یک نشریه اینترنتی آمریکایی در مطلبی نوشت زمان آن فرا رسیده است تا آمریکا پایگاه نظامی خود را از قطر خارج کند.

فدرالیست: پایگاه نظامی آمریکا در قطر باید برچیده شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله اینترنتی آمریکایی «فدرالیست»، در مطلبی نوشت: زمان آن فرا رسیده است تا پایگاه نظامی آمریکا از قطر خارج شود.

در این گزارش آمده است: بیش از یک ماه از اعمال تحریم‌های عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر علیه قطر -به (بهانه) حمایت این کشور از تروریسم- می‌گذرد. این کشور کوچک حاشیه خلیج (فارس) تنهاتر اما در عین حال، ثروتمندتر از هر زمان دیگری است. شیخ عبدالله بن سعود الثانی، رئیس بانک مرکزی قطر، دوشنبه گذشته با افتخار اعلام کرد قطر در شرایط خوبی به سر می‌برد و 40 میلیارد دلار ذخایر نقدی، طلا و سرمایه‌های دیگر در اختیار دارد که بیش از مقدار موردنیاز برای پشت سر گذاشتن بحران جاری است.

بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی جهان همچنین، خطوط کشتی‌رانی جدیدی را راه‌اندازی کرده است؛ زیرا با بسته شدن مرز میان عربستان و قطر میلیاردها (دلار) سرمایه در بانک‌های این کشور ذخیره شده است؛ موضوعی که باعث اغوای شرکت‌هایی از قبیل توتال فرانسه شد تا برای افزایش 30 درصدی استخراج گاز مایع در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. موفقیت‌آمیز بودن چنین اقداماتی و همچنین، حضور 10 هزار نیروی نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی «العدید» در جنوب غربی دوحه، پایتخت قطر، باعث شده است این کشور تصور کند می‌تواند در برابر فشارهای خارجی مقاومت کند.

در ادامه گزارش با طرح ادعاهایی درخصوص حمایت قطر از تروریسم آمده است: اکنون که دوحه سرکش‌تر از هر زمان دیگری است، آمریکا باید اقدامات شدیدی را اتخاذ و پایگاه نظامی خود را که مدت‌های مدیدی «تکیه‌گاه» قطر بوده است، از این امیرنشین خارج کند. بستن این پایگاه می‌تواند یکی از اقداماتی باشد که قطر را به اصلاح رفتارش وادار کند. مهم‌تر آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با برچیدن این پایگاه می‌تواند سیاست جدید واشنگتن را در منطقه خاورمیانه با قدرت به نمایش بگذارد؛ سیاستی که وی نخستین بار در سفر دو روزه‌اش به عربستان سعودی در بهار، از آن سخن گفت.

فدارلیست: پایگاه هوایی العدید برای دوحه بیش از واشنگتن مزیت دارد
نگارنده مطلب در ادامه مدعی شده است: «طرح ترامپ با سیاست‌ خاورمیانه‌ای باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، تفاوت زیادی دارد. ترامپ قصد دارد شرکای عربی آمریکا را وادار کند در جنگ علیه تروریسم مسئولیت خود را بپذیرند. وی همچنین قصد دارد با تقویت اتحاد دیرین با عربستان سعودی، انرژی آمریکا را بر مقابله با «کشورهای حامی تروریسم از قبیل ایران» متمرکز کند. خارج کردن نیروهای آمریکایی از بزرگ‌ترین کشورهای دردسرساز منطقه خاورمیانه پیامی را به شرکای خاورمیانه‌ای این کشور ارسال خواهد کرد؛ اینکه واشنگتن سرانجام در اتخاذ اقدامات سختگیرانه‌تر در مبارزه با تروریسم جدی است و از رویگردانی از (شرکای) متخلف خود ابایی ندارد.

در ادامه گزارش ادعا شده است: ترامپ چندی پیش با انتشار یک پیام توئیتری نشان داد که از طفره رفتن درباره این موضوع دست کشیده است. او در این پیام توئیتری از راز سرگشوده‌ای سخن گفت: «حمایت قطر از تروریسم».

نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید: پایگاه العدید یک سرمایه عظیم راهبردی برای قطر محسوب می‌شود. دلیل آنکه قطر به آمریکا اجازه داده است در این کشور پایگاه نظامی داشته باشد، این است که از نظامیان آمریکایی به عنوان یک تضمین امنیتی برای انجام هر آنچه که دوست دارد، بهره ببرد. این در حالی است که قطری‌ها می‌گویند این پایگاه پشتوانه‌ای برای اقدامات ضدتروریستی آن‌هاست؛ در حالی که قطر سال‌هاست که بیشترین دردسر را برای آمریکا ایجاد کرده است.

در ادامه گزارش قطر به حمایت مالی از گروه‌های تروریستی داعش، القاعده و دیگر گروه‌های افراطی متهم شده است. نگارنده گزارش همچنین می‌افزاید حال که قطر به این نکته پی برده است که آمریکا قرار نیست تا ابد بر اقدامات (مخرب) آن‌ها سرپوش بگذارد، به فکر یافتن یک قدرت دیگر که مایل باشد سربازان خود را به خاطر کشور دیگری به خطر بیندازد، افتاده است. به نظر می‌رسد ترکیه آن کشور موردنظر باشد. آنکارا در واکنش به تحریم‌های دوحه به سرعت برای استقرار نیروهای خود در یک پایگاه نظامی در قطر دست به کار شد. نگارنده مطلب ترکیه و قطر را به حمایت از گروه تروریستی داعش متهم می‌کند و می‌افزاید آنکارا مترصد آن است که در صورت خروج 10 هزار نیروی آمریکایی از قطر، جای آن‌ها را با نظامیان خود پر کند.

در پایان گزارش نیز ادعا شده است: بدون آمریکا و در صورتی که ترکیه را نیز در نظر نگیریم، اکنون فهرست دوستان قطر به گروه‌های تروریستی! مانند حماس و کشورهای «سرکشی» مانند ایران، خلاصه می‌شود.

روابط قطر و 4 کشور عربی به سرکردگی عربستان پس از آن متشنج شد که خبرگزاری‌ قطر اظهاراتی منسوب به شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، را اواخر ماه مه سال جاری میلادی و پس از پایان اجلاس سران کشورهای عربی، درخصوص لزوم پرهیز از خصومت علیه ایران، منتشر کرد. براساس این گزارش‌، امیر قطر ایران را وزنه مهمی در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام خوانده و تشدید تنش‌ها با این کشور را به صلاح کشورهای عربی ندانسته بود.

دوحه بلافاصله اعلام کرد این اظهارات مربوط به امیر قطر نیست و هکرها این اظهارات را در پایگاه اینترنتی خبرگزاری قطر منتشر کرده‌اند. تکذیبیه وزارت خارجه قطر درخصوص این اظهارات راه به جایی نبرد و 4 کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر که از این اظهارات آن هم درست مدت کوتاهی پس از سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به عربستان و شرکت او در نشست ریاض برای انزوای ایران در منطقه خاورمیانه، بیان شده بود به خشم آمده‌ بودند، همه روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و با طرح ادعاهایی درخصوص حمایت قطر از تروریسم، خواستار تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر شدند. این کشورها همچنین همه راه‌های زمینی، دریایی و هوایی خود را بر روی قطر بستند و عملا این کشور را در محاصره قرار دادند.پس از آن بود که واشنگتن نیز در همراهی با 4 کشور محاصره‌کننده قطر، این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کرد؛ اما مدتی بعد و پس از تشدید تنش‌ها میان قطر و 4 کشور عربی تصمیم گرفت در این مناقشه بی‌طرف بماند و طرف‌ها را به آرامش و تلاش برای حل اختلافات کند. 

 

انتهای پیام/

 

لزوم برچیده شدن پایگاه نظامی آمریکا در قطر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار