رییس شبکه دامپزشکی قوچان از واکسینه شدن ۷۳هزارو ۶۶۵ راس دام سبک علیه بروسلوز به تعداد از ابتدای سال در این شهرستان خبر داد.

واکسیناسیون بیش از ۷۰ راس دام سبک علیه بروسلوزبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ علیرضا قدرتی رئیس این شبکه گفت: باکتری بروسلا ملیتنسیس باعث بیماری در گوسفند و بز ماده می شود و اگر این میکروب به انسان منتقل شود باعث بروز علائم شدیدی از بیماری می شود که می تواند ماه ها و سال ها ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: دام هاي‌ مبتلا به‌ بروسلوز معمولا در اولين‌ دوره آبستني‌ سقط‌ می کنند و در هنگام‌ سقط‌ و تا مدتي‌ پس‌ از آن‌ با دفع‌ ترشحات‌ بشدت‌ آلوده‌ رحمي‌، باعث‌ آلودگي‌ محيط‌ ، مزارع‌ و مراتع‌ گرديده‌ و باعث انتشار بيماري و آلودگي‌ ساير حيوانات‌ و انسان‌ مي شوند.

 

وی افزود: سایر راه های انتقال این بیماری به انسان، از طریق استنشاقی، مصرف شیر تازه آلوده غیر پاستوریزه و فرآورده های آن می باشد و در دام ها نیز از طریق خوردن محتویات دفعی آلوده است.

 

قدرتی تصریح کرد : بهترین راه پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون دام ها و با استفاده از واکسن RV1می باشد، به همین منظور از ابتدای سال تاکنون تعداد 73665 راس بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده اند.

 

انتهای پیام/ ح.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.