به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در نشست خبری که امروز(شنبه) برگزار شد، با اشاره به اینکه کارت هوشمند ملی کلید ورود به دولت الکترونیک است، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۲۴ میلیون کارت هوشمند ملی دریافت کرده اند.
وی افزود: طبق دستوری که از سوی هیئت وزیران اعلام شد اعتبار کارت های ملی صادر شده از سال ۸٠ تا ۸۹ ، تا پایان سال ۹۶ دارای اعتبار است.
ابوترابی با بیان اینکه کارت های ملی از سال ۹۷ فاقد اعتبار است، تاکید کرد: مردم به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل برای کارهای اداری از فردا به دفاتر پست و پیشخوان مراجعه کنند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: حداکثر زمان صدور کارت هوشمند ملی از مرحله درخواست تا صدور کارت ۱۵ روز تا یک ماه است.
ابوترابی در خصوص رقم دریافتی از مردم به منظور صدور کارت ملی هوشمند، تصریح کرد: هزینه درخواست کارت هوشمند ملی از تکمیل ثبت نام تا تحویل در سراسر کشور حداکثر ۱۱ هزار تومان است و افراد باید مبلغ ۲۰ هزار تومان نیز به حساب خزانه دولت واریز کنند.
وی تاکید کرد: دریافت هزینهای بالغ بر ۳۱ هزار تومان برای صدور کارتهای ملی هوشمند غیر قانونی است و با دفاتر پیشخوان متخلف برخورد خواهد شد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد: به منظور رصد وضعیت صدور کارت هوشمند ملی شرایطی ایجاد شده تا متقاضیان با مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال و با وارد کردن شماره ملی و کد رهگیری خود از مراحل صدور کارت ملی هوشمند خود مطلع شوند.
وی با اشاره به اینکه افرادی که برای صدور کارت هوشمند ملی خود اقدام کردهاند اما اکنون از محل کارت خود بیاطلاع هستند، تصریح کرد: این افراد میتوانند به دفاتر پیشخوان و پست مراجعه کنند و با ارائه شماره ملی خود و بر اساس نرم افزاری که پیشبینی شده به آن ها اطلاع داده میشود که برای پیگیری به کدام دفتر مراجعه کنند.
ابوترابی تصریح کرد: طبق فراخوان اعلام شده افرادی که کارت ملی نمونه قدیم دارند و تاریخ صدور کارت آن ها مربوط به سالهای ۸٠ تا ۸۹ است، باید برای دریافت کارت هوشمند ملی خود به تدریج از فردا به دفاتر مربوطه مراجعه و کارتهای خود را دریافت کنند، همچنین کارت ملی افرادی که تاریخ صدور کارت ملیشان از سال ۹٠ تا ۹۶ بوده، دارای اعتبار است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد: ۴٠ میلیون نفر جمعیت هدفی است که واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند که بخش عظیمی از آن ها کارت قدیمی دارند و بنا داریم که پایان سال ۹۷ را پایان صدور کارت هوشمند ملی اعلام کنیم.
وی در خصوص صدور کارت هوشمند ملی برای ایرانیان خارج از کشور گفت: به دلیل اینکه هماهنگیهای لازم با وزارت امور خارجه انجام نشده فعلاً کارت هوشمند ملی برای این افراد صادر نمیشود و همچنان کارت ملی برای آنان صادر خواهد شد.
ابوترابی با اشاره به اینکه ۲٠ تا ۲۵ میلیون ظرفیت پایگاههای ثبت احوال کشور برای صدور کارت هوشمند ملی در سال است، عنوان کرد: تا پایان امسال ۲٠ میلیون نفر را پوشش خواهیم داد و به این سمت میرویم که مردم با اطمینان بیشتری برای دریافت کارت هوشمند ملی مراجعه کنند و در نظر داریم تا پایان سال آینده پروژه کارت هوشمند ملی به اتمام برسد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به مشکلاتی که بر اثر تحریمها برای صدور کارت هوشمند ملی به وجود آمد، گفت: با رایزنیهای انجام شده، ۵ دستگاه با ظرفیت 2 تا 2.5 میلیونی صدور کارت هوشمند ملی را وارد کشور کردیم.
وی با بیان اینکه تراشهای که در کارت هوشمند ملی پیشبینی شده در آیندهای نزدیک با نصب دستگاههای کارتخوان خاصی قابل استفاده است، عنوان کرد: اطلاعات افراد در این تراشه محرمانه است و قابل بازخوانی نیست، همچنین ۲ کد در آن پیشبینی شده که به همراه اثرانگشت قرار است به عنوان کارت حساب بانکی و کارت سلامت از آن استفاده شود و ظرفیتهای متعددی برای آن پیشبینی شده که امسال سازوکار قانونی و مصوبات اداری آن را پیش خواهیم برد.
ابوترابی ادامه داد: اگر فردی معلول حرکتی است و نمیتواند برای دریافت کارت هوشمند ملی خود اقدام کند، با اعلام شرایط خود به سازمان ثبت احوال مأموران این سازمان با دستگاههای سیار برای درخواست و تحویل کارت به منازل آن ها مراجعه می کنند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص برخی از متقاضیانی که صدور کارت هوشمند ملی آن ها بسیار طولانی شده و ظرف یک ماه انجام نشده است، ادامه داد: دلیل این امر بدین جهت است که دفاتر پیشخوان دولت و ثبتاحوال درخواست متقاضیان را اخذ کرده اما در کنترل مدارک برای صدور کارت هوشمند این افراد مشکلی وجود داشته، به عنوان مثال مدارک ناقص بوده و یا عکس آن ها دارای مشکل بوده که این مدارک به دفاتر برگشت داده شده اما به متقاضی اعلام نشده است.
وی افزود: در این زمینه از سوی دفاتر پست، پیشخوان و ثبت احوال کوتاهی صورت گرفته که باید به متقاضیان اطلاعرسانی می شد، البته مواردی از این دست بسیار محدود بود که باید پیگیر این مسائل می شدیم.
ابوترابی با اشاره به اینکه به دلیل عدم تجمع متقاضیان در نظر داریم تا مراکز صدور و تحویل کارت را در کشور گسترش دهیم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر شناسنامه جدید در تمام استانهای کشور ظرف یک روز صادر میشود.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه تا زمان انتخابات ریاست جمهوری شناسنامه المثنایی باقی نمانده بود که صادر نشود، گفت: البته این امر به جز کلانشهر تهران بود که موارد نقض قانونی داشته و آن هم رفع شده است، همچنین در گذشته نگارشها به صورت دستی بود و هم اکنون با دستگاه انجام میشود و این دستگاهها ظرفیت محدودی دارند.
انتهای پیام/
ی حساب سرانگشتی نشون دهنده این قضیه هست و از طرفی خیلی ها توان پرداخت این مبلغ رو ندارن
واقعا باید فکر اساسی بشه
مجموعا 37000 تومن
31000 تومن کجاست؟؟؟
6000 تومن پیشخوان اضافه گرفته به کجا باید شکایت کرد؟؟ دیگه حلال و حرام توی مملکت مون بی معنیه
ینی جزء مدارک دولتی و حاکمیتی محسوب میشه
پس هزینه ش رو باید دولت متحمل بشه نه ملت
تو روز روشن دارن دست میکنن تو جیب مردم
پل صراط انشالله
چه دلیلی داره این افراد باز کارت ملی بگیرند یا عوض کنند