مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه شهید رجایی گفت: مصرف سرانه برق در کشور حدود ۳ هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت است و نیروگاه شهید رجایی ۳.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی فرهور مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه شهید رجایی ضمن بیان اینکه نیروگاه مذکور ۲ هزار مگاوات قدرت منصوبه دارد، اظهار داشت: نیروگاه برق شهید رجایی درحقیقت اولین نیروگاهی است که بر مبنای خودباوری در صنعت برق کشور ایجاد شده و به صورت خرید دانش از شرکت‌های خارجی و حضور پیمانکاران داخلی و خارجی به فعالیت خود ادامه داده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۱، ۱۳ خط تولید، واحد ۲۵۰ مگاواتی، ۳ واحد ۱۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی و ۷۳ واحد گازی وارد مدار شدند همچنین سالیانه ۱۲ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی برق به شبکه تحویل داده می‌شود.

فرهور تصریح کرد: مصرف سرانه برق در کشور حدود ۳ هزار تا ۳ هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت است، شایان ذکر است که حدود ۳.۵ میلیون نفر تحت پوشش این نیروگاه قرار می‌گیرند.

وی توانمندی شرکت‌های ایرانی در زمینه اقتصاد مقاومتی را مناسب ارزیابی کرد و افزود: طبیعتاً تامین قطعات لازم برای نیروگاه در شرایط تحریم سخت به مثابه دیگر بخش‌ها سخت بوده است، اما با همت و تلاش شرکت‌های ایرانی، شاهد ساخت بیش از ۹۰ درصد این قطعات در داخل کشور بوده ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه شهید رجایی گفت: در این نیروگاه به مصرف آب نیز توجه شده و توانستیم به طور متوسط به ازای هر مگاوات ساعت، مصرف آب را به کمتر از ۱۲۰ لیتر برسانیم.

فرهور اظهار داشت: رقمی بالغ ۳۰۰ میلیون دلار برای بازسازی واحد‌های بخار صرف شد، همچنین حدود ۷ حلقه چاه بیرون نیروگاه برای تامین آب مورد نیاز آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا تابستانی بدون خاموشی را تجربه کنیم، چرا که بیش از یک سوم مصارف ما از ناحیه سیستم‌های سرمایشی است، همچنین از آنجایی که گرمای تابستان به شدت تأثیر منفی بر خط تولید می‌گذارد، لذا انتظار می‌رود تا تمام خطوط ما با حداکثر ظرفیت در مدار باشند.

به گفته فرهور راندمان نیروگاه سیکل ترکیبی و بخار به ترتیب حدود ۴۴ و ۳۷ درصد بوده و امید است با ایجاد تغییراتی این میزان را ارتقا دهیم علاوه بر این موضوع، در حال حاضر تأمین قطعات با همکاری بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه شهید رجایی در پایان بیان کرد: از آنجایی که ما جزو شرکت‌های وابسته تلقی می‌شویم، لذا تمام اعتبارات ما از طریق شرکت مادرتخصصی و تولید برق تأمین می‌شود و علی رغم شرایط تحریم، کمبود نقدینگی و انقباضی مالی که به دنبال این موضوع ایجاد شده بود، به هیچ وجه ما را از ادامه مسیر باز نداشته است.

انتهای پیام/

 تأمین 90 درصد قطعات نیروگاه رجایی  داخلی است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار