به دنبال قرار گرفتن پاکستان در فهرست کشورهای حامی هراس افکنی در گزارش وزارت خارجه آمریکا اکنون پنتاگون کمک های نظامی اش به پاکستان را قطع کرد.

سیاست آمریکا برای افغانستان تغییر نمی کندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال قرار گرفتن پاکستان در فهرست کشورهای حامی هراس افکنی در گزارش وزارت خارجه آمریکا اکنون پنتاگون کمک های نظامی اش به پاکستان را قطع کرد. از سال مالی سال ۲۰۱۶ پنجاه میلیون دالر دیگر باقی مانده بود که پاکستان انتظار داشت آن را از آمریکا دریافت کند. اما پنتاگون از پرداخت آن دریغ کرد. زیرا وزارت دفاع آمریکا بر این باور است که پاکستان در برابر شبکه حقانی، کوتاهی کرده است، اما آیا، اعمار این اقدامات نماد و نشانه ای از تغییر سیاست های آمریکا در مناسبات با پاکستان است؟

مولوی رحمان رحمانی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: باور ندارم که سیاست های آمریکا در قبال سیاست مرده و خطرناک پاکستان تغییر کند. برای اینکه آمریکا سیستمش باقی است. درست است که ریاست جمهوری اش تغییر کرده است اما سیستم آن باقی است. این سیستم اگر ناکام بوده است، تماما لافه ها و درازگویی های آمریکا در قبال مسایل افغانستان، به کذب مبدل می شود و باید جوابده همه خسارات و تاوان ها باشد. حالا اگر فرض هم کنیم که این بازی جدید آمریکا راست باشد، آیا شما این را باور می کنید که سر منافع افغانستان باشد؟ من باور ندارم که به خاطر افغانستان و منافع آن کار کنند و تغییر سیاست دهند.

وی، در خصوص تغییرات پاکستان و سیاست هایش می گوید: در حال حاضر سیاست های پاکستان کمی تغییر کرده است. از یک طرف دوستی را با چین شروع کرده و از یک طرف هم نشست های علنی و مخفی را با روسیه شروع کرده است. اما با این وجود آمریکا باز هم به خوبی می داند چه سیاستی را در قبال پاکستان داشته باشد وباز هم می گویم که این سیاست آمریکا به نفع افغانستان نخواهد بود. آمریکا منفعت های خود را در این بازی ها دارد. در این که ما حرکات آمریکا را در مسایل افغانستان تا این دم بی نتیجه دیدیم بسیار روشن است و شکی نیست بلکه باید گفت همه کارها و سیاست هایش بی نتیجه است و همه اش را لاف زده است. در سال ۹۳ زمانی که پیمان امنیتی را به زور و به رضا و به چک چک و به تهدید بر سر مردم امضا کردند و گفتند که افغانستان بعد از این پیمان گل و گلزار می شود، صلح و صفا می شود و اقتصادتان خوب می شود و امنیت تان درست می شود. اما اوضاع بدتر از آنچه بود شد. آمریکا برای این موضوع باید جواب دهد اینکه آمریکا جواب نمی دهد و بازیهای دیگری را شروع کرده است برنامه های دیگری پشت پرده است که می خواهد ما را با آن اغفال کند.

رحمانی، در خصوص اینکه چرا آمریکا هم اکنون فقط از شبکه حقانی به عنوان تروریست نام می برد گفت: شبکه حقانی به تنهایی آنقدر قدرت نداشته است که در این شانزده سال به تنهایی در برابر نظام افغانستان و مردم افغانستان جنگیده باشد. جای سوال است که آمریکا چرا فقط از شبکه حقانی نام می برد و تمام شبکه های تروریستی را نمی گوید. بالاتر از شبکه حقانی شبکه داعش است چرا در برابر آن موضع گیری نمی کند؟ نیروهای آنها در اینجا هستند اما در محلات، در ولسوالی ها، در ولایات حتی در مرکز ما داعش کار خود را می کند، طالب کارش را می کند. تروریست ها به بیست و چند جریان تبدیل شده اند از اینها چرا سخن نمی گویند؟

نماینده مجلس، ادامه داد: باور ندارم که آمریکا برای جبران نقصان کوتاهی هایش در یک و نیم دهه گذشته در افغانستان، سیاست های خود را تغییر دهد. چرا که پاکستان هم یک مهره بسیار خطرناک است. ماموریتی را که پاکستان برای چند دهه برای آمریکا و انگلیس و غربی ها انجام داده، بسیار مهم است و هیچ بدیلی برای این کشور برای آمریکا پیدا نمی شود. در حال حاضر هم که آمریکا سعی دارد به هند نزدیک شود. این کشور نمی تواند بدیل خوبی به جای پاکستان برای آمریکا شود. این ماموریت را هند نداشته و نمی خواهد و به دوش هم نمی گیرد. هند هنوز شریک مسایل سیاسی بزرگی همراه آمریکا نیست با غرب، در مسایل سیاسی شریک نیست.

وی، در اخیر گفت: آمریکا در واقع، بازی های پاکستان را به دیده قدر می بیند اما اینکه فعلا از طرف جامعه جهانی در نشست شورای امنیتی جامعه جهانی بر سر آمریکا اعتراضاتی شد کانگرس در برابر خود پنتاگون می خیزد و اعتراضاتی دارد، آمریکا مجبور است بخواهد که یک تست بکند و علی الظاهر فشارهایی را وارد کند.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار