رئیس گروه فضایی صاایران گفت: در یک برنامه 10 ساله برای منظومه‌های پر تعداد، طرح‌های مهم اقتصادی و مأموریتی داریم.

نیازهای ما در مدارهای کم ارتفاع پوشش داده می شود/ برای منظومه‌های پرتعداد طرح‌های مهم اقتصادی و ماموریتی داریمحسن شهرابی رئیس گروه فضایی صاایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه با افتتاح پایگاه فضایی امام خمینی(ره) امکان حضور در مدار کم ارتفاع توسط پرتابگرهای کشورمان فراهم شد، اظهار داشت: این یک دستاورد خوبی است و ما اکنون قابلیت قراردادن ماهواره در مدار پایین را داریم و آینده فضایی ما از نگاه تلفیق ماهواره در مدار با این پایگاه تضمین شده است.


رئیس گروه فضایی صاایران با بیان اینکه اکنون زیر ساخت قراردادن ماهواره در مدار لئو(مدارهای کم ارتفاع) برای ما فراهم شده، تأکید کرد: کشورهای بزرگ دنیا در سال‌های اخیر به پرتاب ماهواره‌های پر تعداد و سبک در مدارهای پایین جو روی آورده‌اند.

شهرابی تأکید کرد: کشوری که از قابلیت پرتاب ماهواره برخوردار باشد، عملا می‌تواند در این عرصه با کشورهای بزرگ رقابت کند. این زیر ساخت به این معنا است که ما تمام کاربری‌های آتی کشور  از جمله کاربری‌ موقعیت یابی، مخابرات و سنجش از دور از فضا، را می‌توانیم مبتنی بر توانایی‌های داخلی  پیگیری کنیم.

رئیس گروه فضایی صاایران بیان داشت: ما به قابلیت کافی برای آنچه که مربوط به پرتاب‌های پرتعداد و سبک می‌شود، دست یافته‌ایم و با طراحی منظومه‌های پرتعداد، شرکت صنایع الکترونیک ایران (صا ایران) بزرگترین مشتری این پایگاه خواهد بود تا با استفاده های مکرر بتوانیم ظرفیت فضایی کشور را توسعه داده و عقب‌ماندگی سال‌های گذشته را برطرف کنیم.


وی با اشاره به توپولوژی پایگاه فضایی امام خمینی(ره ) گفت: طراح این پایگاه  مجموعه سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع بود و شرکت صنایع الکترونیک مشتری این زیر ساخت است.

شهرابی ادامه داد: این زیر ساخت می‌تواند تمام نیازهای ما را در مدار لئو(مدارهای کم ارتفاع ) پوشش دهد.

رئیس گروه فضایی صاایران با اشاره به واکنش آمریکایی‌ها نسبت به آزمایش ماهواره سیمرغ، اظهار داشت: ما باید کار خودمان را بکنیم و به واکنش آنها توجهی نکنیم. ما به دنبال اهداف و ماموریت‌های فضایی خودمان هستیم.دنیا از فضا برای اقتصاد، اقتدار و توسعه فرهنگ استفاده می‌کند. ما باید بتوانیم به اهداف مان از فضا دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به آخرین آمار منتشر شده در بحث اقتصاد فضا، گفت: آمارهای منتشر شده در بحث اقتصاد فضا نشان می‌دهد که درآمدهای فضایی نزدیک به 330 میلیارد دلار بوده است و این رقم در مقایسه با سال گذشته حدود 3 درصد رشد داشته است و این در حالی است که رشد اقتصادی دنیا حدود 2 درصد بوده است.

شهرابی در ادامه بیان داشت: این آمارها نشان می‌دهد که اقتصاد فضایی از میانگین اقتصاد دنیا بالاتر است و اهمیت مسئله تا حدی است که ما نمی‌توانیم از این موضوع صرفنظر کنیم.

رئیس گروه فضایی صاایران گفت: ما برای منظومه‌های پرتعداد طرح‌های مهم اقتصادی و مأموریتی داریم و در این زمینه با برخی فعالان اقتصادی مذاکراتی را انجام داده‌ایم و مقرر شده در یک برنامه زمان‌بندی شده 10 ساله تعداد زیادی ماهواره را در مدار لئو داشته باشیم. 

انتهای پیام/

رقابت ایران با کشورهای بزرگ در پرتاب ماهواره های سبک



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار