نخستین گردهمایی رابطین خواهر کانون های فرهنگی ، هنری مساجد استان کرمان امروز در کرمان برگزار شد.

گردهمایی رابطین خواهر کانون‌های فرهنگی ، هنری مساجد استان کرمانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  مسوول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان دراین مراسم که با حضور مدیرکل آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور برگزار شد گفت: زنان در جامعه امروز ما نیز دوشادوش مردان در مسائل مهم کشور نقش دارند و علاوه بر نقش مهم در اجتماع، زنان، نقش مهم مادر بودن را دارند.

محمد ابدالی تکلو با اشاره به نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس افزود : زنان در جامعه امروز ما نیز دوشادوش مردان در مسائل مهم کشور نقش دارند و علاوه بر نقش مهم در اجتماع، زنان، نقش مهم مادر بودن را دارند.

وی افزود: در همه شئون و امور اجتماعی زن را به عنوان مکمل مرد می بینیم و باید دیدگاهمان را در این زمینه مشخص کنیم زیرا یک مکمل زمانی که نباشد، شی ناقص است و زن و مرد برای تکامل انسانیت آمده اند.

ابدالی تکلو تصریح کرد: خانم ها 100 درصد در موارد و شئونات اجتماعی ما نقش دارند.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر 619 کانون فرهنگی هنری مسجد در شمال استان کرمان فعال است که حدود 400 رابط خانم و 40 نفر رابط منطقه ای با کانون ها همکاری دارند.

مسوول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان گفت: فعالیت بیش از 10 هسته پژوهشی ویژه بانوان، حضور در برنامه های اوقات فراغت، شرکت در دوره اندیشه های آسمانی، برگزاری دوره های آموزشی، برپایی نمایشگاه های مختلف از جمله فعالیت های حوزه خواهران دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان است.


همچنین قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این مراسم گفت: مسجد پایگاه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و محل فعالیت جامع است و مسجد در دین اسلام تنها یک معبد نیست و کارکردهای مختلفی دارد.

احمد وفایی افزود : در نظام اسلامی همه به اهمیت خانواده واقف هستیم و جایگاه خانواده بر کسی پوشیده نیست.

وی اظهار داشت : زن محور خانواده است و خانواده با محوریت زن اداره می شود گرچه بخشی از مدیریت را مرد به عهده دارد اما زن کانون مهر، وفا، عظوفت و نگهداشت خانواده است.

وفایی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت جوامع را زن تشکیل می دهد و باید به آنها توجه کرد، تصریح کرد: زن در اسلام جایگاه بسیار رفیعی دارد و اسلام به زن هویت بخشید.

وی با اشاره به نظام زن و خانواده در مسجد طراز اسلامی، بیان کرد: مسجد پایگاه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و محل فعالیت جامع است و مسجد در دین اسلام تنها یک معبد نیست و کارکردهای مختلفی دارد.

قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه فعالیت در حوزه مسجد، کار با مردم، هدایت و کار انسانی است، گفت: نظام اسلامی، نگاه امام و رهبری به مسجد، با این کارکردها و با عنوان مسجد طراز اسلامی بوده است و نگاه ما به مسجد تنها عبادتگاه نیست.

وی افزود: زندگی و حیات اجتماعی مومن مسلمان با مسجد است که این مسجد طراز اسلامی است و از زیبایی های دین و مسجد ما، کار گروهی و جمعی است و خداوند نیز بر مشارکت بر کار نیک تاکید فرموده و مسجد پایگاه نیکوکاری و کار خیر است.

وفایی اظهار کرد: اگر خانواده خوب شکل گرفته و زن به وظایف خود در خانواده به خوبی عمل کند، آسیب های اجتماعی که از دغدغه های مقام معظم رهبری است را خیلی کاهش می دهد.


مدیرکل بانوان و خانواده استانداری کرمان هم گفت: باید آسیب شناسی شود که چرا استقبال نسل نو از مساجد کم است و سیاست های تشویقی برای جذب جوانان را نداریم.

فاطمه السادات حسینی با تاکید بر اینکه باید آسیب شناسی شود که چرا استقبال نسل نو از مساجد کم است و سیاست های تشویقی برای جذب جوانان را نداریم، تصریح کرد: چرا نباید علاوه بر فعالیت های فرهنگی و مذهبی، مباحث علمی برای زندگی بهتر خانواده و جوانان در مساجد داشته باشیم؟

حسینی بیان کرد: باید جهادی کار کرد و باید در جنگی که دشمنان در آن طمع به دین و اخلاق ما دارند، باید جهاد کنیم زیرا فضا، فضای مرز نیست، فضای خانه و خانواده ماست و خانواده ما را نشانه رفته اند.

وی با اشاره به اینکه یک زن در خانواده می تواند محور فرهنگ و اخلاق باشد، افزود: باید فرزندانمان را قبل از سن هفت سالگی در زمینه های اخلاقی، رشد خلاقیت و تفکر تربیت کنیم و این مسئله بسیار اهمیت دارد که هیچ نهادی نمی تواند جای کانون خانواده را گرفته و هیچ کدام از اعضا نمی توانند نقش تربیتی را به جز مادر داشته باشند.


حسینی با اشاره به اینکه طرح مسجد و محله را در دست اجرا داریم، بیان کرد: باید طرح سفیران فرهنگی در مساجد اجرا شود. مساجد و رابطین کانون های مساجد باید با منازل و مدارس ارتباط برقرار و نخبه ها را جذب کنند و در ادامه سفیر فرهنگی و مدیر تربیت نمایند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان اظهار کرد: مسجد جایگاه ویژه ای در هر محله دارد و باید مساجد متحول شوند و اگر می خواهیم در طرح مسجد و محله موفق شویم، باید تشکیلاتی عمل کرد، برنامه ریزی برای بچه داشت و تبلیغات کرد.

وی با اشاره به اهمیت نیازسنجی و ارائه آموزش به نوجوانان و کودکان در مساجد افزود: همانطور که خانواده ها برای خوراک، لباس و انواع کلاس های آموزشی فرزندانشان هزینه می کنند، باید برای دین و اخلاق آنها نیز هزینه کنند.

 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار