عمل تاوی با استفاده از بالن برای نخستین بار در استان خراسان رضوی در بیمارستان رضوی مشهد انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد دکتر محمود شبستری مدیر تیم جراحی این عمل، با اشاره به این‌که عمل تاوی به این روش برای نخستین بار است که در سطح استان انجام می‌شود؛ گفت: این عمل نیازمند برخورداری از تجهیزات و امکانات خاصی است که خوشبختانه با مساعدت‌ها و حمایت‌های ویژه‌ی مسئولین آستان قدس و دکتر سلطانی مدیرعامل بیمارستان رضوی در اینجا فراهم شده است.

وی افزود: این عمل با حضور و مساعدت دکتر سیف‌الله عبدی، استاد رشته اینترونشنال کاردیولوژی، دکتر محمد عباسی جراح قلب و مدیرگروه جراحی قلب بیمارستان رضوی و سایر همکاران بر روی یک بیمار ۶۱ ساله دیابتی با سابقه انجام یک بار جراحی قلب باز و تنگی دریچه آئورت با موفقیت انجام شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه عمل تاوی به روش‌های دیگر تا کنون پنج بار در بیمارستان رضوی انجام شده است، گفت: عمل تاوی روی این بیمار با روش بالن‌گذاری و استفاده از وسائل جدیدتر، در کمترین زمان و بدون برش بر سطح پوست بیمار انجام شد.

دکتر محمود شبستری با اشاره به اینکه این عمل یک عمل بسته است که از طریق شریان کشاله ران، دریچه مصنوعی رهسپار قلب می‌شود؛ گفت: استفاده از روش‌های اینترونشنال روز به روز در حال گسترش و توسعه است و ما سعی داریم که همگام و همراه با پیشرفت‌های روز دنیا در این عرصه به ارائه خدمت یپردازیم تا مردم کشورمان بتوانند به راحتی از این خدمات درمانی در ایران بهره‌مند شوند.

دکتر محمد عباسی، جراح قلب حاضر در تیمِ این عمل اینترونشنال هم گفت: انجام این عمل برای هر فردی توصیه نمی‌شود و تصمیم گیری برای انجام چنین عملی معمولا، توسط تیم خبره متشکل از متخصصین قلب، جراحان قلب، کاردیولوژیست‌ها و ... انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاوی معمولا برای بیماران در سنین پایین توصیه نمی‌شود؛ افزود: دریچه‌هایی که به روش تاوی جایگزین می‌شوند دریچه‌هایی بیولوژیک باعمر مفید ۵ تا ۱۰ ساله هستند؛ به همین خاطر استفاده از این دریچه‌ها برای افراد با سن کم توصیه نمی‌شود.

این جراح قلب، افزود: تاوی یک عمل جراحی نیست و یک عمل مکمل محسوب می‌شود؛ تبحر تیم جراحی در انجام این عمل خیلی مهم است نقش همکاری و هماهنگی بین متخصصان نیز حائز اهمیت زیادی است؛ تا بتوان به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.

دکتر محمد عباسی گفت: با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و تولید دریچه‌های با کیفیت‌تر و با عمر مفید بیشتر احتمالا در آینده استفاده از این روش برای افراد کم‌سن و سال‌تر نیز انجام خواهد شد. همین‌طور که امروزه نیز نسبت به سال‌های گذشته در افراد با سن پایین‌تری این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام//ف. ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.