وزیر بهداشت گفت: وزارت صنعت، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه به خاطر سود و منفعت خود جلوی توسعه صنعت دخانیات را نمی‌گیرند.

برای رفع مشکلات کشور تا تعهد سیاسی نباشد مشکلی حل نمی‌شود/ وزارت صنعت، معدن و تجارت به خاطر سود دنبال توسعه صنعت دخانیات استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش مبارزه با دخانیات که صبح امروز در این وزارتخانه‌ برگزار شد، با بیان اینکه خوشبختانه از سال ۹۰ تاکنون مصرف سیگار ۸ دهم درصد کاهش پیدا کرده، اظهار کرد: متأسفانه مصرف قلیان رو به افزایش بوده و با اقدامات صورت گرفته در دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور حذف قلیان امیدواریم به جای قلیان و سیگار مصرف سایر مواد دخانی افزایش پیدا نکند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که تعهد سیاسی در کشور برای رفع مشکل سیگار و دخانیات نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم، گفت: برای کاهش اعتیاد آسیب‌های اجتماعی و فقر باید تعهد سیاسی وجود داشته باشد و تا زمانیکه دستگاه‌های تبلیغاتی، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها  همه دست به دست هم ندهند در مبارزه با این آسیب اجتماعی به جایی نمی‌رسیم.

هاشمی افزود: تاکنون ستاد‌های زیادی به منظور مبارزه با دخانیات تشکیل دادیم، اما به نتیجه نرسیدیم، واقعیت این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نه در این دولت بلکه در دولت‌های گذشته دنبال توسعه صنعت دخانیات بوده، چون این صنعت درآمدزا بوده و پول برای این وزارتخانه به همراه دارد.

 وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، چون بخشی از سود و پول صنعت دخانیات به دست آن‌ها می‌رسد شاید وزارت صنعت را همراهی نکند، اما چشمشان را به روی مشکلات ایجاد شده می‌بندند و هر چه را که ما می‌بافیم پنبه می‌کنند و همه تلاش‌های ما به هدر می‌رود.

 هاشمی با اشاره به کاهش مالیات بر دخانیات در مجلس گفت: نه تنها مالیات بر مواد دخانی افزایش پیدا نکرد بلکه چند قدم هم به عقب گام برداشتیم، مصرف دخانیات زندگی مردم را با مشکلات زیادی همراه می‌کند، زیرا یک فرد معتاد اگر هیچ کاری هم نکند اعضای خانواده خود را درگیر اعتیاد خود می‌کند.

 وی عنوان کرد: ۱۰ میلیون نفر درگیر مشکلات مواد دخانی بودن شوخی نیست چراکه هزینه‌های درمان افراد سیگاری به مردم و دولت تحمیل می‌شود، اما همین‌ها که می‌گویند چرا جلوی مصرف قلیان را می‌گیرید خودشان مردم را بیمار می‌کنند چرا این افراد جلوی مصرف سیگار و آلودگی هوا را نمی‌گیرند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: وقتی ما می‌خواهیم جلوی کشیدن سیگار و قلیان را بگیریم برخی می‌گویند اگر جلوی مصرف قلیان و سیگار را بگیریم مردم سراغ مواد دیگر می‌روند، اما مردم ۱۰ هزار میلیارد تومان سالانه دود می‌کنند تا آرامش کاذب داشته باشند چرا چیز‌های دیگر فراهم نمی‌کنند که پول و سلامتی مردم از دست نرود.

وی خطاب به کارشناسان اداره بهداشت محیط در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: مراقب باشید با کاهش مصرف سیگار و قلیان مصرف سایر مواد دخانی افزایش پیدا نکند البته همیشه این ایراد را به شما می‌گیرم و می‌گویم اگر نگذارید مردم سیگار و قلیان بکشند به جای آن شیشه می‌کشند این یک دروغ است مثل اینکه می‌گویند اگر مالیات سیگار افزایش پیدا کند قاچاق افزایش پیدا کرده و این عذر بدتر از گناه است، زیرا شما پول می‌گیرید که جلوی قاچاق در کشور را بگیرید.

هاشمی خطاب به مخالفان به افزایش مالیات بر مواد دخانی تأکید کرد: مگر می‌شود در همه دنیا افزایش عوارض در مواد دخانی موجب کاهش مصرف شود، اما به گفته این مخالفان مصرف در کشور ما افزایش پیدا کند این نشان می‌دهد که این مخالفان می‌خواهند جلوی کار را بگیرند.

وی افزود: تعهد سیاسی برای رفع مشکلات کشور تا وجود نداشته باشد هیچ مشکلی حل نمی‌شود، باید صادقانه و صریح بگوییم که بدون تعهد سیاسی کار‌ها درست نمی‌شود مگر اینکه مسئولان متعهد باشند و بتوانیم مشکلات را حل کنیم در موضوع فرهنگ و اقتصاد نیز این مورد صادق است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدواریم تعهد سیاسی برای کاهش مصرف دخانیات در کشور شکل بگیرد گفت: از جمله موضوعاتی که در کشور مطرح می‌شود آمار ۱۱ میلیونی مصرف‌کنندگان سیگار است البته بخش زیادی از آن نیز کتمان می‌شود، اما چون آمار دقیقی نداریم باید بگویم که تعداد مصرف‌کنندگان سیگار بیش از این‌ها است.

هاشمی عنوان کرد: در جامعه پزشکی افرادی داریم که علی‌رغم آنکه خوب وضع می‌کنند واعض بی عمل هستند، اما در این میان افرادی نیز بوده که به مردم خدمت می‌کنند و از تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی مشارکت‌کننده در طرح کاهش مصرف سیگار و قلیان تشکر می‌کنم.

وی خطاب به مردم و کسانی که سیگار نمی‌کشند گفت: از همه درخواست می‌کنم در مورد این موضوع خود را مکلف بدانند و با معضل سیگار و مواد دخانی مبارزه کنند، زیرا هر چند که شما با این موضوع درگیر نیستید، اما اگر در این حوزه مشارکت نداشته باشید این خطر وجود دارد که نسل‌های آینده شما گرفتار سیگار و مواد دخانی شوند.

وزیر بهداشت یادآور شد: در مجلس و هیأت دولت نیز متأسفانه این حرف را قبول ندارند که با افزایش مالیات و عوارض مصرف مواد دخانی کاهش پیدا می‌کند و نتیجه آن این است که ما در وزارت بهداشت با بیماری مردم مواجه می‌شویم چقدر ما بیمارستان بسازیم و دارو تولید کنیم، چرا مردم پولی را که باید هزینه پیشرفت و توسعه کشور شود هزینه درمان کنند و جمعیت فعال کشور معلول تصمیمات غلط مسئولان شوند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۱:۳۵ ۱۶ تير ۱۳۹۶
فقط سیگار و قلیون نیست
الودگی دو تا خودروساز هم هست
آخرین اخبار