معاون بهداشت ضمن انتقاد از ترویج مصرف سیگار در صنعت سینما گفت: باید با افزایش مالیات و ارزش افزوده جلوی افزایش استعمال دخانیات را بگیریم.

از هنرمندان و وزارت ارشاد گله‌مندیم / آمریکایی‌ها می‌گویند ریشه ایرانی‌ها را با دخانیات باید بخشکانیم‌ / افزایش مالیات بر ارزش افزوده سیگار در انتظار امضاء نمایندگان خانه ملتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیاری‌  معاون بهداشت وزیر بهداشت در همایش مبارزه با دخانیات که امروز در این وزارتخانه‌ برگزار شد، با بیان اینکه دخانیات جزو شایع ترین عوامل مرگ و میرهای امروزی است که با فرهنک سازی می‌توان از افزایش آن جلوگیری کرد، اظهار کرد: 65 هزار مرگ از 400 هزار مورد فوتی در کشور مرتبط با سیگار است.

وی ادامه داد: ما در وزارت بهداشت تلاش می‌کنیم تا دردهای مردم کاهش پیدا کرده اما عده‌ای در تلاش هستند تا مردم زودتر بیمار شده و جان خود را از دست دهند که در رأس‌ آنها مصرف‌کنندگان مواد دخانی قرار دارند.

سیاری‌ افزود: تمامی اندیشمندان در دنیا طی گردهمایی 6 پیشنهاد در زمینه کاهش مصرف مواد دخانی بیان کردند و ما از این 6 پیشنهاد یاد شده توسط اندیشمندان و سازمان بهداشت جهانی است با پنج مورد آن اتفاق نظر داشتیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با گله مندی از هنرمندان و وزارت ارشاد‌ گفت: از هنرمندان شکایت  دارم چراکه بررسی‌های انجام شده نشان می دهد که در دهه 70 میزان مصرف دخانیات در هنرمندان  چند برابر شده و این میزان در دهه سوم در آقایان چهار برابر و در خانم‌ها 10 برابر شده است.

وی اظهار کرد: وزارت ارشاد باید جلوی پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی که سیگار کشیدن را نشان می‌دهند و فرهنگ سازی برای عدم تجرای این کار را ترویج دهد.

سیار‌ی عنوان کرد: هزینه سیگار برای تولید کننده 400 تا 500 تومان تمام شده اما به دست مصرف‌کنندگان که می‌رسد با قیمت 2هزار تومان به فروش می‌رسد، کدام صنعت و محصولی در کشور ما وجود دارد که چهار  برابر سود و منفعت داشته باشد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: در اماکن عمومی مصرف سیگار ممنوع است، زیرا سالانه افراد زیادی جان خود را به دلیل دود دسته دوم سیگار از دست می‌دهند همچنین هفت میلیون نفر به دلیل مصرف دخانیات به طور مستقیم فوت می‌کنند، از این رو مصرف سیگار در فرودگاه‌ها، هواپیما و سالن سینما ممنوع شده است.

وی فراهم‌سازی شرایط ترک سیگار را به عنوان یکی از استراتژی‌ها در زمینه مبارزه با دخانیات معرفی کرد و افزود: در شبکه بهداشت و درمان که حدود 30 هزار واحد هستند خدمات ترک سیگار را به طور رایگان ارائه می‌کنیم.

سیاری‌ با تأکید بر نقش رسانه‌ها و آگاهی‌ رسانی به منظور کاهش مصرف سیگار گفت: باید خطرات مصرف سیگار و مواد دخانی را به مردم گوشزد کنیم و نقش رسانه‌ها در این زمینه بسیار پررنگ است، ما در وزارت بهداشت تلاش می‌کنیم با برگزاری کمپین‌ها، تولید و پخش کلیپ‌ و کمک گیری از ورزشکاران‌ و هنرمندانی که در کاهش مصرف سیگار نقش دارند مصرف دخانیات را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در سال 1390، 14/9 درصد از مردم دخانیات مصرف می‌کردند که این به 14/13 در سال 95 رسیده اما متأسفانه مصرف قلیان در بین دختران و خانم‌ها افزایش پیدا کرده و  بانوان این موضوع را  آن را مد و کلاس می‌دانند که این موضوع خطرات زیادی به همراه دارد.

وی با اشاره به مسمومیت‌های ناشی از مصرف تنباکوهای‌ معطر گفت: ما مشاهده می‌کنیم که برخی افراد با مسمومیت‌هایی به بیمارستان مراجعه می‌کنند که با مسمومیت سیگار متفاوت است و در نتیجه بررسی‌ها دریافتیم که این مسمومیت‌ها به دلیل وجود مواد روانگردان‌ در تنباکوهای‌ معطر است.

وی عنوان کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند ریشه ایرانی‌ها را با دخانیات خشک کنیم و با ترویج مصرف سیگار و مواد دخانی، مثلث مواد مخدر ، دخانیات و الکل شکل می‌گیرد و این موضوع خطرات زیادی را به دنبال دارد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کرد: یکی از راه‌های کاهش مصرف دخانیات بالا بردن مالیات و هزینه‌ها است، افزود: اندیشمندان‌ و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی بیان می‌کنند اگر می‌خواهید مصرف سیگار را کاهش دهیم هزینه لذت را زیاد کنید، مالیات در مواد دخانی در بسیاری از کشورها نزدیک به 70 درصد بوده و در کشورهای منطقه ما کمترین میزان مالیات را دریافت می‌کنیم در ترکیه مالیات بر سیگار حدود 86 درصد است.

وی با بیان اینکه 90 درصد سرطان ریه بخاطر مصرف دخانیات است عنوان کرد: به دلیل سود بالا همه این موضوعات صورت می‌گیرند ما از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی دعوت کردیم تا به ایران بیایند و سیستم مالیاتی ما را بررسی کرده و در مورد میزان مالیات بر سیگار در کشور ما اظهار‌نظر کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: نمایندگان مجلس می‌توانند در موضوع اخذ مالیات بر مواد دخانی به نفع شرکت‌های دخانی عمل کرده یا اینکه از وزارت بهداشت و افزایش نرخ مالیات دفاع کرده و به فکر سلامت مردم باشند.

سیاری‌ تصریح کرد: ما تلاش کردیم مالیات بر مواد دخانی را افزایش دهیم 20 هزار میلیارد تومان هزینه درمان ناشی از مصرف سیگار است و به همین منظور لایحه‌ای را به مجلس بردیم که مالیات بر سیگار افزایش پیدا کند، در طرح تحول از محل یارانه‌ها چهار هزار و 800 میلیارد تومان پول به وزارت بهداشت تعلق می‌گرفت که فقط در سال اول آن را پرداخت کردند و در سال 95 نتوانستیم آن را بگیریم.

وی عنوان کرد: متأسفانه در مجلس مالیات 11 درصدی به مواد دخانی به پنج درصد تقلیل پیدا کرد و در روز آخر تصمیم‌گیری مجلس در این مورد با اظهار نظر‌ یک نماینده که به مرگ 65 هزار نفر مرتبط با سیگار اهمیتی‌ نمی‌داد مالیات بر مواد دخانی به جای خرده‌فروشی به مالیات بر در کارخانه تعلق پیدا کرد زیرا مصرف دخانیات مردم برای او مهم نبود و به فکر سود تولیدکننده‌ ، قاچاقچی و منافع خود بود.

سیّاری‌ با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده برای سیگار 12 درصد بود و سه درصد به شهرداری‌ها تعلق می‌گرفت، افزود: این مالیات بر ارزش افزوده 15 درصدی به دنبال لایحه دولت به 9 درصد کاهش پیدا کرد و این خلاف قوانین است، تخلف اول را دولت و تخلف دوم را مجلس کرد.

وی با اشاره به فرصتی که در کمیسیون اقتصاد به منظور افزایش مالیات بر ارزش افزوده در مجلس فراهم شده اشاره کرد و گفت: مجلسی‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند اسم دخانیات به سایر در اخذ مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شود و مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد باشد یا با توجه به مضرّات‌ و آسیب‌های دخانیات این میزان را به 30 درصد برسانند.

سیاری‌ اظهار کرد: از همه مسئولان و دست‌اندرکاران‌ درخواست داریم مالیات به خرده‌فروشی در دخانیات  و میزان دریافت شده به بخش سلامت تعلق گیرد زیرا 76 درصد علت مرگ مردم را چهار عامل تشکیل می‌دهند که بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی در صدر آنها قرار داشته و دخانیات با آنها در ارتباط است.

وی ادامه داد: امیدواریم در مجلس به کمک نمایندگان بتوانیم مالیات بر خرده‌فروشی و افزایش ارزش‌ افزوده و تعلق اعتبار آن به حوزه سلامت را شاهد باشیم.

سیاری‌ خطاب به ورزشکاران، قهرمان و هنرمندان حاضر که در عرصه مبارزه با دخانیات تلاش کرده بودند گفت: تمام این تلاش‌ها جای تقدیر دارند و وزارت بهداشت اعلام می‌کند که شما در پیشگیری‌ از مرگ 65 هزار نفر مرتبط با سیگار نقش دارید، ایمان، تقوا و عمل صالح کاری است که شما در پیش گرفته‌اید و تلاش در زمینه کاهش و مبارزه با دخانیات قدم برداشتن در راه بهشت است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت یادآور شد: باید به سلامت مادران آینده کشور توجه ویژه‌ای داشت زیرا با مصرف سیگار در دختران و زنان جوان خطر تولد زودهنگام‌ و کم وزنی جنین افزایش پیدا می‌کند و این آینده کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.