اصفهان؛

به ثمر نشستن درختان پسته در خوروبیابانک

مدیرجهاد کشاورزی خوروبیابانک گفت: 350 هکتار از زمین های باغی و زراعی این شهرستان به درختان پسته اختصاص دارد که 90 درصد آن نتیجه بخش بوده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسین غلامرضایی ضمن اشاره به مقاومت درخت پسته در مقابل کم آبی افزود: از مجموع سطح زیر کشت پسته درخوروبیابانک 250 هکتار آن درختان بارور و 100 هکتار دیگر بصورت نهال است و پیش بینی می شود، امسال حدود 150تن پسته در این شهرستان برداشت شود.

وی گفت: پسته های تولیدی خوروبیابانک به دلیل طعم و مزه خاص خود مشتریان فراوان دارد که به استانها و شهرستانهای همجوار صادر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خوروبیابانک افزود: ارقام پسته تولیدی در خوروبیابانک از نمونه اکبری، فندقی، احمد آقایی، کله قوچی، بادامی، اوحدی وبومی شهرستان است که بیشترین سطح زیر کشت این محصول با 150 هکتار در روستای چاهملک و مزارع اطراف آن است.

وی ادامه داد: مزارع شهرهای خور، جندق،فرخی و روستاهای خرمدشت، ابراهیم آباد و جعفرآباد از دیگر مناطق تولیدی پسته این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی خوروبیابانک با بیان اینکه شش هکتار از مزارع و باغ های پسته این شهرستان به آبیاری نوین مجهز شده است افزود: بیش از 340هکتار نیز بصورت غرقابی آبیاری می شود.

وی با اشاره به اینکه یک ترمینال فرآوری پسته در روستای خرمدشت شهرستان فعالیت می کند گفت: بیش از 80 درصد پسته های برداشت شده در این ترمینال فرآوری شده و مابقی به صورت تازه خوری روانه بازار می شود‌.
پسته گیاهی است که از دیرباز در نقاط مختلف ایران بویژه در ناحیه شمال شرق ایران کشت می شده اما چند سالی است که در شهرستان کویری خوروبیابانک رواج یافته و هم اکنون 150 نفر در این شهرستان به کار تولید پسته مشغولند .
زمان برداشت محصول پسته از اواخر شهریور ماه آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد و برای 800نفر بصورت مسقتیم و غیرمسقتیم شغل ایجاد می شود.

هر چند کاشت پسته در سال های اخیر در خورو بیابانک گسترش یافته اما کارشناسان کشاورزی معتقدند: ظرفیت اقلیمی و خاکی خوروبیابانک برای بیشتر محصولات کشاورزی بویژه توسعه کاشت پسته مناسب است و با توجه به مشکل کم آبی در اقتصاد کشاورزی این شهرستان نقشی بسزا داشته باشد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی خوروبیابانک این شهرستان 2200 هکتار زمین قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت آبی تنها جدود 1200 هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی می رود.

 

انتهای پیام/م

کاشت درختان پسته در خوروبیابانک نتیجه بخش بوده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار