به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازیگری شغلی است که جاذبهها و زرق و برق آن، چشمها را به خود خیره میکند و این حرفه از دور کاری جذاب به حساب میآید که عده زیادی برای دستیابی به سودای هنرپیشه شدن، دست به هر کاری میزنند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنند، اما آیا پشت پرده بازیگری نیز همانند ظاهر آن پر از شگفتی است؟
جدا از سختی کار بازیگری و مشکلات معمولی که در این عرصه به چشم میخورد، یکی از مسائل اساسی در این حرفه پیدا کردن کار است. از آنجا که بازیگران پروژهای قرارداد میبندند، پیدا کردن کار جدید همواره با اضطراب همراه است و هیچ گاه مشخص نیست که بعد از اتمام یک پروژه، کار دیگری هم برای بازیگر در کار هست یا خیر.
هیچ بازیگری نمیتواند تضمین کند که بعد از خلق یک نقش، شخصیتی دیگر در یک فیلم تازه انتظار او را خواهد کشید؛ چرا که ممکن است به ناگاه به یک بازیگر خاص دیگر پیشنهاد بازی در فیلمی نشود و آن هنرپیشه به انزوا کشیده شود.
در نتیجه یک سوال شکل میگیرد، مبنی بر اینکه نقش های موجود، چگونه میان بازیگران تقسیم میشوند؟!
بازیگران به شیوههای مختلفی پیشنهادهای تازه خود را دریافت میکنند، برای مثال سابقه همکاری بازیگر با کارگردان یا تهیه کننده فیلم؛ ویژگی خاصی در نقش که فقط به یک بازیگر شبیه است؛ در دسترس بودن بازیگر، زمانبندی فیلم و... همه از جمله عواملی هستند که باعث میشوند، شخصی در یک فیلم ایفای نقش کند یا نه.
اما به تازگی حرفی مطرح شده مبنی بر این که نقشها برای بازیگران در مهمانیها تقسیم می شود!
رضا رویگری در مصاحبهای که چندی پیش داشته، در این خصوص گفته است: این روزها سینما تیمی شده و در مهمانیهای شبانه نقشها تقسیم میشوند. من اهل این مهمانیها نیستم و نمیخواهم به هر نحوی برای خود نقش جور کنم.
با این گفته به نظر میرسد که شاید کارگردانها و تهیه کنندگان مهمانیهایی را ترتیب میدهند تا در آنجا نقشها را میان دوستان خود تقسیم کنند که این فرضیه ما را به تحقیق بیشتر واداشت و دریافتیم که در سال 94؛ مریم امیر جلالی نیز در مصاحبه با یک خبرگزاری، چنین اظهاراتی را مطرح کرده است.
وی در این خصوص گفته بود: «فرد یک مهمانی میگیرد و در همان شب نقشهای یک، دو و سه و همچنین نقشهای فرعی توسط وی انتخاب میشود. افرادی چون من که اصلاً اهل این مهمانیها نیستند، از قافله عقب میماندند.»
بهنوش بختیاری نیز در نشست خبری فیلم «انزوا» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد، اظهار داشت: من هر نقشی که بتوانم و علاقه داشته باشم را بازی میکنم؛ در صورتی که سینماگران ما را جدی بگیرند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برای دریافت نقش اهل پارتی بازی و لابی نیست، گفت: من خودم شاهد بودم که در بسیاری از مهمانیها نقشها توسط آشنایان و رفقا تقسیم میشود و خب البته ما اهل این مهمانیها نیستیم!
علی اوسیوند هم درباره پشت پرده سینما دست به افشاگری جنجالی زد. او در مصاحبهای گفت: یک مشت بنجل در سینما جمع شدند. در مهمانیها نقشها با رابطه و شیتیل دادن خرید و فروش میشود.
برای سینمایی که دم از اخلاق میزند، چنین فاجعهای میتواند مصیبت بزرگی باشد که بر دوش سینما نشسته است و باید به فکر چاره و راه حلی برای این مشکل افتاد. باید به فکر وضعیت سینما بود؛ چرا که یکی از الگوهای جامعه ما بازیگران و سینماگران به حساب میآیند و اگر آنها در راه کج قدم بردارند، جامعه نیز به تبع آنها به انحطاط کشیده میشود.
بحث سلامت در کار، موضوعی مهم است که باید همواره و در هر عرصهای به کار گرفته شود. همیشه اخلاقیات مهمتر از مادیات هستند و ما نباید به خاطر موضوعات فانی مثل پول یا شهرت؛ سلامت اخلاقی خود را لکهدار کنیم.
تقسیم نقشها در میان بازیگران باید بر مبنای توانایی آنها باشد. اینکه ملاک ما از انتخاب خوشگذرانی باشد، سینمای ما نیز به سینمای مفرح و مبتذلی تبدیل خواهد شد که تنها هدف حیاتش خوشگذرانی است و این در شأن سینمایی نیست که در جهان مطرح است.
انتهای پیام/