برنامه خانوادگی «خانه و خانواده» از آیتم‌های متفاوت و متنوعی به مناسبت روز دختر تشکیل شده است.

دهه کرامت با رادیو ایران همراه باشیدبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه رادیویی ایران؛ برنامه خانوادگی «خانه و خانواده» روز سه‌شنبه به مناسبت روز دختر و ولادت حضرت معصومه (س) از آیتم‌های متفاوت و متنوعی تشکیل شده است. ضمن اینکه برنامه‌های روتین شبکه نیز در حد اشاره به این موضوع می‌پردازد.

«دیار آشتی» 12 مرداد روز پنج‌شنبه ویژه ولادت امام رضا(ع) می‌شود. همچنین ویژه ولادت امام رضا(ع) ساعت 22:05 تا 22:55 پخش می‌شود.

«حوض نقره» نیز جمعه به بررسی آثار هنری درباره امام رضا (ع) می‌پردازد و «فرهنگ مردم» به نقش امام رضا (ع)در فرهنگ مردم خراسان می‌پردازد.

 

رادیو ایران و نگاهی نو به حج ابراهیمی

 

با توجه به آغاز هفته حج این برنامه به تبیین برخی از اهداف عرفانی حج همچون معنی طواف: گردش به دور خانه خدا نشان دهنده این است كه به غیر از خدا، گِرد دیگری نگردید، سعی بین صفا و مروه: با صدق و صفا سعی در یافتن محبوب كنید كه با یافتن او همه بافت‌های دنیوی گسسته شود، لمس «حجرالاسود» بیعت با خدا بندید. و رجم عقبات، رجم شیاطین انس و جن است. شما با رجم، با خدای خود عهد كنید تا شیاطین انس و ابرقدرت‌ها را از كشورهای اسلامی عزیز برانید می‌پردازد.

در این برنامه سعی خواهد شد با ایجاد فضای افکتیو و گوینده به عنوان راوی به عنوان حاجی در سفر نکات و اسرار حج به زبان ساده بیان شود. برنامه از آماده شدن حاجی برای سفر آغاز می‌شود و تا قربانی کردن ادامه می‌یابد.

در بخش‌های مختلف روایت از متون فاخر از جمله خسی در میقات، اسرار حج امام خمینی، سفرنامه حج دکتر شریعتی و همچنین کلام بزرگان و کارشناسی استفاده خواهد شد.

در نتیجه برنامه به صورت فضاسازی و استفاده از المان‌های حج و به صورت افکتیو در سفرنامه‌ای رادیویی تولید خواهد شد ضمن اینکه از شعر متن و آواز موسیقی‌های متناسب با فضای برنامه استفاده خواهد شد.

«قبله این قبیله» از بخش‌های روایت، متن روایی سفرنامه حج، گزارش به صورت مستند و گفتگوهای حجاج موسیقی با کلام و بی‌کلام متناسب با فضای برنامه تشکیل شده است.

«سرای قبله و قنوت» به تهیه‌کنندگی عبدالله علایی، گویندگی حسن همایی، آیتم‌سازی وحید بیات و سعید مبشری کارشناسی حجت‌الاسلام میرباقری و حجت‌الاسلام خاکی سه‌شنبه سوم مرداد 96 از ساعت 12 به مدت 45 پخش می‌شود.

 

ترویج فرهنگ دوستی در «مولای مهربانی» از رادیو ایران


عاشقان مکتب اهل بیت و محبان امام رضا(ع) شنونده «مولای مهربانی» از رادیو ایران باشند.

در این برنامه سعی خواهد شد با استفاده از لقب رئوف امام رضا به مسئله رافت، محبت و مهربانی در سیره آن بزرگوار بپردازیم و در جهت زندگی اسلامی آثار همدلی و محبت را در جامعه دینی بررسی کنیم.

در این مسیر از مصداق‌های ملموس زندگی امام رضا و چگونگی برخورد ایشان در مراحل مختلف زندگی در جهت تالیف قلوب در قالب داستان شعر و روایت استفاده خواهیم کرد.

از بخش‌های دیگر برنامه می‌توان به محبت و دوستی از منظر قرآن، زندگی رحمانی و شعرخوانی و بخش‌های کارشناسی کوتاه و داستانی متناسب با موضوع برنامه اشاره کرد.

در این برنامه به خیریه‌هایی که به نام امام رضا(ع) فعالیت می‌کنند به صورت مستند گزارشی پرداخته خواهد شد.

دکتر برمائی کارشناس حضوری برنامه، درباره تبیین محبت و مهربانی در زندگی صحبت می‌کند. در آیتم «حدیث یار» شعرخوانی در منقبت حضرت رضا(ع) با صدای شعرا پخش می‌شود.

«خورشید بی‌فروغ» آیتم گزارشی مصداق‌های داستانی به صورت روایی از زندگی حضرت رضا(ع) است.

«مولای مهربانی» به تهیه‌کنندگی حسین معصومی، گویندگی حسن همایی، نویسندگی نفیسه فرازنده‌نیا، آیتم‌سازی وحید بیات، راوی آرش احمدی پنج‌شنبه دوازدهم مرداد ساعت 22:05 از آنتن رادیو ایران پخش می‌شود.

 

معرفی ابنیه تاریخی اسلامی در رادیو ایران

 

«حریم یار» به تاریخچه ساخت بنای حرم رضوی می‌پردازد. در «حریم یار» سعی خواهد شد به صورت روایی و مستند به تاریخچه ساخت و بنای حرم رضوی و ابنیه تاریخی حرم پرداخته شود. در این برنامه از کارشناسان تاریخی و ابنیه شناسان استفاده خواهد شد. بخش دیگر برنامه گزارش از حرم رضوی و میزان شناخت مردم از ابنیه‌های تاریخی حرم رضوی است. بخش دیگر معرفی موزه رحم امام رضا(ع) است. تاریخچه دیوار نوشته‌ها و کتیبه‌های حرم از بخش‌های دیگر برنامه است.

ویژه برنامه ولادت امام رضا (ع) از بخش‌های مختلفی همجون گفتگو با کارشناسان تاریخی و معرفی ابینه تاریخی اسلام، «در حرم یار» روایت بخش روایی در خصوص بخش‌های شاخص حرم، «خانه خورشید» به صورت گزارشی با خادمین حرم و معرفی بخش‌های مختلف حرم، «بیستون عشق» تاریخچه سنت نقاره زنی در اعیاد تشکیل شده است.

ویژه برنامه ولادت امام رضا (ع) به تهیه‌کنندگی عبدالله علایی، گویندگی فاطمه آل عباس، نویسندگی نفیسه فرازنده‌نیا و کارشناس حضوری دکتر رسولی و آیتم‌سازی حسین معصومی جمعه سیزدهم مرداد ماه از ساعت 11 صبح به مدت نیم ساعت پخش می‌شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.