مهار آتشی که 6 هکتار از مراتع جنگلی سردشت را طی 2 روز ، به خاکستر بدل کرد ،

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد  ، رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: 6 هکتار از مراتع جنگلی سردشت که در جوار محل دفن زباله شهری این شهر قرار گرفته طعمه حریق شد.


خالد بایزیدی در خصوص این خبر اظهار کرد: از پنج هفته گذشته که محل دفن زباله شهر سردشت دچار حریق و آتش سوزی شده بود با وزش باد و زبانه آتش به مراتع و جنگل های شهرستان سردشت سرایت کرد و اکنون حریق جنگل تقریبا مهار شده است.


وی با بیان اینکه دود ناشی از احتراق ناقص در محل انباشت زباله سردشت به علت داشتن گازهای منواکسیدکربن، دی اکسیدکربن، گوگرد و متان به صورت یک بحران جدی برای شهروندان تبدیل شده است، افزود: به دلیل وسعت زیاد آتش سوزی و سخت گذر بودن آن نیاز به همکاری کارگروه مدیریت بحران استان وجود دارد.


بایزدی ادامه داد: سایت زباله سردشت 5 روز است که دچار احتراق ناقص شده است و بادهای غالب دود آن را به داخل شهر هدایت می کند و این موضوع به یکی از معضلات اصلی تبدیل شده که سلامت شهروندان را به خطر انداخته و به خصوص افراد شیمیایی، کودکان، افراد مسن و مادران باردار را دچار مشکل کرده است .


رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت افزود: ادارات شهرستان با تمام امکانات از همان روزهای نخست آتش سوزی در حال مهار آتش هستند اما با توجه به احتراق ناقص در زیر زباله ها و دودی که از آن ناشی می شود مهار را مشکل و به روزهای آینده موکول کرده است در کنار این موضوع احتمال افروخته شدن آتش در جنگل هم وجود دارد.


وی اضافه کرد: محل انباشت زباله شهر سردشت به علت موقعیت جغرافیایی و سراشیبی دسترسی ها را به تمام نقاط غیر ممکن کرده است.
بایزیدی از مدیریت بحران آذربایجان غربی خواست که یک هواپیمای آب پاش و یا کف پاش در اختیار شهرستان قرار دهند تا از نفوذ اکسیژن به لایه های زیرین زباله جلوگیری کند.


وی با بیان اینکه آتشی که به سمت جنگل در جریان بود توسط نیروهای امدادی مهار شده گفت : با توجه به تلاش های آتش نشانان با این حال ، حدود 5 تا 6 هکتار از عرصه جنگلی در نزدیکی محل دفن زباله سردشت دچار آتش سوزی شده است.


وی گفت: علت این حادثه هنوز مشخص نیست و تحقیقات در خصوص آن در دست بررسی است و چنانچه مشخص شود عوامل انسانی در آن دخیل بوده اند طبق قوانین زیست محیطی ماده 680 قانون مجازات اسلامی به دادگاه معرفی می شود.


وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های اساسی محیط زیست سردشت انتقال محل انباشت زباله سردشت به مکان دیگری است، اظهار کرد: انتظار داریم در وهله اول آتش سوزی ناشی از احتراق این سایت خاموش شود و در مرحله بعد بر اساس نیاز شهرستان مکان یابی مناسبی برای انتقال این محل صورت گیرد.


انتهای پیام/ع

 

بی توجهی به قوانین دفع زباله 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.