رئیس انستیتو پاستور ایران از آغاز مهم ترین پروژه تحقیقاتی مبنی بر ساخت کیت‌های تشخیص فوری تب کریمه کنگو برای نخستین بار در جهان خبر داد.

ساخت کیت‌های تشخیص تب کریمه کنگوبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی قانعی رئیس انستیتو پاستور ایران در حاشیه همایش نظام مراقبت بیماری‌های انسان، دام و گیاه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر مهم ترین پروژه تحقیقاتی پاستور درباره بیماری‌های ناپدید و باز پدید گفت: در حال حاضر انستیتو پاستور وارد همکاری بین المللی با کشورهای سنگال و گینه در خصوص آغاز به کار مهم ترین پروژه تحقیقاتی مبنی بر ساخت کیت‌های تشخیص فوری کریمه کنگو برای نخستین بار در جهان شد.

وی تاکید کرد: تاکنون مراحل مکاتبات و موافقت‌های اولیه این سه کشور برای مشارکت در پروژه تحقیقاتی فوق انجام شده، تحقیقاتی که به پیشنهاد انستیتو پاستور در حوزه بیماری‌های ناپدید و بازپدید و با هدف تشخیص فوری تب کریمه کنگو ظرف یک الی 2 دقیقه کلید خورده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران همچنین با اشاره به اینکه تحقیق در مورد ساخت کیت تشخیص فوری تب کریمه در هیچ قسمتی از جهان انجام شده و پاستور در این زمینه پیشرو است، مطرح کرد: هم اکنون یکی از مهم ترین مشکلات در زمینه بیماری تب کریمه تشخیص دیر هنگام آن حداقل با یک الی 2روز تاخیر در ایران و جهان است به گونه‌ای که اگر در هر  شهر یا کشوری مورد مشکوکی در زمینه این تب رویت شود ابتدا باید نمونه آزمایش به آزمایشگاه مرجع بیماری‌های نوپدید وزارت بهداشت یعنی انستیتو پاستور ارسال شود که همین موضوع حداقل 24 ساعت وقت تلف می‌کند.

وی اظهار کرد: بیماری مانند تب کریمه کنگو در صورت تشخیص فوری و به موقع می تواند کنترل شود، در حالی که در اغلب موارد تشخیص‌های دیگر هنگام این بیماری چه در ایران و چه در جهان شانس مرگ ایران را 2چندان می‌کند.

قانعی در پایان یادآور شد: کیت تشخیص فوری تب کریمه کنگو هنوز ساخته نشده است و با توجه به پیگیری‌های تحقیقاتی و مشارکت‌های بین المللی انستیتو پاستور ایران با 2کشور دیگر بر اساس پیش بینی‌ها ساخت این کیت حیاتی برای نخستین بار در جهان ظرف 2الی سه سال آینده انجام می شود.

باکتری ها عامل ایجاد بیماری های نوپدید هستند

همچنین در ادامه این همایش احسان مصطفوی رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نو پدید و باز پدید انستیتو پاستور ایران در خصوص اینکه دنیا چقدر در برابر بیماریهای نو پدید آمادگی دارد و پاندمی‌های بعدی احتمالا چگونه بروز خواهند کرد، گفت: در دنیا بیماری‌های نوپدید و پاندمی‌هایی وجود دارند که عامل ایجاد آنها باکتری‌ها هستند و اتفاقی که توانست بهداشت را در این زمینه تغییر دهد کشف آنتی بیوتیک بود.

وی مطرح کرد: پاندمی‌هایی که در 16 سال اخیر وجود دارند بیشتر از نوع وایرال هستند و پیش بینی می‌کنیم که در دهه های آینده با بازگشت پاندمی‌ از نوع بیماری‌های باکتریایی مواجه شویم، همچنین تغیرات آب و هوایی از جمله مواردی هستند که باعث مستعد کردن پاندمی‌ها برای عبور بیماریهای نو پدید می‌شوند. برای مثال تا سال 2100 پیش ‌بینی می‌َشود که دما 5.8 در جه سانتیگراد افزایش پیدا می‌کند که این خود عامل ایجاد بیماری است.

مصطفوی بیان کرد: عامل افزایش سن و استفاده از فست‌فودها باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند و در نهایت حساسیت انسان را بالا می‌برند و این موارد باعث می‌شود که انسان نسبت به تغییرات و بیماری ها ضعیف تر باشد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث مستعد شدن و گسترش پاندمی‌ها می‌شود ارتباطات بین‌المللی است همچنین یکی دیگر از فاکتورهایی که باعث نو پدیدی‌ها می‌شود می‌توان به تکنولوژی اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نو پدید و باز پدید انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: زیر ساختهای بهداشتی به دلیل تغییر واکسیناسیون از جمله عواملی هستند که باعث بروز نو پدیدی‌ها میَ‌شوند همچنین تغییرات استراتژیکی کشور برای کنترل بیماری (مانند کنترل بیماری مالاری) نیز باعث گسترش نوپدید‌ی‌ها می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: بیو تروریست  و جابجایی افراد از منطقه‌ای به منطقه دیگر باعث گسترش نوپدید‌ی‌ها می‌شود به همین دلیل مطالعات انجام شده در زمینه تهدید جدی بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.