امضای 6 تفاهمنامه همکاری‌های بهداشتی و درمانی میان ایران و افغانستان

در سفر وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران به کابل و دیدار با مقامات افغان از جمله وزیر بهداشت افغانستان 6 تفاهمنامه همکاری‌های درمانی و بهداشتی میان دو کشور امضا شد.

امضای 6 تفاهمنامه همکاری‌های بهداشتی و درمانی میان ایران و افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت بهداشت و درمان افغانستان در پی سفر اخیر وزیر بهداشت ایران به کابل از امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با جمهوری اسلامی ایران خبرداد و گفت: این تفاهمنامه‌ها به بهبود خدمات درمانی در این کشور کمک خواهد کرد.

روز گذشته «سید حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت و درمان کشورمان در دیدار با «فیروزالدین فیروز» وزیر و بهداشت و درمان افغانستان 6 تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین دو کشور در عرصه بهداشت ودرمان امضا کردند.

وزیر بهداشت و درمان افغانستان اعلام کرد که همکاری‌های مشترک با جمهوری اسلامی به ارتقای کیفیت دارو، درمان موثر، کنترل بیماری‌های مسری و بهبود خدمات بهداشتی و درمانی در این کشور کمک خواهد کرد.

«فیروزالدین فیروز» ارتقای ظرفیت دانشجویان افغان در عرصه خدمات درمانی و بهداشتی را مهم دانسته و گفت: « کشور ایران هم از لحاظ اقتصاد و کیفیت تدریس؛ بهترین گزینه برای افغانستان است، ما مصمم هستیم با فرستادن دانشجویان افغان به این کشور، سطح درمان را در افغانستان ارتقا ببخشیم».

وی در ادامه افزود سالانه به ارزش 600 میلیون افغانستان از کشورهای خارجی دارو وارد می‌کند که چالشی برای اقتصاد این کشور محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت و درمان افغانستان تصریح کرد:«ما تلاش خواهیم کرد تا زمینه تولید دارو را در داخل کشور برای تاجران داخلی و خارجی فراهم کنیم تا در این کشور برای تولید دارو سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.»

فیروزالدین فیروز گفت: «امیدوار هستیم که این تفاهمنامه‌ها در حوزه آموزش نیروهای انسانی،گردشگری سلامت، صنایع دارویی، بیماری‌های واگیر، پژوهشگری و تحقیقات برای افغانستان ممتد و موثر باشد.»

وی افزود جمهوری اسلامی که در عرصه درمانی دست برتری دارد تعهد داده است تا سالانه 50 دانشجوی افغان را برای آموزش‌های درمانی کوتاه مدت و دراز مدت نیز بپذیرد.

از سوی دیگر «حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت کشورمان گفت: تصورم این است که بخش خصوصی که مبنای همکاری‌های دوجانبه آنها براساس فعال بودنشان در هر دو کشور است از فرصت موجود حداکثر استفاده را ببرند و در آینده شاهد تغییرات جدی در حوزه‌های آموزش پزشکی، بهداشت و درمان خواهیم بود.

وزیر بهداشت افغانستان نیز اظهار داشت: «نهایت مساعدت را برای حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در سرمایه‌گذاری در بخش دارو فراهم خواهیم کرد.»

تسنیم نوشت: تقویت سیستم مراقبت سلامت مهاجرین، برگزاری کارگاه‌هاى آموزشى مشترک درباره مراقبت از امراض در مناطق مرزی، ایجاد سیستم مراقبت بهداشتی در دو سوی مرزهای مشترک، برگزارى دوره‌هاى آموزشى کوتاه مدت در عرصه نظام سلامت در دو کشور و حمایت جمهوری اسلامی از برنامه تغذیه عمومی وزارت بهداشت افغانستان از موارد مهم این تفاهمنامه‌ها اعلام شده است.

انتهای پیام/

سفر قاضی زاده هاشمی به افغانستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار