هیاتی از قانونگذاران امریکایی به رهبری مک‌کین در کابل گفتند که در دیدار با مقام‌های پاکستانی به صراحت گفته‌اند وجود پناهگاه‌های امن دهشت افگنان در خاک پاکستان قابل پذیرش ایالات متحده نیست.

سناتوران امریکایی در کابل به پاکستان هشدار دادبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، هیاتی از قانونگذاران امریکایی به رهبری جان مک‌کین، رئیس کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس سنای کانگرس ایالات متحده، روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفتند که در دیدار با مقام‌های پاکستانی به صراحت گفته اند که وضعیت کنونی منطقه و موجودیت پناهگاه های امن دهشت افگنان در خاک پاکستان، به هیچ وجه قابل پذیرش ایالات متحده نیست.

ریاست جمهوری افغانستان نیز در صفحۀ تویتر خود نگاشته است که رئیس جمهور محمد اشرف غنی در دیدار با سناتوران امریکایی از طرح مبارزۀ مشترک افغانستان و پاکستان با تندروان در دو سوی خط دیورند، زیر نظارت جدی ایالات متحده استقبال می‌کند.

ریاست اجرائیۀ افغانستان با نشر خبرنامه‌ای از قول سناتور لنزی گراهام، یک عضو هیات کانگرس امریکا، نگاشته است که در دیدار با رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله گفته است ” اگر پاکستان تغییر کند، مکافات خواهد شد و اگر تغییری در پالیسی این کشور رونما نگردد، مجازات خواهد گردید”.

آقای مک‌کین همچنان در کنفرانس خبری گفت که ستراتیژی قبلی امریکا در افغانستان ناکام بوده و ستراتیژی جدید باید متکی به اهدافی باشد که به گفتۀ وی یک ملت قوی روی زمین را برندۀ این جنگ بسازد.

همچنان به باور این سناتوران امریکایی برای تامین صلح در افغانستان نیاز است که طالبان سرکوب و مجبور به پیوستن به روند صلح شوند.

اما شماری از تحلیلگران در مورد صراحت لهجۀ سناتوران امریکایی در صحبت با مقام‌های پاکستانی شک داشته و به پرداختن کلی آنان در بحث مبارزه با دهشت افگنی انگشت انتقاد می‌گذارند.

وحید مژده، تحلیلگر مسایل سیاسی، به صدای امریکا گفت که هیات امریکایی در دیدار با مقام‌های پاکستانی مستقیماً پاکستان را به حمایت از دهشت افگنی متهم نکرده و اجمالی اشاره کردند که حمایت از تروریستان در هیچ جای قابل قبول نیست. او گفت “چیزی که در پاکستان گفتند به معنی تهدید یا فشار به پاکستان نبوده است”.

سفر سناتوران امریکایی به پاکستان و افغانستان در آستانۀ اعلام ستراتیژی ایالات متحده در مورد طولانی تر‌ین جنگ این کشور در افغانستان، صورت می‌گیرد.

تعامل سیاسی و نظامی

سناتوران به دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده هشدار داده اند که عملیات نظامی به تنهایی در جنگ افغانستان ممد واقع نشده و باید روی فعالیت های دیپلوماتیک نیز تمرکز شود.

این گروه پنج نفری مجلس سنای امریکا، فقدان تمرکز دیپلوماتیک ایالات متحده را روی جنگ افغانستان “بسیار ناخوشآیند” عنوان کرده اند.

لنزی گراهام، سناتور ارشد جمهوریخواه می گوید که در جنگ افغانستان نمی توان “فقط از طریق بمباران بیشتر برنده شد … ما تمرکزی را نداریم که به ما اطمینان دهد عملیات نظامی ما با یک عملیات دیپلوماتیک همراه است.”

آقای گراهام در کنفرانس خبری در کابل، از وزیر خارجۀ ایالات متحده خواست “در اسرع وقت به افغانستان برود و با پر کردن پست های خالی سفارت امریکا و وزارت خارجۀ ایالات متحده به مشکلات دیپلوماتیک که ماموریت امریکا با آن مواجه است، رسیدگی کند.”

این سناتور ایالت کارولینای جنوبی ابراز تأسف کرده گفت “من شاهد یک فقدان تمرکز [دیپلوماتیک] هستم که بسیار ناخوش آیند می باشد.”

شلدون وایت هاوس، سناتور دموکرات نیز روی افزایش تلاش های دیپلوماتیک “موازی با عملیات نظامی در افغانستان” تاکید ورزید.

این سناتور دموکرات ابراز امیدواری کرد تا پست های دیپلوماتیک “در جنوب آسیای میانه با افراد مجرب و توانا پر شده و به آنان صلاحیت داده شود تصامیمی را اتخاذ کنند که به موفقیت بیانجامد.”

تاکید بر ستراتیژی جنگ

جان مککین، رئیس کمیتۀ امور نظامی مجلس سنا به خبرنگاران گفت که کنترول مناطق بزرگ و وسیع توسط دولت، دور نگهداشتن طالبان از شهر ها و کار برای انفاذ آتش بس با شورشیان، خود مانند “پیروزی در جنگ” خواهد بود.

این سناتور ارشد امریکایی تاکید کرد که احتمالاً “یک بحران شکننده برای چند سال ادامه خواهد یافت. آنان [شورشیان مخالف دولت] تا زمانیکه فکر نکنند در حالت شکست و باخت جنگ اند، حاضر به مذاکره نخواهند شد.”

آقای مککین می گوید که باید کاری شود تا در جنگ پیروز گردیم و وضعیت در میدان جنگ به نفع ما باشد؛ در آنصورت می توانیم داخل یک مذاکره جدی برای حل و فصل جنگ گردیم.

این سناتورها روز سه شنبه خواهان یک ستراتیژی جدید برای مبارزه با شورشگرایی روز افزون طالبان از جانب ادارۀ رئیس جمهور ترمپ شدند تا طویل ترین جنگ تاریخ ایالات متحده پایان یابد.

انتظار برده می شود ستراتیژی جدید جنگ ایالات متحده در افغانستان تا اواخر ماه جولای اعلام گردد که در آن افزایش تا ۵۰۰۰ سرباز اضافی در افغانستان شامل خواهد بود.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار