صعب العبور بودن منطقه و کمبود امکانات موجب پیشرفت آتش سوزی در جنگل های «صحرا چک» از توابع بخش الوار گرمسیری اندیمشک شده است.

پیمان جهانگیری ، فرماندار اندیمشک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با توجه به صعب العبور بودن منطقه آتش سوزی با کمک بالگرد هلال احمر برای اعزام نیروها اقدام می شود هر چند که برای اعزام بالگرد دوم درخواستی را صادر کرده ایم که در صورتی مجهز به  آب پاش باشد خاموشی آتش تا امشب احتمال می رود.

ادامه تاخت و تاز آتش در جنگل های اندیمشک

وی افزود: برای مهار این حریق تلاش گسترده ای صورت گرفته و تمام ارگان های بسیج، سپاه ، هلال احمر و حتی خود مردم در حال همکاری می باشند.

ادامه تاخت و تاز آتش در جنگل های اندیمشک


جهانگیری ادامه داد: تا زمان خاموشی نهایی نمی توان علت آتش سوزی و میزان آن را تشخیص داد اما تا زمان مهار آتش تمام اعضای ستاد بحران و ادارات مربوطه به صورت آماده باش هستند.

عامل انسانی دلیل آتش سوزی بود؟

همچنین یکی از اعضای گروه های مردم نهاد اندیمشک در خصوص این حریق گسترده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت:  گروه های مردم نهاد با سرعت عمل بالایی که داشتند توانستند زودتر از سایر ارگان ها وارد عمل شوند و با استفاده از وسایل نقلیه شخصی همچون نیسان در محل حضور یابند و در حد توان خود برای خاموشی و مهار آتش تلاش کنند.

وی در خصوص علت آتش سوزی بیان کرد: مردم این مناطق دور افتاده از داشتن امکانات اولیه از جمله آب آشامیدنی، برق و گاز محرومند و تنها منبع درآمد و گذران زندگی شان همین درخت ها و علوفه ها برای چرای  دام هایشان است، که متاسفانه بر اثر بی مبالاتی مردم بومی و کمبود امکانات در آتش می سوزند.

ادامه تاخت و تاز آتش در جنگل های اندیمشک

این عضو گروه های مردم نهاد ادامه داد: با توجه به این که این مراتع مکان مهمی برای مردم بومی است گاهی به دلیل  نبود آموزش لازم برای شناساندن اهمیت منطقه ، بر اثر اختلافات خانوادگی به چراگاه های یکدیگر تعرض کرده و مسبب آتش سوزی می شوند.

لذا گروه های مردم نهاد بارها از منابع طبیعی درخواست استخدام محیط بان از مردم بومی همان مناطق را داشته اند که خود اهالی مراقب جنگل ها باشند،اما تا کنون این مهم محقق نشده است.

گرما یا عامل انسانی، فعلا فرقی ندارد که دلیل آتش گرفتن جنگل و مرتع چه بود آنچه که مهم است مهار نشدن آتش به دلیل کمبود امکانات در این مناطق صعب العبور و مهم طبیعت است.

 


انتهای پیام/و


آتش سوزی در صحرا چک ادامه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.