به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده در کشور از تب و تاب بالایی برخوردار است اما در این میان برخی افراد سودجو سعی در پوشاندن عیوب خودرو های خود دارند.
در این گزارش سعی شده راهکارهای شناسایی عیوب خودرو تشریح شود تا مشتریان توانایی انتخاب خودرویی مناسب را کسب کنند.
فروشندگان سودجو، در تلاش پوشاندن معایب خودروی خود به هر طریقی هستند، اول از همه، نگاهی سرتاسر به رنگ خودرو بیندازید تا از یکدست بودن آن اطمینان حاصل کنید همچنین لازم است که توجه ویژهای نسبت به آبششها، گلگیر، درها و زههای آن داشته باشید چرا که از معدود بخشهای که در صورت تعمیر و یا تعویض، مشخص میشود، پس اگر رنگی غیر عادی را در این نقاط مشاهده کردید، علتش را جویا شوید و اگر قانع نشدید، از آن خودرو صرف نظر کنید.
بررسی موشکافانه ی هماهنگی درها، صندوق عقب، کاپوت و گلگیرها با سایر بخشهای خودرو، امری ضروری است، هرگونه تعمیر یا تغییر رنگ در محل های اتصال این بخش ها با شاسی، از مهم بوده و در صورت مشاهده کوچکترین مشکلی در این بخشها، علت را جویا شوید.
استفاده از بتونه در مواردی مثل زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه، امری ناگزیر به نظر میرسد و به همین دلیل هم وجود مقدار کمی از آن کاملا طبیعی بوده اما زمانی که بتونه، به مقدار زیادی در بخشی به کار برده شده باشد، به معنی پوشاندن بخشی است که دچار مشکلی جدی شده است تشخیص این امر به سادگی و با استفاده از تکهای آهنربا یا دستگاهی خاص قابل تشخیص است. در صورت عدم دسترسی میتوانید با بررسی لبه های پایینی بدنه، از وجود آن مطلع شده این کار به سادگی و با کشیدن دست بر روی لبهها میسر میشود؛ چراکه تمامی لبهها به شکلی کاملا صاف و تیز تولید شده و وجود هرگونه خوردگی و دندانهای، می تواند دلیل بر بتونه کاری آن بخش باشد.
ستونهای خودرو یکی از مهمترین بخشهای لازم بررسی بوده در بسیاری از موارد، به علت هزینه بر بودن تعمیر اصولی آن فرورفتگی را با استفاده از فشار و برگرداندن بخش آسیب دیده به حالت اول برطرف کرده درحالیکه انجام چنین کاری، سبب نرمی و انعطاف غیر عادی آن بخش میشود.
بنابرین در هنگام بررسی خودرو، با فشار دادن بخشهای مختلف از بدنه، سلامتشان را محک بزنید. قسمتهایی مانند گلگیرها و درها از مواردی هستند که کوچکترین آسیبی را به راحتی بروز میدهند.
یکی از قسمتهای مهم بازسازی یک خودرو تصادفی ، استفاده از افشانهای پلاستیکی، برای پوشاندن کف آن است. هرچند که در اکثر موارد، به جهت حفظ بخش کَف خودرو در برابر روغن، نمک کف جاده و نیز دودهها به کار برده میشود. استفاده از این ماده زمانی بیشتر اهمیت پیدا میکند که ساکن یکی از شهرهای مجاور دریا و مرطوب باشید و زنگ زدگی به سرعت رخ بدهد.
اما احتمال دیگری هم وجود دارد؛ چرا که تازگی این اسپری، می تواند به معنای تعویض یک قطعه یا بخش هم باشد. پس در صورت مواجهه با چنین چیزی، علت را از فروشنده جویا شوید و امیدوار باشید که پاسخی قانع کننده بشنوید. در غیر اینصورت از خرید آن خودرو صرف نظر کنید.
ترک خوردگیهای احتمالی بر روی شیشه جلو یا عقب میتواند نشانهای از تصادفی بودن خودرو باشد. هرچند برخورد سنگ و یا گرمای هوای داخل کابین از دیگر دلایل وقوع این امر بوده علاوه بر این، جنس و نوع شیشه نیز یکی از عواملی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه احتمال تعویض آن نیز وجود داشته بنا براین هرگونه مغایرت میتواند دلیلی بر تعویضی بودن آن باشد.
شکی نیست که سر و صدای چند قطعه پلاستیکی و اتصالات آنها مشکلی جدی به حساب نمیآِید ولی گاهی همین موارد، خبر از مشکلی بزرگتر میدهند. به طوری که نبودن چند پیچ در آستر گلگیر به معنای راندن در جادههای ناهموار یا بدتر است. البته منظور از بدتر چیزی مثل تصادفی جزئی و یا شدید است که سبب شکستن جای این پیچها یا خودشان شده است.
خودروسازان به منظور کاهش وزن خودرو و افزایش پخش نور در جاده از پلاستیک شیشهای برای چراغهای جلو و عقب استفاده می کنند. ولی در عین حال به مرور زمان نیز تغییر رنگ میدهد. بنابرین اگر یکی از چراغها رنگی متفاوت داشت و یا تازهتر به نظر میرسید، قطعا تعویضی صورت گرفته است و فروشنده باید پاسخگوی علت این تعویض باشد.
انتهای پیام/