به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سیدمصطفی داوودی مدیرکل راه آهن یزد گفت:آهن اسفنجی چون محصول تولیدی کارخانه است آلودگی دارد ضمن آنکه حمل جاده ای آن برای ایمنی مردم مشکلاتی دارد از این رو حمل ریلی می تواند این دو مشکل را برطرف کند.
داووی افزود:از سوی دیگر روزانه 30 تا 35 کامیون محموله آهن اسفنجی فولاد اردکان را جابجا می کنند در حالی که این محموله از این تاریخ به بعد از طریق یک رام قطار با یک هفتم سوخت کامیون ها جابجا که موجب صرفه جویی اقتصادی می شود.
مدیرکل راه آهن با بیان اینکه تاکنون آهن اسفنجی از طریق جاده و کامیون و تریلی از فولاد اردکان جابجا می شد گفت: با راه اندازی این خط ریلی که مسائل ایمنی و زیست محیطی در آن لحاظ شده ضمن صرفه جویی در اقتصاد شاهد صرفه جویی در زمان نیز خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: در بحث محیط زیستی هم حمل و نقل ریلی یک بیست و چهارم حمل جاده ای آلودگی دارد و این امر مزیت بزرگی است که می تواند در حمل محموله صنعتی بیشتر مورد توجه باشد.
داوودی گفت: بعد از احیای خط ریلی فرعی از ایستگاه اشکذر به فولاد آلیاژی به طول 14 کیلومتر که از 15 سال قبل ساخته شده بود محموله آهن اسفنجی برای نخستین بار در کشور از طریق خطوط ریلی جابجا شد.
وی افزود: این ریل متروکه و فراموش شده که 200 میلیارد ریال برای کشور هزینه داشته بعد از حدود 6ماه رایزنی با فولاد آلیاژی با حدود 500 تا 600 میلیون ریال احیا شد.
مدیرکل راه آهن یزد درباره مزایای حمل و نقل ریلی آهن اسفنجی گفت: ضمن آنکه بار حمل شده با یک رام قطار ظرف یک تا 2 ساعت تخلیه می شود در حالی که تخلیه بار کامیون ها زمان بیشتری نیاز داشت و این امر در واقع منجر به صرفه جویی زمان نیز خواهد شد.
تولید آهن اسفنجی، اصلی ترین حلقه راه اندازی یک مجتمع کامل فولادسازی است که زنجیره آن از سنگ آهن شروع و به محصول شمش و مقاطع فولادی خاتمه می یابد.
در طرح های توسعه می توان یک کارخانه گندله سازی برای تامین گندله مورد نیاز به عنوان نخستین حلقه این زنجیر در نظر گرفت .
راه آهن استان یزد با سهم بیش از 37 درصدی حمل و نقل بار راه آهن ایران در طول 16سال گذشته در جایگاه نخست کشور قرار داشته است وبیش از 80 درصد مواد معدنی و افزون بر 70 درصد بارهای ترانزیتی کشور دراین استان عبور می کند.
در مسیر راه آهن یزد به عنوان پرترددترین محور کشور روزانه 130رام قطار مسافری و باری یعنی هر 12 دقیقه یک قطار از راه آهن یزد عبور می کند و به طور میانگین بیش از 40هزار تن بار از بخش های معدنی و سایر بخش ها از طریق این سیستم حمل و نقل استان جابجا می شود.
انتهای پیام/ ی
بیش از 80 درصد مواد معدنی و افزون بر 70 درصد بارهای ترانزیتی کشور از استان یزد عبور می کند