مرمت سقف آجری چهارسوق بازار خان یزد توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد به پایان رسید.

محمدرضا فلاحتی  سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد  درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛گفت: چهارسوق بازار خان یزد در قلب بافت تاریخی شهر و در کنار خیابان تاریخی قیام یزد واقع شده است و  بخشی از استحداثات محمد تقی خان بافقی است که قدمت آن به دوران زند و افشار باز می گردد.

فلاحتی افزود : چهارسوق بازار خان یزد از نمونه های برجسته معماری دوره زند و افشار در استان یزد محسوب می شود که در موقعیت بسیار مهمی در مجموعه بازار خان و بافت تاریخی شهر یزد قرار دارد.

وی در ادامه افزود: بنای چهارسوق بازار خان یزد با معماری چشم نواز خود در محل تلاقی دو دهانه اصلی بازار با سقفی بلند و کلاه فرنگی زیبا تماماً با آجر بنا شده است و سه جهت شمال و جنوب و شرق چهار سوق دهانه بازار و ظلع غربی آن سرای موسوم به پنجه علی واقع شده است.

فلاحتی در خصوص مرمت های انجام شده در چهارسوق بازار خان گفت: اجرای داربست فلزی، جرم گیری سطح آجرها، خالی نمودن بندهای فرسوده، تعویض آجرهای فرسوده، بند کشی باگج به صورت برجسته و اجرای لعاب سطوح آجری را از جمله مهمترین اقدامات مرمتی این چهارسوق زیبا می باشد.

انتهای پیام/ ی

چهارسوق بازار خان یزد از نمونه های برجسته معماری دوره زند و افشار در استان یزد

  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.