کرمان؛

آفتاب زدگی 40 درصد مرکبات جنوب کرمان

بر اثر تابش شدید نور خورشید و افزایش دما ۴۰ درصد مرکبات مناطق جنوب کرمان دچار آفتاب زدگی شدند.

آفتاب زدگی 40 درصد مرکبات جنوب کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان اسلام شاهرخی ،معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت :از نیمه دوم خرداد تا اوایل تیرماه ، به دلیل وزش بادهای گرم توأم با تشعشع بالای خورشیدی و همچنین افزایش درجه حرارت در سطح باغات حوزه دشت جیرفت، مرکبات دچار آفتاب سوختگی شده است.

وی میزان آفتاب سوختگی در برگ درختان مرکبات منطقه را حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد اعلام کردو افزود : به کشاورزان عزیز منطقه توصیه می کنم برای مقاوم نمودن و جلوگیری از آفتاب سوختگی از کودهای پتاسه استفاده نمایند و حتی المقدور از مصرف کودهای ازته و محرک رشد ، خودداری کنند .

شاهرخی گفت : آبیاری منظم و افزایش دوره آبیاری به منظور تأمین رطوبت کافی و کاهش تنش رطوبتی نیز از جمله راهکارهای فنی برای جلوگیری از این اسیب است .

وی افزود : علاوه بر این محلول پاشی با کائولین در سطح برگها که به صورت پودر در بازار موجود می باشد می‌تواند در جلوگیری از ادامه آفتاب سوختگی و کاهش خسارت مؤثر واقع شود .

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت : درختانی که دچار آفتاب سوختگی شده اند به منظور جبران آسیب سطح برگ و بهبود فعالیتهای متابولیکی گیاه، مصرف کود ازته ، سولفات آمونیوم و آمینو کلرات های حاوی آهن ، منگنز و روی با کاهش دما در روزهای آینده قابل توجه است .

انتهای پیام/ح

آفتاب زدگی 40 درصد مرکبات جنوب کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار