مدیر کل اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت :برنامه " ملی اشتغال" در راستای 3 شاخص سیاست های اشتغال، مهارت افزایی، حمایت از مشاغل خانگی و دانش بنیان در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در حال تدوین است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،رضا اسماعیلی در جلسه شورای اداری این اداره کل که با موضوع طرح کارورزی و با حضور مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان و مدیران و کارشناسان اشتغال استان برگزا شد گفت: برنامه " ملی اشتغال" در راستای ۳ شاخص سیاست‌های اشتغال، مهارت افزایی، حمایت از مشاغل خانگی و دانش بنیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال تدوین است و این وزارت خانه در سال اول برنامه ششم توسعه، برنامه ملی اشتغال را؛ مبتنی بر کار شایسته تهیه می‌کند و بنا بر اطلاع مدیران و مسؤلان حوزه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برنامه " ملی اشتغال" تا نیمه دوم سال جاری آماده خواهد شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه" اشتغال فراگیر" در حال تدوین است گفت:: اولین نکته در طراحی این برنامه این است که بررسی شود، اگر اقتصاد کشور بخواهد در زمینه اشتغال موفق شود در کدام رسته‌ها باید فعال شود که شغل اشتغالزا و تولید محور ایجاد کند. در صورتی که موفق به ایجاد اشتغالی شویم که هم تولید گسترش یابد و هم اشتغال ایجاد شود، رشد اقتصاد کلان محقق می‌شود. توجه به بهره وری ملی اولویت اصلی برنامه اشتغالی دولت است. بر همین اساس محور اصلی برنامه اشتغال فراگیر شناسایی رسته‌های مختلف در بخش‌های مختلف اقتصادی است، این طرح را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب طرح تکاپو از سال گذشته دنبال کرده است و در استان کرمان نیز با موفقیت به انجام رسیده است.
اسماعیلی بیان کرد: برنامه اشتغال فراگیر که چهار طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان) طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) و طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کسب و کار را شامل می‌شود چندروز گذشته از سوی آقای جهانگیری به تمام استان‌های کشور ابلاغ شد. در راستای اجرای طرح تکاپو که توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار است. شناسایی رسته‌ها انجام می‌شود.
وی گفت: هر کدام از این رسته‌ها در سطح ملی مدیر پروژه دارند که دستگاه اجرایی تعیین می‌کند که مدیر توسعه کشت گلخانه‌ای کدام است. یعنی در سطح ملی کاملاً مشخص و واضح است که مسئولیت فلان پروژه‌ها با کدام مدیر است. به نوعی می‌توانیم بگوییم رسته، ر‌ها شده نیست. یعنی هر رسته با توجه به ظرفیت آن استان مشخص می‌شود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه متأسفانه بخش عظیمی از دانش آموختگان دانشگاه‌ها معتقدند که پس از فراغت از دانشگاه باید در ادارات دولتی مشغول کار شوند گفت:: این موضوع آسیب بسیاری برای بازار اشتغال است و ما قصد داریم آموزش‌هایی را ارائه کنیم که منجر به ایجاد اشتغال شود.
اسماعیلی افزود: تمام دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال در طرح "اشتغال فراگیر" همسو شده اند. قصد داریم این طرح را متداوم اجرا کنیم و حدود ۶۵ درصد ایجاد اشتغال در طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) است.
وی با بیان اینکه ساز و کار اجرای طرح‌های کارانه اشتغال جوانان (کاج) بخش دیگری از طرح اشتغال فراگیر است گفت: طرح‌های کارانه اشتغال جوانان (کاج) برای افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان (شغل اولی‌ها)، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و پایدار جهت رفع مشکل جوانان جویای کار برای گروه سنی ۱۵ تا ۲۳ ساله در قالب اجرای دوره مهارت آموزی در محیط واقعی کار، و برای دانش ­آموختگان دانشگاهی در گروه سنی ۲۳ تا ۳۵ سال در قالب اجرای طرح کارورزی در سال ۱۳۹۶ که همراه با برخی مشوق­‌های کارفرمایی متناسب با قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه کل کشور در سال­جاری، طراحی شده است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه بخشی از طرح کاج مشوق بیمه‌ای کارفرمایی است گفت: برقراری مشوق بیمه‌ای کارفرمایی برای به کارگیری و جذب جوانان دانش­ آموخته دانشگاهی (شغل اولی) زیر ۳۵ سال با پرداخت صددرصد حق بیمه سهم کارفرما توسط دولت انجام می‌شود. مدت برخورداری از مزایای مشوق بیمه‌ای برای جوانانی که دوره کارورزی را به پایان می‌رسانند دوسال و برای سایر جوانان یکسال می‌باشد.
اسماعیلی در بیان مدت دوره کاروزی گفت:جوانان جویای کار دانش آموخته دانشگاهی گروه سنی ۲۳-۳۵ سال و فاقد سابقه بیمه تأمین اجتماعی بیش از سه ماه در دو سال گذشته. طول دوره کارورزی ۴ تا ۶ ماه (قابل افزایش تا ۹ ماه در مناطق محروم و کمتربرخوردار) است. پرداخت کمک هزینه ماهانه تا سقف ۳۱۰ هزار تومان از سوی دولت برای هر کارورز بر اساس دستورالعمل اجرایی نیز در نظر گرفته شده است. یکی از مزایای طرح کارورزی کسب تخصص لازم برای ورود به کار است.
اسماعیلی با بیان اینکه تا کنون ۸ هزار نفر در استان، با مراجعه به سامانه طرح کارورزی در این سامانه نام نویسی نموده اند گفت:: دانش آموختگان واجد شرایط دانشگاهی در دوره‌های کارورزی شرکت کرده و بعد از کسب مهارت‌های مورد نیاز و اثبات توانمندی‌های خود به کارفرمایان و جلب نظر وی در کارگاه مشغول کار می‌شوند که بر این اساس در صورت جذب، کارفرمایان تا دو سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف خواهند بود.
وی از اختصاص ۵۰۰ میلیار تومان برای اجرای طرح کارورزی در استان خبر داد و گفت: در اجرای این طرح فرمانداران - دستگاه‌های اجرایی و مراکز کاریابی غیر دولتی نیز همکاری مجدانه‌ای خواهند داشت.
در این جلسه آقای جهانگیری مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان نیز با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای اجرای طرح کارورزی گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه این نیز تمام تلاش خود را در این راستا بکار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار