مستند «پایان محدوده قانونی شهر» به مشکلات ساکنان اردوگاه ازنا در عراق می‌پردازد.

جدیدترین مستند شبکه افق رونمایی شدبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز مورخ 21 تیر ماه، در نشست خبری مستند «پایان محدوده قانونی شهر» تولیدی شبکه افق، با حضور بلال الفت تهیه‌کننده و کارگردان، علی الفت کارگردان، یاسر قزوینی محقق پژوهشگر تاریخ رسانه و همچنین اهالی رسانه، از این مستند رونمایی شد.

گفتنی است؛ مستند «پایان محدوده قانونی شهر»، در واقع به زندگی افرادی اشاره می‌کند که از دوران صفوی، رضا شاه و یا از سر علاقه به اهل بیت (ع) به عراق مهاجرت کردند و در دهه‌های ۵۰، ۶۰ و یا جنگ تحمیلی به ایران بازگردانده شدند و این مستند به مشکلات ساکنان اردوگاه ازنا می‌پردازد.

بلال الفت کارگردان و تهیه‌کننده این مستند، در خصوص «پایان محدوده قانونی شهر» بیان کرد: جدای از مستندی که ساخته شده است،  انعکاس ظلمی که شامل حال افراد حاضر در این اردوگاه شده است، برای ما ارجحیت دارد.

یاسر قزوینی محقق و پژوهشگر تاریخ رسانه، ضمن تبریک به کارگردان و تهیه‌کننده این مستند تلویزیونی، درباره نگاه تاریخی به مستند «پایان محدوده قانونی شهر»، اظهار داشت: این مستند به نوعی نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و امروزه چنین مشکل بزرگی به دست زمان سپرده شده است و این فیلم در واقع یکی از ابعاد این قضیه را به نمایش درآورده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در دهه‌های گذشته ایرانیان از عراق اخراج شدند و اساساً از نگاه تاریخی، ساکنان عراق اکثریت ایرانی هستند و مردمان شهری مانند کربلا پیش از آنکه به مدرسه‌هایشان بروند، عربی نمی‌دانستند.

قزوینی افزود: در آن برهه زمانی، حاکمیت عراق تمام تلاش خود را می‌کرد تا این افراد زندگی گروهی نداشته باشند و جذب جامعه نشوند. دهه ۶۰ مقطع عجیبی است که تا به امروز هیچ کس حاضر نیست درباره آنها صحبت کند. حوادث این مقطع شوکی به آنها وارد کرده است که حتی خانواده‌هایشان هم در این باره صحبت نمی‌کنند.

بلال الفت کارگردان مستند «پایان محدوده قانونی شهر»، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص شکل‌گیری و پرداخت به موضوع معاودین شهر ازنا ابراز داشت: هر بار که مستندی را شروع کردم، سوژه‌ها خودشان به سمت من آمدند و در این بخش هم طبق صحبت‌هایی که با معاودین داشتم به داستان زندگی رضا که خود یکی از معاودین است و در اردوگاه زندگی می‌کنند، رسیدم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گرفتن شناسنامه برای اتباع تصویب شده است، بیان کرد: تصویربرداری و تولید مستند «پایان محدوده قانونی شهر»، یک سال طول کشید و به تازگی برای پخش‌ تلویزیون آماده شده است.

 

قزوینی: سندی تاریخی برای هویت گمشده خانواده‌های اردوگاه ازنا

 

قزوینی با اشاره به گذشته تاریخی نمایش داده شده در این اثر، گفت: این مستند خود یک سند تاریخی است که در خصوص ساکنان این اردوگاه و معاودین مطرح شده است.

وی ادامه داد: مستند «پایان محدوده قانونی شهر»، گام اولی است که درباره آدم‌هایی بحث می‌شود که شناسنامه برایشان صادر می‌شود اما به دلیل این بی‌هویتی هیچ کجا به آنها شغل و ... نمی‌دهند.

 

الفت: هویتی گمشده از اردوگاهی بین‌المللی

 

 بلال الفت در پایان خاطرنشان کرد: ما پیش از آنکه بخواهیم درباره قوانین جمهوری اسلامی ایران صحبت کنیم، به ظلم‌هایی اشاره کرده‌ایم که از جانب حکومت صدام حسین بوده است. در واقع محل اقامت افراد این اردوگاه، یک کمپ بین‌المللی است که در حال حاضر 20 نفر در آنجا زندگی می‌کنند و به دلیل اینکه این ۲۰ نفر، شناسنامه ندارند، اجازه‌ای مبنی بر ورود و خروج نیز نخواهند داشت. چه بسا که خیلی‌ از این افراد هویت عراقی گرفته‌اند و فقط‌ ۲۰ نفر در حال حاضر در آنجا زندگی می‌کنند.

 

انتهای پیام/

مستند «پایان محدوده قانونی شهر» از شبکه افق رونمایی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار