محصول ارگانیک بایدعاری از باقیمانده سموم وفلزات سنگین وسایر آلاینده‌ها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،ناصر طاهری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: جهت رفع نیاز مواد غذایی محصول ابتدا انجام آزمایشات خاک وبرگ جهت تشخیص نوع ومیزان مورد نیاز عنصر غذایی ضروری است واستفاده از کود‌های غیر شیمیایی مانند کود‌های دامی پوسیده وکود‌های زیستی و.. در درجه اول اهمیت می‌باشد ودر صورت نیاز وبراساس آزمایشات انجام شده وبا نظر کارشناس مربوطه می‌توان از کود‌های شیمیایی استفاده کرد.

وی بابیان اینکه محصولی که به این ترتیب تولید می‌شود توسط کارشناسان شرکت‌های بازرسی اداره استاندارد نمونه برداری شده و به آزمایشگاه‌های معتبر جهت اندازگیری باقیمانده سموم وفلزات سنگین فرستاده می‌شود، افزود: چنانچه در جواب آزمایشات میزان باقیمانده سموم وفلزات سنگین از حد مجاز اعلام شده توسط سازمان ملی استاندارد پایین‌تر باشد پروانه حد مجاز آلاینده‌ها به این محصول از سوی اداره استاندار تعلق می‌گیرد ولی در مورد محصولات ارگانیک علاوه بر اینکه در طول دوره تولید محصول وانبارداری به هیچ وجه مجاز به استفاده از هیچ گونه ماده شیمیایی نمی‌باشند حتی لازم است برای در یافت نشان ارگانیک دو الی سه سال از زمان آخرین استفاده از سموم وکود‌های شیمیایی آن‌ها گذشته باشد.

وی با اشاره به اینکه لازم است که مکان باغ یا مزرعه مورد نظر فاصله لازم از کارخانه‌ها وسایر مکان‌های آلاینده مثل برخی معادن را داشته باشد، اذعان داشت: محصولاتی که به این ترتیب تولید می‌شوند باید کاملا عاری از باقیمانده سموم وفلزات سنگین وسایر آلاینده‌ها باشد وتولید این محصولات زیر نظر شرکت‌های معتبر باید صورت گیرد.

طاهری در پایان اظهار داشت: از روش‌های کنترل غیر شیمیایی می‌توان به استفاده از کارت زرد چسبنده، تله‌های فرمونی برای جلوگیری از جفت گیری حشرات، استفاده از حشرات مفید مانند بالتوری سبز بر علیه آفات، رعایت بهداشت باغ، شخم و یخاب زمستانه، آبیاری به موقع، از بین بردن بقایای گیاهی پس از برداشت وکود دهی مناسب اشار ه. کرد که استفاده از روش‌های ذکر شده متناسب با نوع آفت و گیاه متفاوت می‌باشد وتشخیص آن بر عهده کارشناس گیاهپزشکی می‌باشد.
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار