ناهماهنگی سیاست‌های چین و آمریکا؛ تهدیدی جدی برای رشد اقتصاد جهانی

به گفته‌ کارشناسان، همسو نبودن سیاست‌های اقتصادی آمریکا و چین رشد جهانی را به خطر می‌اندازد.

ناهماهنگی سیاست‌های چین و آمریکا تهدیدی جدی برای رشد اقتصاد جهانیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آمریکا و چین در حال بررسی نتایج یک برنامه‌ مشترک اقتصادی 100 روزه هستند که تاریخ انقضای آن 16 ژوئیه بوده است. به گفته‌ کارشناسان، هماهنگی سیاست‌های اقتصادی چین و آمریکا روی اقتصاد جهان تأثیر خواهد گذاشت. مقامات ارشد چین و آمریکا در 19 ژوئیه برای نخستین دور از گفتگوهای جامع اقتصادی با یکدیگر دیدار می‌کنند. روسای جمهور چین و آمریکا در ماه آوریل با یکدیگر دیدار کردند و درباره‌ مکانیزم این گفتگوها به توافق رسیدند.

از زمان آغاز گفتگوها هر دو طرف پیشرفت های قابل توجهی در اجرای این برنامه‌ 100 روزه داشته اند. برای مثال چین مجوز واردات گوشت از آمریکا را صادر کرده است و مرغ پخته شده‌ چینی نیز به زودی به بازار آمریکا خواهد آمد. علاوه بر این، پکن اجازه دسترسی به بخش‌های مالی چین را به برخی از شرکت های آمریکایی داده است. چین همچنین متعهد شده گاز طبیعی مایع از آمریکا خریداری کند.

البته با وجود تمام این پیشرفت ها دیگر بخش‌های چین برای انجام این برنامه بسیار کند پیش رفته اند. درخواست کاهش مازاد تولیدات آلومینیوم و فولاد چین، دسترسی نداشتن شرکت‌های آمریکایی به بازار خدمات چین و محدودیت های امنیت ملی آمریکا برای صادرات فناوری پیشرفته به چین از موانع بزرگ پیشرفت همکاری ها هستند.

یکی از مسائل نگران کننده در روابط چین و آمریکا این است که سیاست دولت آمریکا بر کاهش وابستگی این کشور به واردات و ایجاد شغل تاکید دارد.

چین بزرگترین صادرکننده به آمریکا است و اکثر کالاهای موجود در بازار آمریکا در این کشور تولید می‌شوند. در واقع کالاهای ساخت چین 80 درصد بازار آمریکا را تشکیل می‌دهند.

از آنجاییکه دولت ترامپ قصد دارد وابستگی به واردات از چین را کاهش دهد احتمالاً تعرفه‌های تجاری کالاهای چین را به 45 درصد افزایش دهد. کارشناسان بر این باورند که برنامه  ترامپ نتیجه ای نخواهد داشت زیرا دولت نمی تواند با استفاده از ابزارهای اجرایی خود بر بازار تاثیر بگذارد.

انتهای پیام/

 

تاثیر همکاری‌های اقتصادی چین و آمریکا روی اقتصاد جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار