مجری طرح موتور ملی با اشاره به اینکه استاندارد این موتور یورو 6 و دوستدار محیط زیست است، گفت: بین 2 و نیم تا 3 سال دیگر صفر تا صد این موتور به همت متخصصین داخلی و بی نیاز از واردات تکنولوژی از خارج به تولید انبوه می رسد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،میرسهیل مجری طرح موتور ملی با ارائه توضیحی در مورد این خودروی ملی که امروز با معصومه ابتکار حضور رئیس سازمان محیط زیست رونمایی شد، گفت: این موتور از خانواده موتور است و در مجموع 6 موتور با توان اسب های بخار مختلف را تشکیل می دهد.


او با اشاره به اینکه 90 درصد از اجزا موتورها شبیه به یکدیگرند و عمده تفاوت ها در 10 درصد باقی مانده است، افزود: در این 10 درصد ریزه کاری هایی لحاظ می شود که بر توان و قدرت موتور تاثیر مستقیمی می گذارد که مثلا توان اسب بخار موتور را تحت تاثیر قرار می دهد و یا روی میزان سوخت و در نتیجه میزان آلایندگی محیط زیست تاثیر می گذارد.

تیتر امشب/ موتورملی شانه به شانه با استانداردهای روز اروپا


مجری طرح موتور ملی با بیان اینکه در موتوری ملی که رونمایی شد توانی بیش از 120 اسب بخار داشت گفت: این موتور سه سیلند و یک لیتری بوده و از تمامی موتورهایی که در داخل تولید می شود که عمدتا 4 سیلندری هستند، توان و قدرت بالاتری دارد مضاف براینکه به لحاظ حجمی بسیار کوچکتر و عملا یک لیتری است.

او افزود: این موتور مجهز به فناوری های روز دنیاست، این موتور دوستار محیط زیست است و از آلایندگی بسیار کمی برخوردار است.

میر سهیل با ارائه مثالی به تفاوت بین بهینه سازی با جهش اشاره کرد و افزود: در حال حاضر متوسط مصرف خودروها 9 لیتر است که تکنولوژی مورد استفاده از این موتور این میزان مصرف را به 5 لیتر کاهش داده است، این یعنی جهش. وی افزود: در حقیقت آنچه که در کشور فناوریش را نداریم و با انتقال آن به داخل آن تکنولوژی بومی سازی می شود باعث جهش در صنعت می شود.

او افزود: با انتقال این فناوری به داخل کشور دیگر نگرانی برای توقف این تکنولوژی از بیگانگان را نداریم، برآورد ما این است که بین 2.5 تا 3 سال آینده کل این موتور به همت توان داخلی در داخل کشور تولید شود.

میرسهیل با بیان اینکه طراحی این موتور 2 سال به طول انجامید در مورد هزینه این طرح افزود: این پروژه یک سوم پروژه های مشابه هزینه برداشت.

او با بیان اینکه ظرفیت تولید 250 هزار دستگاه در سال را برای این موتور ملی در نظر گرفته اند گفت: از پاییز سال آینده تولید انبوه موتور ملی برای سایپا در دستور کار است.

مجری طرح موتور ملی گفت: علی رقم آنکه سه تا چهار وزیر پشت این پروژه بودند و از ما حمایت می کردند اما بروکراسی های اداری و مالی کمی ما را به عقب برد و تولید و رونمایی آن را با تاخیر مواجه کرد.

او با بیان اینکه عمده ترین مشکل در تولید موتور ملی پذیرش این موضوع بود که چطور یک شرکت دانش بنیان قصد ورود به صنعت خودروسازی را دارد، گفت: ما صف شکن بودیم درست است که اصل این پروژه 4 سال به طول انجامید اما در نهایت این اعتماد حاصل شد.

او با انتقاد از حواشی ها در هنگامه تولید گفت: ما در تولید به جای آنکه به خود محصول بپردازیم به حواشی می پردازیم یعنی 5 درصد به اصل پروژه و 95 درصد هم به حواشی می پردازیم که اگر این امر برعکس شود به راحتی می توانیم نظر مشتری را جلب کینم.

منطقی رئیس انجمن مدیریت فناوری ایران دیگر مهمان برنامه گفت: در این موتور بهبود فناوری رخ نداده بلکه جهش فناوری اتفاق افتاده است.




تیتر امشب/ موتورملی شانه به شانه با استانداردهای روز اروپا

 

وی افزود: این موتور در 2013 به عنوان فناوری جدید معرفی شد و خودروسازان از آن طبعیت کردند. ما نیز همپای بقیه از این فناوری استفاده کردیم و به سمت بومی سازی رفتیم.

منطقی گفت: از فناوری های جدید در این موتور استفاده شده است اما برای استفاده از این فناوری ها باید محاسبات دقیق باشد و سیستم کنترل موتور باید خیلی پیشرفته باشد. وی افزود: تکنولوژی جدید در این موتور به کار گرفته شده است.

رئیس انجمن مدیریت فناوری ایران افزود: این موتور در واقع ویژگی دارد که از نظر محدوده توان تمام خودروهای داخلی را در بربگیرد. ابعاد موتور کمتر است. علاوه بر خودروهای فعلی در خودروهای آینده هم از این موتور استلفاده خواهد شد. این موتور توان 75 تا 105 اسب بخار را دارد که کارخانه آن در قزوین در حال راه اندازی است.

وی گفت: فناوری های نوظهور در رابطه با دنیا کار می شود و همپا با دنیا پیش می رویم مثل نانو اما یک سری فناوری ها هست که دیرتر از دنیا شروع می کنیم که باید قابلیت های خود را بالا ببریم و بتوانیم پشتیبانی کنیم بنابراین باید سرمایه گذاری کنیم تا به این فناوری دست پیدا کنیم.

وی گفت: وقتی سراغ فناوری جدیدتر می رویم نمی توانیم تمام پارامترها را بکاربریم و کنترل کنیم اما مهم این است که به سرعت به فناوری دست یابیم.

منطقی در ادامه افزود: در اکثر جوامع برای دستیابی به فناوری نوین مشکلاتی نیز پیش می آید که باید در جهت ارتقای آن قدم برداریم.

وی افزود: باید با دنیا همپا شویم. در هسته ای ما با دنیا همپا شدیم این کار یک عزم ملی را می خواست که اتفاق افتاد. مردم به دنبال یک مسئول کیفی و مطمئن هستند.

منطقی گفت: برای این کار سه عامل دخیل است ابتدا خودروسازی باید آیین نامه ای طراحی کند بعد خودروساز باید تجاری سازی کند اما نقشه رگولاتوری وظیفه وزارت صنعت و معدن است.

وی گفت: برای فرایند اجرا باید از نهادهای مختلف کمک گرفت. تمام عواملی که باید این موتور را تسهیل کند وجود دارد اما برای پیاده سازی همبستگی وجود ندارد. تجاری سازی باید بین دانشگاه و نهادهای علمی فناوری ایجاد شود. فناوری ها موجود است اما همبستگی لازم وجود ندارد که فرایند فناوری را پیگیری کند.

وی گفت: ما می توانیم به تمام فناوری های روز دنیا در یک دوره 5 تا 7 ساله دست پیدا کنیم که برای این کار یک عزم ملی لازم است. عزم ملی این است که جاهایی از خطای کوچک می گذرند و نکته دوم این است که به یک نقشه راه دقیق نیاز داریم که به فناوری دست یابیم.

متصدی معاون محیط زیست مهمان تلفنی برنامه با اشاره به اینکه استانداردهای کنونی خودروهای داخلی یورو 4 و خودروهای وارداتی یورو 5 است، گفت: استاندارد موتورملی یورو 6 است که به معنای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کم و هم سنگ استاداردهای روز اروپاست.

تیتر امشب/ موتورملی شانه به شانه با استانداردهای روز اروپا

او با اشاره به اینکه موتور ملی از اصطحلاک کمتری برخوردار است گفت:این امر هزینه نگهداری خود را پایین می آورد لذا دوست محیط زیست به حساب می آید که امیدووارم همه خودروسازان به سمت استفاده از یک چنین موتورهایی حرکت کنند.

متصدی افزود: ما از سال 98 قصد داریم استاندارد پایه یورو 5 را برای همه خودروهای داخل الزامی و در سال های بعد از 1400 فاصله خود را با استانداردهای اروپا کمتر کنیم.

او گفت: پیش بینی ما این است که اگر معاینه فنی به خوبی صورت بگیرد بین 9 تا 10 درصد از میزان آلایندگی هوا کاسته می شود.

قناتی مدیر کل نیرو محرکه وزارت صنعت دیگر مهمان برنامه با اشاره به اینکه آنچه امروز شاهد افتتاحش بودیم حاصل همدلی تک تک دستگاه ها بوده است گفت: وزارت صنعت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان که متولی طراحی و ساخت موتور ملی بود، کارخانه خودروسازی، وزارت نفت و غیره دست به دست هم دادند و این پروژه ملی را به ثمر رساندند.


تیتر امشب/ موتورملی شانه به شانه با استانداردهای روز اروپا

او گفت: ما در خودرو فقط بحث موتور را نداریم بلکه ایمنی و کیفیت هم موثراند، وزارت صنعت باید مجموعه ای از قوانین را تعریف کند، این شرکت های دانش بنیان هستند که تکنولوژی های روز را می آورند.

او با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی روز باعث رشد کیفیت خودرو های داخلی می شود، افزود: ما با استفاده از تکنولوژی های روز می توانیم علاوه بر تامین نیاز داخل محصولاتی با کیفیت به بازارهای جهانی صادر کنیم.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

وضعیت  استاندارد موتور ملی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
به جای اینهمه ریخت و پاش برا تولید یه موتور جدید موتورای فعلی رو اصلاح میکردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
آخی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
آخی..به آقای منطقی بگویید همون هواپیما که ساختید بسه....تا شما بیایید موتور بسازید کلا موتور احتراقی از تولید حذف شده.....