لرستان؛

کاهش کشت گیاه گشنیز در لرستان/ اختصاص هزار هکتار هکتار از اراضی ملی به کشت گیاهان دارویی

در دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ شمسی محصول گشنیز به صورت انبوه در شهرستان‌های شمالی استانی مانند سلسله و دلفان کشت می‌شد، اما متأسفانه طی سال‌های اخیر سطح زیرکشت این گیاه دارویی کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  پروین رامک، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: گشنیز نوعی سبزی بوده که دارای خاصیت دارویی است و در بیشتر نقاط ایران می‎تواند رویش کند.

رامک گفت: براساس آسیب‌شناسی صورت گرفته عدم آگاهی کشاورزان در زمینه مدیریت فنی مزارع این سبزی و به دنبال آن بالا رفتن هزینه‌های تولید، یکی از مهم‌ترین مشکل موجود در مسیر توسعه کشت گشنیز در لرستان است.

وی افزود: ایران ۴.۴ درصد تجارت جهانی گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده و ارزش آن ۲ میلیون و ۱۲۹ هزار دلار است. عمده محصول تولیدی به کشور‌های پاکستان، قطر، اوکراین و ترکیه صادر می‌شود.

اختصاص هزار هکتار هکتار از اراضی منابع ملی به کشت گیاهان دارویی

مدیرکل منابع طبیعی لرستان نیز از اختصاص ۱۰۰۰ هکتار از اراضی ملی جهت توسعه کشت گیاهان دارویی در استان خبر داد.

شیرزاد نجفی، مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: امسال در راستای طرح اقتصاد مقاومتی، ۱۰۰۰ هکتار از اراضی منابع ملی و تخریبی سنوات قبل، با مشارکت مردم به کشت و توسعه گیاهان دارویی اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه این میزان کشت در سطح ۱، ۱ شهرستان لرستان اجرایی می‌شود، گفت: این طرح از طریق واگذاری حق انتفاع اراضی ملی به مردم و براساس ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع اجرایی می‌شود.

نجفی افزود: هدف از کاشت گیاهان دارویی حفظ، احیاء و بهره‌برداری از منابع طبیعی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تولید و درآمد مردم منطقه، تبدیل اراضی کم بازده به کشت گیاهان دارویی گونه‌هایی از جمله موسیر، گل محمدی و آویشن است.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: کشت گیاهان دارویی نسبت به سایر اقلام زراعی (گندم و جو) دارای صرفه اقتصادی بیشتری هستند. گیاهان دارویی با تلفیق امتیازات طبیعی و فکر و دانش علمی می‌تواند منجر به ارزش افزوده فراوان در اقتصاد کشور شود.

نجفی گفت: پیشرفت‌های علمی و فناوری طی دو دهه اخیر اهمیت و نقش سازنده گیاهان دارویی در تامین نیاز‌های بشر به ویژه در حیط دارو درمان را دو چندان ساخته است.

انتهای پیام / د


کاهش کشت گیاه گشنیز در لرستان/ اختصاص هزار هکتار هکتار از اراضی ملی به کشت گیاهان داروی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.