار منطقه ۱۲ مشهد در این مراسم با بیان اینکه عملیات توقف برداشت غیر مجاز از معادن و تخلیه نخاله در این مکان‌ها آغاز شده است گفت:در خطه‌ای حضور داریم که بیش از ۳۲۰۰ سال سبقه تمدنی و یک هزار سال سابقه مدنیت دارد. ۵۶۰ شخصیت در حوزه‌های فرهنگ، هنر، علم، سیاست، فقه و عرفان در این خطه شناسایی شده که در کشور کم نظیر است.

سعید اکبریان افزود: وظیفه حفظ میراث فرهنگی به تنهایی بر عهده میراث فرهنگی نبوده و آبادانی این منطقه هم به تنهایی بر عهده شهرداری نمی‌باشد میراث فرهنگی این منطقه قبلا مورد تعرض قرار گرفته بود که شهرداری برای حفظ این گنجینه به کمک آمد.

وی افزود: حریم توس و اراضی این محدوده تا فاصله یک هزار و ۶۰۰ متری و به مساحت ۳۰۰ هکتار در غارت افرادی قرار گرفته بود که برداشت شن و ماسه می‌کردند و برای این برداشت گا‌ها تا ۳۰ متر زمین را شکافته بودند.

شهردار منطقه ۱۲ مشهد گفت: یک هزار و ۷۳۴ هکتار از اراضی حریم طوس در رفت و آمد کامیون‌های این معاون غیر مجاز بود و روزانه یک هزار کامیون از محور شاهنامه برای جابجایی این شن و ماسه‌ها تردد می‌کردند.

اکبریان افزود: با تردد این کامیون‌ها، امنیت و ایمنی طوس نشینان به خطر افتاده بود و از لحاظ زیست محیطی هم اثرات جبران ناپذیری بر جای می‌گذاشت؛ که امروز ۱۳ معدن غیرمجاز برداشت شن و ماسه تعطیل و پلمب می‌شود.

وی گفت: از امروز حریم طوس به مساحت ۳۶۰ هکتار کامیون ممنوع می‌شود و تردد هر نوع کامیونی چه برای فعالیت‌های معدنی و چه هر فعالیت دیگری ممنوع می‌باشد.

شهردار منطقه ۱۲ مشهد در مورد هزینه‌های شهرداری مشهد در منطقه منفصل توس هم گفت: تا کنون شهرداری مشهد در محدوده منفصل توس بیش از ۲۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی و بیش از ۱۵ میلیارد تومان بودجه خدماتی هزینه کرده است.

انتهای پیام//ف. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار