مدیر مرکز مبارزه با تروریسم آمریکا از احتمال باقی ماندن تعداد زیادی از اعضای خارجی داعش در سوریه و عراق حتی پس از شکست این گروه تروریستی سخن گفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ «نیکولاس راسموسن»، مدیر مرکز مبارزه با تروریسم آمریکا، در جدیدترین گزارش ارزیابی خود درباره وضع سوریه و عراق پس از پیروزی بر تروریست‌های داعش اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود حجم وسیعی از نیروهای افراطی خارجی حاضر به ترک سوریه و عراق نشوند. آنها حتی پس از شکست خوردن و از دادن قلمرو، برای حفظ آنچه «خلافت داعش» می‌نامند در این کشورها باقی مانده و به سرزمین مادری خود بازنمی‌گردند.

گزارش جدید در مغایرت کامل با گزارش پیشین مرکز مبارزه با تروریسم آمریکا است که هشدار داده بود پس از شکست داعش در سوریه و عراق، اعضای خارجی این گروه تروریستی به سمت کشورهای خود سرازیر می‌شوند.

از زمانی که «ابوبکر بغدادی» در سال 2014 با یورش گسترده داعش به شهرهای سوریه و موصل در عراق، خلافت خودخوانده خود را اعلام کرد، هزاران افراطی از کشورهایی به غیر از سوریه و عراق به داعش ملحق شدند. همواره این نگرانی وجود داشت که با شکست داعش، نیروهای خارجی داعش، سوریه و عراق را به مقصد کشورهای خود ترک کرده و در شهرهای اروپایی یا آمریکایی اقدام به اجرای عملیات تروریستی کنند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا، که نامش فاش نشده است، اظهار داشت: نزدیک به 15 هزار تروریست خارجی که به داعش ملحق شده‌اند هنوز در حال مبارزه در سوریه و عراق هستند.

در گزارش اخیر راسموسن این‌طور استدلال شده است که بازگشت این حجم از تروریست‌ها به کشورهایشان کار بسیاری دشواری خواهد بود؛ زیرا نظارت‌های مرزی بیش از گذشته شده و کشورهایی مانند ترکیه نیز مرزهای خود را به روی هرگونه تردد مشکوک از سوی نیروهای افراطی بسته است. به این ترتیب این نیروها در سوریه و عراق باقی‌ می‌مانند. ممکن است در این شرایط، داعش قدرت نفوذ خود را از آسیا به آفریقا تغییر جهت دهد. این تروریست‌ها هنوز هم برای شهروندان عراقی و سوریه یک تهدید بالقوه به حساب می‌آیند و احتمالا با انجام عملیات انتحاری، سعی در بازپس‌گیری قلمرو از دست رفته‌شان را داشته باشند.

 

انتهای پیام/

هشدار مقام آمریکایی درباره تغییر جهت نفوذ داعش از آسیا به آفریقا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
این جنگ هیچوقت تمومی نداره مگر با ظهور امام زمان وگرنه هیچ راهی نیست
آخرین اخبار