داستان زندگی پیامبر؛

شرایط جنگیدن مسلمانان با مشرکان در ماه های حرام چیست؟

مسلمانان به دستور خداوند از جنگیدن در ماه های حرام نهی شده اند ولی خداوند در آیه 190 سوره بقره شرایطی را برای پیکار در این ماه ها قایل شده است.

به گزارشحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛پس از انعقاد صلح حدیبیه پیامبر نتوانست در همان سال به حج مشرف شود و سال بعد، یعنی سال هفتم هجری رول خدا (ص) همراه با 1400 نفر از یاران خود برای انجام منسک حج عمره به مکه مشرف شدند.

هنگامی که کاروان پیامبر به سوی مکه می رفت، بیم آن داشتند که مشرکان همچون سال قبل مانع ورود آنها شوند و یکی از شرایط صلح حدیبیه یعنی توقف سه روزه مسلمانان در مکه فقط برای انجام مناسک حج را نقض کنند و در نتیجه جنگی رخ دهد.با اینکه رسول خدا از جنگیدن در مکه آن هم در ماه حرام منع شده بود.

در این لحظه جبرییل امین فرود آمد و آیه 190 سوره بقره نازل شد که خداوند می فرماید:و در راه خدا با کسانی که با شما می جنگند نبرد کنید، از حد تجاوز نکنید که خداوند متجاوزان را دوست ندارد.

به این ترتیب پیامبر (ص) دریافت که نباید جنگ کرد ولی اگر جنگ از ناحیه دشمن شروع شود باید دفاع کرد و با آنها جنگید و در عین حال کاملا رعایت حد احترام مکه را نمود که جنگی واقع نشود.

منبع:کتاب قصه های قرآن، نوشته محمد دشتی، ص520

انتهای پیام/

شرایط جنگ در ماه های حرام

برچسب ها: جنگ ، صلح ، دشمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار