هر طنزنویس باید اخلاق و انسانیت را رعایت کند و اینکه طنز هر جامعه باید متناسب با فرهنگ آن‌ها باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد رفیعا طنزپردازان مشهدی در نشست نقد و بررسی کتاب طنز «کبریت کم‎خطر» گفت: افتخار میکنم که این اتفاق در مشهد رخ داده و یک ناشرقدیمی و منتسب به دستگاه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) جلسه نقد و بررسی کتاب ناشر دیگری را که توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند، برگزار می‎کند.

وی با بیان این که برگزاری چنین نشست‌هایی برای بهنشر نیز به نوعی سرمایه‎گذاری به حساب میآید، افزود: این امر باعث میشود بهنشر بتواند اعتماد مخاطبان خود را بیشتر جلب کرده و تعداد مخاطبان خود را افزایش دهد.

علیرضا لبش، گردآورنده کتاب کبریت کم‎خطر گفت: زمانی که شنیدم انتشارات آستان قدس رضوی قرار است برای یک کتاب طنز که توسط انتشارات دیگری به چاپ رسیده، جلسه نقد و بررسی برگزار کند، شگفت‎زده شدم و این امر برای من بسیار خوشایند بود.

وی با بیان این که برگزاری چنین مراسمی در مشهد جای خرسندی دارد، در خصوص کتاب کبریت کمخطر، افزود: این اثر مجموع‌های از آثار نثر و داستان‎‌های طنز است که این داستان‎‌ها از طنزنویسانی انتخاب شده‎اند که پس از انقلاب زندگی کردهاند.

لبش با اشاره به این که کتاب «قهوه قندپهلو» در نگارش این اثر الگوی وی بوده است، ادامه داد: بیوگرافی طنزآمیزی نیز برای تمام نویسندگانی که آثار آن‌ها در این کتاب نقل شده، در ابتدای هر داستان آمده است.

وی به برگزاری جلسات مختلف نقد و بررسی برای کتاب کبریت کمخطر اشاره و گفت: ایرادات و نواقصی در این کتاب وجود دارد که قرار است در چاپ دوم برطرف و ویرایش جدیدی از این اثر چاپ شود؛ همچنین چاپ‌های بعدی این اثر همراه با ویراست جدید خواهد بود.

لبش، در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر جای خالی برخی طنزپردازان پس از انقلاب در این اثر، افزود: این نکته صحیح است که جای برخی از طنزپردازان معاصر در این اثر خالی است که سعی میشود در چاپ دوم کتاب این نقیصه برطرف شود و بدون تردید در چاپ بعد با کتاب دیگری مواجه خواهید شد.


تصورات و برداشت‌های غلط از طنز



ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری هم در این جلسه توجه به کتاب طنز را در مجموعه انتشارات آستان قدس رضوی نکته مثبتی دانست و گفت: این امر جای امیدواری دارد و نشان میدهد اتفاقات خوبی در مشهد در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: تصور جامعه از رویکرد انتشارات آستان قدس رضوی به عنوان یک ناشر دینی توجه به کتاب‎‌های دینی است و توجه این انتشارات به یک اثر طنز نشاندهنده وسعت دید این انتشارات است و یک‎بُعدی نبودن به‎نشر اتفاق مثبتی است.

فیض با بیان این که ممکن است برگزاری چنین نشست‎‌هایی در حوزه طنز برخی نهاد‌ها را زیر سؤال ببرد، گفت: به همین دلیل بسیاری از آن‌ها حتی جرائت نمی‎کنند به سمت طنز بروند.

وی با انتقاد از این تصور اشتباه که در طنز بی‎دینی وجود دارد، افزود: زمانی که ارگان و مؤسسه‎ای مانند انتشارات آستان قدس رضوی به این حوزه ورود پیدا می‎کند، قطعاً تعریف درستی از طنز نیز خواهد داشت و از این رو هم برگزاری این جلسه اتقاق مثبتی است.



طنز هر جامعه باید متناسب با فرهنگ آن باشد


مدیر دفتر طنز حوزه هنری با تأکید بر این که قرار نیست در طنز به اعتقاد، قومیت و ... توهین یا از شخص و جریان خاصی جانبداری کنیم، گفت: طنز هر جامعه باید متناسب با فرهنگ آن‌ها باشد.

فیض با اشاره به این که در کتاب کبریت کمخطر سعی شده طنز بدون توهین باشد، خاطرنشان کرد: اسم این کار سانسور، محدودیت، سختگیری و ... نیست؛ بخشی از خط قرمز‌ها ارتباطی با حکومتها، نظام‌ها و دولت‌ها ندارد و به شعور افراد برمیگردد و کبریت کم‎خطر سعی کرده این امر مهم را به صورت ملموسی نشان دهد.
 


تلاش برای شلوغ شدن کتابفروشی‌ها



اسماعیل امینی، شاعر و منتقد ادبی هم در بخشی از این نشست از استقبال چشمگیر مخاطبان از برگزاری این جلسه ابراز خرسندی کرد و افزود: خوب است که کتابفروشی‌ها شلوغ باشد، زیرا در این صورت سایر مکان‌هایی که برای مردم خوب نیست، خلوت میشود؛ بهتر است افرادی که دغدغه فرهنگ دارند، کاری کنند که کتابفروشی‌ها شلوغ باشد.

وی با اعتقاد بر این که برخی تصور میکنند همه چیز را درباره معنا و مفهوم طنز میدانند، اما اینطور نیست؛ افزود: برای مثال تصور برخی این است که یک ناشر دینی نمی‎تواند کاری با طنز داشته باشد؛ برخی تصور میکنند بین دین و معنویت و خنده، شاد بودن و طنز نوشتن ارتباطی وجود ندارد یا این که طنزنویس نمیتواند اهل دین باشد! گویی هر چه بیشتر اندوه دروغین داشته باشیم، بهتر است.

امینی با اشاره به این که خوشرویی، خوش اخلاقی و لطافت در رفتار بخشی از سیره امامان ماست، گفت: این تصور غلط وجود دارد که طنز، بیپروایی، بیادبی و زیر پا گذاشتن حریم‌ها برای خندیدن است تا دلمان خنک شود یا این که طنز دستافزار جدال‌های سیاسی است که گاهی در روزنامه‌ها و رسانه‌ها میبینیم.

کتاب «کبریت کمخطر» با موضوع معرفی نثرنویسان طناز ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است؛ در این کتاب ۱، ۰، ۰ طنزنویس برجسته معاصر در سال‌های پس از انقلاب انتخاب شدهاند که از هر کدام، یک داستان یا متن طنز در کنار بیوگرافی و کاریکاتور آن‌ها نقل شده است.

انتهای پیام// ز.‌ی
 


نشست نقد و بررسی کتاب طنز «کبریت کم‎خطر» در فروشگاه کتاب به نشر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.