به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛با گسترش شهر تهران به عنوان پایتخت ایران و افزایش جمعیت شهر، روز به روز بر تعداد خودروها افزوده می شود.
با افزایش خودروها که بخش زیادی از آن با کیفیت پایین تولید و روانه بازار شده، در یک دهه گذشته میزان آلایندگی شهر تهران افزایش یافته و باعث آلودگی هوای شهر در تمام فصول سال شده است.
تصمیمات شهری برای کاهش آلایندگی هوای شهر بی نتیجه بود تا در نهایت موارد جدیدی برای معاینه فنی پیش بینی شد که به دنبال آن برای خودروهایی که تصمیم به اخذ معاینه دارند سخت گیرانه تر عمل شود.
از چند سال گذشته در جهت ارتقاء کیفیت خودرو و به منظور کاهش آلایندگی ،خودروسازان مکلف به رعایت استاندارد یورو 2 شدند که برای استاندارد یورو 2 نصب کاتالیست اجباری شد.
براساس این گزارش در کشورهایی همچون آمریکا و کانادا کاتالیست خودرو تا زمانی که خودرو گارانتی دارد بدون هزینه تعویض خواهد شد.همچنین در این کشورها گارانتی معمولا 8 سال است اما برخی از خودروسازان تا زمانی که وسایل نقلیه تردد دارند خودرو را گارانتی می کنند.
در کشورهای خارجی تعویض کاتالیست هیچ هزینه ای ندارد پس نباید بهای تعویض کاتالیست را مردم بپردازند.
اما در کشور ایران خودروسازان به دنبال سودجویی بوده و خودروی تولیدی را 2 سال گارانتی می کنند که مدت آن کم است و این بدان معناست که خودرو بعد از دو سال دچار نواقص متعدد می شود، در مقابل نیز کاتالیست خودرو گارانتی ندارد و هزینه های سنگینی را بر دوش مشتریان خود می گذارد.
تعویض کاتالیست خودرویی مانند پراید هزینه ای حداقل 500 هزار تومانی دارد و در خودروهایی با کلاس بالاتر این هزینه بین 600 هزار تا یک میلیون تومان است.
هزینه تعویض کاتالیست برای خودروهای وارداتی همچون هیوندا حدود 2 میلیون و برای خودروهای 6 سیلندر که نیاز به دو کاتالیست دارند مبلغی حدود 7 میلیون و نیم است.
معاینه فنی با موارد جدید که از دوم مرداد اجرایی شد روی آلایندکی خودروها سخت گیرانه تر عمل می کند.این در حالی است که در فاز نخست حدود مجاز در دور موتور پایین لحاظ شده بود و در مرحله بعد که مراکز معاینه فنی ارتقاء پیدا کردند موارد جدید برای آلایندگی خودرو در دور موتور بالا هم لحاظ می شود.
سید نواب حسینی منش ،مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در کفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در مدت 2 روز از اجرای حدود جدید معاینه فنی، مردودی در تست های معاینه فنی از 8 درصد به 38 درصد افزایش یافت و اگر حدود جدید در دور موتور بالا اعمال شود 75 درصد مراجعات با مردودی مواجه خواهند شد.
وی افزود : در روز اول اجرای حدود جدید در مراکز معاینه فنی شهر تهران هزار و 100 خودرو به دلیل آلایندگی بالا در تست ها رد شدند و موفق به اخذ معاینه فنی نشدند.
یر اساس این گزارش کاتالیست خودرو ،سوخت باقی مانده و عمل نکردن در مخزن را می سوزاند تا منجر به آلایندگی بیشتر نشود،چرا که سوخت باقی مانده سرطان زا است و کاتالیست از انتشار هیدروکربن در هوای باز جلوگیری می کند و هیدروکربن را به CO2 تبدیل می کند.
گفتنی است؛ کارکرد کاتالیست خودرو معمولا 80 هزار کیلومتر است البته این میزان پیمایش برای کارکرد کاتالیست منوط به سوخت عالی است که خودرو مصرف می کند نه سوخت های بی کیفیتی که در پمپ های بنزین عرضه می شود.
انتهای پیام/
من از شهرداری توانستم 50 % این هزینه رو از اون ها بگیرم البته بعد هزار بار برو بیا
دوستان در باره کاتالیزور خودرو بایستی خدمتتون عرض کنم که کاتالیزور برای تصفیه گازهای خروجی هستش که در اینجا کاتالیزگر ما حرارت هستش که این حرارت با همکاری فلزات موجود در کاتالیزورها گازهای سنگین رو شکسته و به گازهای قابل تنفس برای انسان تبدیل میکنه و اما در رابطه با خرابی کاتالیزور و تاثیرات اون باید بگم همین حرارت اگر در صورت نا تنظیم بودن خودرو از 800درجه بالاتر بره باعث سوختن و اب شدن کاتالیزور و در نهایت کاهش محسوس شتاب و در بعضی مواقع با عث شکستن و خورد شدن و ریختن کاتالیزور و در اصطلاح باعث کیپ شدن اون خواهد شد البطه در بعضی مواقع در اثر
ضربه هم کاتالیزور میشکنه و خورد میشه ،که راهای پیش رو شما یا تخلیه اون هستش یا تعویض اون یا نصب یه قطعه دیکه به نام انبارهای مودی فایو یا بهینه سازی شده است که البته نصب اون انبارهای مودی فایو یا خالی کردن کاتالی ور معایب و مزایایی داره کا از جمله معایب اون میتوان به افزایش صدای خودرو ،استنشاق بوی خام سوزی از اگزوز،عدم دریافت معاینه فنی الودگی هوا و مزایای اون هم افزایش درصد کمی به شتاب اولیه خودرو و درباره افزایش و کاهش سوخت مخصوصا در خودرو های تولید داخل اصلا نمیشه نظر داد چون در اثر برداشتن کاتالیزور سوخت در بعضی مواقع افزایش و در بعضی مواقع کاهش پیدا میکنه و در باره خودروهای خارجی که در اثر حذف کاتالیزور چراغ چک روشن میشه.
امیدوارم مطالب فوق مورد استفاده شما واقع بشه و تونسته باشم کمکی با شما عزیزان کرده باشم
دوستان بنده مطالب سایت رو مطالعه کردم که قیمتهای کاتالیز زو از 700000تومن به بالا معرفی کرده بنده با قیمتهای خیلی پایین تر در خدمت شما هستم
بعضیا همون اول که ماشینشونو خریدند کاتالیستشو بر میدارن که ماشین نفسش بیشتر بشه!!
کاتالیست نو که اصلا گیر نمیاد!!
من شنیدم سازمان محیط زیست این کاتالیستها رو رایگان به شرکتهای خودروساز میده.
کاتالیز هر خودرویی که خواسته باشید بنده درخدمتم
///ممنون
برای من هست ۰/۸ اونوقت برای یگ دهم باید کلی پول بدم تا کاتالیست وصل کنم
واقعا که
معلوم نیست کدومشون کاتالیست وارد کرده رو دستش بادکرده دارن به ملت قالب میکنند
من کاتالیزورپاجیرو۲۰۰۸نیازدارم البته ۶سیلندر۳۸۰۰
موفق باشید