21 تیر ماه مصادف با سالروز حمله رضاخان به متحصصین در مسجد گوهرشاد است، مردم و علمایی که علیه کشف حجاب و اجباری کردن کلاه شاپو در این مسجد تحصن کرده بودند به دستور رضاخان به تیر بسته شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛  83 سال پیش ( 1314 ) همین روزها بود که یکی از وقایع تلخ تاریخی کشور ایران رقم خورد، مسجد گوهرشاد، تجمع صدها تن از مردم برای مخالفت با سیاست‌های مذهبی و اجتماعی رضاخان و در نهایت فرمان کشتار خونین در آن روز ( به گفته شاهدان، کشته شده‌ها به 3000 نفر نیز می‌رسید ). رضاخان دستور منع حجاب داده بود، کشیدن چادر از سر زنان، استفاده از کلاه شاپو برای مردان و... به خیال خود می‌خواست مظاهر تمدن غرب را وارد کشور کند و مردم ایران را متمدن !

صدای مخالفت‌ها از گوشه  و کنار کشور شروع شد، مردم مشهد نماینده خود را برای اعتراض راهی تهران کردند،  رضاخان میر پنج اما مثل همیشه تنها یک منطق داشت؛ زورگویی؛ خاموشی صدای مخالف در نطفه. نماینده مردم مشهد ( آیت الله حسین قمی ) در بدو ورود به کاخ شاه توقیف و تمام حمایت کنندگان از او دستگیر و یا مجبور به ترک مشهد شدند.

رضاخان اما بار دیگر اشتباه کرده بود، معترضین نه تنها در نطفه خفه نشدند بلکه بر خواسته خود مصمم‌تر شدند این بار به نشان اعتراض، تعداد بی‌شماری از علما، طلاب و مردم در  صحن گوهرشاد تحصن  کردند ، و در نهایت کشتار خونین مردم بی‌دفاع  و بدون سلاح  بدستور شاه رخ داد.

 

عفاف و حجاب، بهایی پرداخت شده

 

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار