اردبیل؛

اولین جشنواره ملی عشایر خلخال برگزار شد

اولین جشنواره توانمندی عشایر شهرستان خلخال با حضور 6 استان شمالغرب کشور در روستای لنبر بخش مرکزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اولین جشنواره توانمندی عشایر شهرستان خلخال با همکاری کارگروه عشایر شهرستان خلخال، اداره کل عشایری استان اردبیل و شورای اداری خلخال و عشایر ایل شاطرانلو خلخال در محل ییلاق زره مور شهرستان خلخال در روستای لنبر بخش مرکزی برگزار و 6 استان شمالغرب کشور با حضور سیاه چادرهای عشایری خود به این جشنواره رونق بخشیدند.

عشایر ایل قاراپاپاخ از شهرستان نقده استان آذربایجان غربی، عشایر آذربایجان شرقی، عشایر ایل شاهسون از پارس آباد مغان و شهرستان گرمی استان اردبیل، عشایر استان گیلان از شهرستان فومن و، عشایر شهرستان طالش و مهمانانی از استان های البرز و قزوین در ای جشنواره حضور داشتند.

در این مراسم فریدون بابایی فرماندار خلخال در سخنانی عشایر غیرتمند را همیشه حامی نظام و حافظ مرز ها عنوان وگفت: بهترین ابزار اشتغال  و تولید بهینه در دست عشایر بوده و عشایر این توانمندی را در خود دارند که در توسعه کشور و شهرستان نقش خود را با تولیدات ارگانیک عرض نمایند.

در این جشنواره فرماندار خلخال یکی از قابلیت های مهم عشایر را زحمات آنان در تولید مستمر عنوان و گفت: تولید محصولات دامی و لبنی عشایر  با کیفیت مطلوب زبانزد عام وخاص بوده و عشایر شهرستان خلخال نیز که به عنوان یک جامعه با نام ایل شاطرانلو در بیش از 30 ییلاق شهرستان زندگی می کنند در تولیدات محصولات دامی و لبنی شهرستان خلخال نقش عمده دارند.

وی یاد و خاطره شهید مدافع حرم شهید علی سیفی را گرامی داشت و یاد وخاطره شهدای عشایری استان اردبیل را گرامی داشت.

بشیر خالقی نماینده مردم خلخال وکوثردر مجلس شورای اسلامی در این جشنواره ضمن تقدیر از حضور عشایر وظیفه شناس برای برگزاری بهتر این جشنواره زحمات آنان در تولید و دفاع از کشور یادآور و ایجاد امکانات بیشتر برای عشایر شهرستان خلخال و سایر جمعیت های  عشایری ار خواستار شد.

در این جشنواره قادر هنرمند مدیر کل عشایری استان اردبیل نیز به تشریح وضعیت عشایر استان و تولیدات آنان و میزان بهرمندی جامعه از خدمات عشایر پرداخت و اولین هدف برگزاری این جشنواره را تحقق فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی عنوان وگفت: عشایر به عنوان پرچمداران اقتصاد مقاومتی در سراسر استان اردبیل در جهت تولید و اشتغال در حرکت هستند واز سن 4 سال تا 90 سال در هیچ جامعه عشایری استان اردبیل ما بیکار نداریم .

وی با تقدیر از فرمانداری و اداره عشایری شهرستان خلخال در برگزاری این جشنواره موفق برای اولین بار در سطح استان درشهرستان خلخال گفت: استقبال مردم امروز بی نظیر بود و مردم با جامعه سوم یعنی جامعه عشایری بعد از جمعیت شهری و جمعیت روستایی آشنا شدند و با خدمات آنان از نزدیک آشنا شدند.

در گوشه دیگر این جشنواره بیش از 20 غرفه از محصولات عشایر از قبیل صنایع دستی، غذاهای محلی عشایر، محصولات لبنی، تولیدات عسل و محصولات پشمی و دامی از قبیل جاجیم ها، انواع لحاظ ها و رو انداز ها، گلیم و زیرانداز ها در معرض دید علاقمندان حاضر در این جشنواره بود.

 

انتهای پیام/ح

حضور 6 استان شمالغرب کشور در جشنواره عشایر خلخال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.