بر اساس توافق دولت پاکستان برای ۷۰۰ هزار مهاجر افغان بدون مدرک کارت مهاجرت توزیع می گردد.

صدور مدرک مهاجرت برای ۷۰۰ هزار مهاجر افغان در پاکستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حفیظ احمد میاخیل، مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجران افغانستان می‌گوید این وزارتخانه برای حل مشکلات مهاجران افغان بدون مدرک در پاکستان، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

و ی افزود: روند ثبت نام و توزیع کارت‌های مهاجرت در ایالت خیبر پشتونخواه پاکستان، سه روز پیش به صورت آزمایشی آغاز شده، اما توزیع مدارک به طور رسمی در تاریخ ۱۶آگست/اوت سال جاری میلادی شروع می‌شود.

در حال حاضر نزدیک به دو میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کند،از این میان، بیش از یک میلیون و دو صد هزار آنها دارای مدرک هستند و حدود ۷۰۰ صد هزار دیگر بدون مدرک مهاجرتی زندگی می‌کنند. روند ارائه مدرک به مهاجرین افغان در مدت شش ماه کامل خواهد شد.

وزارت مهاجران افغانستان از تمامی مهاجران بدون مدرک در پاکستان خواسته است تا در روند قانونمندسازی حضور شان در این کشور شرکت کنند. این وزارتخانه می‌گوید در کارت‌های جدیدی که برای افغان‌ها داده می‌شود مدت اعتبار آن ذکر نشده است.

در حال حاضر مدت اعتبار مدارک بیش از یک میلیون افغان که در پاکستان با مدرک مهاجرت زندگی می‌کنند، پایان سال ۲۰۱۷ میلادی است. اما در مورد سرنوشت آنها هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده است.

به باور برخی کارشناسان، دولت پاکستان همواره از مهاجران افغان به عنوان ابزار فشار سیاسی علیه دولت افغانستان استفاده کرده است. از آزار واذیت مهاجران افغانستان در پاکستان هم بارها گزارش‌هایی منتشر شده است.

چند ماه پیش دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی “بدرفتاری‌های” دولت پاکستان با پناهجویان افغان در این کشور را مورد انتقاد قرار داد و از سازمان ملل متحد و کشورهای کمک‌کننده خواست به پاکستان فشار وارد کنند تا از بدرفتاری و اخراج پناهجویان افغان دست بردارد.

دولت افغانستان امیدوار است که با قانونی‌شدن اقامت مهاجران افغان در پاکستان مشکلات آنان کمتر شود.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار