به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،محسن نیکورز اظهار داشت: شرب خمر از جمله حدود الهی است که به صراحت در قرآن کریم مورد نهی قرار گرفته است و احکام شرعی را می توان از دو جهت مورد بحث قرار داد1:-از نظراثبات یعنی اینکه دلیل شرعی این احکام چیست؟2-از نظر ثبوت یعنی اینکه چه مصلحت ویا مفسده ای موجب تعیین چنین حکمی شده است
این مقام قضائی عنوان کرد: ما مسلمانان و شیعیان معتقدیم همه احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد واقعی هستند که البته ممکن است برخی از آنها را بشناسیم یا خیر.
دادستان سیرجان افزود:قرآن کریم در آیات متعدد به موضوع خمر وشراب اشاره کرده است وبه صراحت مورد نهی قرار داده است.
وی گفت:خمر به معنای هرچیزی است که مست می کند.معنای مستی ستر وپوشیدن است چون عقل را می پوشاند ونمی گذارد خوب وبد راتشخیص دهد وبه راحتی ارتکاب هرجنایتی را آسان وهرکار زشت وقبیحی را در نظر انسان زیبا جلوه می کند وبه همین علت قرآن کریم صفت رجس یعنی نجاست را برای شراب به کاربرده است.
نیکورز افزود:علاوه بر قرآن کریم در روایات متعددی به حرمت وبزرگی گناه شراب خواری اشاره شده است و از امام صادق (ع)روایت شده که خداوند تعالی برای معصیت خانه ای قرار داده وبرای آن دری درست کرده وآن راقفل نموده وبرای آن قفل کلیدی است که کلید آن شراب است
وی ادامه داد:از سوی دیگر براساس یافته های پزشکی اختلال در اعصاب،دستگاه گوارش،گردش خون و...از دیگر عوارض مصرف الکل است
این مقام قضائی بیان داشت:براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی مصرف الکل سالانه سبب مرگ حدود سه و نیم میلیون نفر در جهان است
وی افزود:یک سوم بیماری های قلبی وعروقی ودیابت ناشی از مصرف الکل است و متوسط عمر در کشورهایی که مصرف الکل بالایی دارند پائین تر از کشورهایی است که سرانه مصرف الکل آنها کم است
دادستان سیرجان گفت:اسلام برای ایجاد نفرت ذهنی واجتماعی به مشروبات الکلی توصیه هایی به مسلمانان دارد.پیامبر مکرم اسلام توصیه فرموده اند اگر شراب خوار مریض شد به عیادتش نروید،گواهی شراب خوار قبول نمی شود،از شراب خوار دختر نگیرید،اگر به خواستگاری آمد جواب رد بدهید وغیره....
وی همچنین گفت:امیرالمومنین علی (ع)در روایتی فرمودند اگر یک قطره شراب را در چاهی بریزند واز آب آن گندم زاری را آبیاری کنند سپس با آن محصول نان بپزند من که علی هستم از خوردن چنین نانی دوری خواهم کرد
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان گفت: درقانون مجازات اسلامی که منبعث از احکام شرعی است به شرب خمر و جرائم مرتبط با مشروبات الکلی پرداخته و مجازات های گوناگونی پیش بینی شده است
وی اظهار کرد:بر اساس مواد 264و 265 قانون مجازات اسلامی،مصرف مسکر از قبیل خوردن،تزریق و تدخین آن چه کم باشد یا زیاد،خالص باشد یا مخلوط مستوجب هشتاد ضربه شلاق حدی است ومهمتر اینکه مجازات شراب خوار در مرتبه چهارم پس از احراز شرایط قانونی اعدام پیش بینی شده است.
نیکورز گفت:همچنین بر اساس ماده 702قانون مجازات اسلامی،بخش تعزیرات ساخت خرید،فروش ،حمل ویا نگهداری مشروبات الکلی مستوجب مجازات حبس تایک سال و شلاق تا 74ضربه وجزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی آن می باشد
وی ادامه داد:دایر کردن محلی جهت شرب خمر و رانندگی در حال مستی نیز از دیگر جرائم مرتبط هستند که برای انها مجازات پیش بینی شده است
این مقام قضائی عنوان کرد:در حوزه مبارزه با مشروبات الکلی بایستی به دو عامل مهم به صورت همزمان توجه نمود 1-عرضه 2-تقاضا که این دوعامل ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند
وی افزود:آنچه که در حال حاضر درجامعه ما بیشتر مورد توجه قرار گرفته است برخورد با عرضه مشروبات الکلی است لکن درخصوص تلاش در جهت کاهش تقاضا اقدام موثری صورت نمی پذیرد وچه بسا برای برخی از اشخاص امری عادی جلوه می کند
وی ادامه داد:آنچه که مسلم است سرمایه گذاری غرب و استکبار در به ابتذال کشاندن جوانان جوامع اسلامی ودینی است ویکی از راه های آن ترویج وتبلیغ مصرف مشروبات الکلی است
نیکورز خاطرنشان کرد:براساس شواهد و مستندات تاریخی،آنچه موجب فروپاشی تمدن اسلامی در آندلس شد دو عامل شراب وبی بندباری اخلاقی بود.
وی تصریح کرد:بدیهی است در حال حاضر دشمن با تمام توان خصوصا از طریق تهاجم فرهنگی اهداف خود را دنبال می کند.تهیه و تولید فیلم ها وسریال های مخرب ماهواره ای نمونه کوچکی از این تهاجم فرهنگی هستند
که متاسفانه خانواده های ما به راحتی این میهمان ناخوانده یعنی ماهواره را به خانه های خود راه داده اند وواضح است عادی جلوه قرار دادن مصرف مشروبات الکلی یکی از اهداف این رسانه هاست.
وی گفت:معتقدم در خصوص مبارزه با تقاضا جای خالی رسانه ها،پزشکان،هنرمندان،کارشناسان فرهنگی بسیار احساس می شود و آگاه سازی خانواده ها وبهینه سازی اوقات فراغت جوانان ونوجوانان نقش پیشگیری موثری خواهد داشت.
وی تاکید کرد:برخی اظهارنظرهای غیر تخصصی و جاهلانه از سوی برخی اشخاص در خصوص رفع ممنوعیت قانونی نسبت به مشروبات الکلی به بهانه قطع دست سودجویان زیرزمینی،علاوه براینکه ناشی از عدم اطلاع از موازین واحکام نورانی شرع مقدس اسلام است در برخی موارد موجب حکم ارتداد نیز می شود چرا که از مصادیق آن حلال شمردن حرام الهی است.
انتهای پیام/ی
مصرف الکل سالانه جان 3ونیم میلیون انسان را میگیرد