برخورد متفاوت سازمان مالیاتی با باشگاه های ورزشی

مدیر عامل سابق راه آهن برخورد متفاوت سازمان امور مالیاتی با باشگاه ها را یکی از مشکلات مالیاتی فوتبال قلمداد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست اخیر مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان امور مالیاتی و مدیران باشگاههای پرسپولیس و استقلال برای رسیدگی به وضعیت مالیاتی این دو باشگاه بهانه ای  برای ارائه یک ارزیابی و تحلیل پیرامون برخورد سازمان امور مالیاتی در قبال باشگاههای ورزشی کشور شد. 

 صادق رئیسی کیا مدیر عامل سابق راه آهن درباره وضعیت مالیات باشگاه ها در یادداشتی معضلات مالیاتی را بررسی کرد. 

به طور طبیعی دولتی یا بزرگ بودن باشگاههای ورزشی و نبود شیوه مالیاتی واحد  سبب تفاوت در  روش برخورد با پرونده مالیاتی باشگاههای ورزشی و در برخی از مواقع  اعمال سلیقه در اجرای ضوابط مالیاتی شده است. برخورد متفاوت سازمان امور مالیاتی با وضعیت مالیاتی یک باشگاه دولتی که از طریق سازمان خصوصی سازی واگذار شده یا یک باشگاه دولتی دیگر که خارج از نظامات رسمی؛ خصوصی شده است یا کیفیت برخورد مالیاتی با باشگاهی که خصوصی است یا شیوه برخورد مالیاتی با باشگاهی که هواداران کمتری دارد و به طور اساسی  کیفیت رسیدگی به وضعیت مالیاتی سرخابی ها نشان می دهد که شیوه واحد مالیاتی در رسیدگی به عملکرد باشگاه های ورزشی در نظام مالیاتی ایران شکل نگرفته است.

شیوه کنونی سازمان امور مالیاتی در برخورد با تسلیم نکردن  اظهارنامه مالیاتی یا چگونگی برخورد با تسویه نکردن دیون مالیاتی باشگاههای ورزشی و نیز فاصله زمانی زیاد بین تسلیم اظهارنامه مالیاتی با صدور برگ تشخیص مالیات و نبود کنترل مالیاتی به هنگام نقل و انتقال مالکیت باشگاههای ورزشی باعث بروز مشکلات عدیده در ورزش کشور می شود.

سازمان امور مالیاتی و فدراسیون های ورزشی می توانند در موارد زیر با اتخاذ یک شیوه منسجم و دقیق مالیاتی در قبال باشگاههای ورزشی به برقراری یک نظام منضبط و کارآمد مالی و مالیاتی در ورزش کشور کمک کنند:

۱- تسلیم اظهارنامه مالیاتی یکی از مسئولیت های اساسی مودیان مالیاتی از جمله باشگاههای ورزشی است. سازمان امور مالیاتی و فدراسیون های ورزشی بایدنسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی از سوی باشگاههای ورزشی برخورد جدی؛،یکسان و بدون تبعیض داشته باشند. یکی از کنترل های وزارت ورزش و فدراسیون های ورزشی و سازمان امور مالیاتی در هنگام صدور یا تمدید مجوز فعالیت باشگاه و همچنین صدور مجوز شرکت باشگاه و بازیکن در لیگ ورزشی باید این باشد که باشگاه‌ها ملزم به ارائه‌ تاییدیه تسلیم اظهارنامه مالیاتی همان سال و همچنین اعلام حساب مالیاتی دوره قبل خود شوند و باشگاههایی که برای دریافت تاییدیه تسلیم اظهارنامه مالیاتی همان سال و اعلام  حساب مالیاتی دوره قبل خود اقدام نکرده اند پروانه فعالیت یا مجوز شرکت در لیگ؛ برایشان صادر یا تمدید نشود. 


۲- فاصله بین تسلیم اظهارنامه مالیاتی و صدور برگ تشخیص مالیات نباید بیش از یک فصل ورزشی باشد. چه بسا اگر پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به وسیله باشگاه ها و عوامل ورزشی؛ ممیزان سازمان امور مالیاتی؛ به موقع؛ اقدام به رسیدگی و تشخیص مالیات نموده و برگ تشخیص مالیات را با فاصله کمتر از یک سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه مالیاتی؛ صادر و به باشگاههای ورزشی ابلاغ نمایند شاهد انبوهی از پرونده‌های معطل‌مانده مالیاتی و نیز شاهد انباشته شدن دیون مالیاتی باشگاه‌ها نباشیم.

۳- یکی از راه های  مهم وصول مالیات؛ مرحله نقل و انتقال مالکیت است. به هر حال شاهد هستیم در هنگام نقل و انتقال خودرو و ملک و.....باید مالیات و عوارض نقل و انتقال آنها پرداخت شود.


نقل و انتقال مالکیت باشگاه‌ها نیز باید به عنوان یکی از راه های مهم وصول و تسویه مالیات؛ مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار گیرد و به آن رسیدگی شود.
در این زمینه سازمان امور مالیاتی فاقد یک شیوه کارآمد و‌ موثر است. به عنوان مثال در حالی که طی یک دوره لیگ فوتبال؛ اخبار وقوع چندین نقل و انتقال مالکیت در باشگاههای لیگ برتر یا لیگ های یک و دو و سه را دریافت می کنیم اما خبری از وصول و‌ تسویه مالیات باشگاه‌ها در این مسیر مهم نیستیم.

سازمان امور مالیاتی باید از طریق وزارت ورزش و فدراسیون های ورزشی که مرجع صدور مجوز فعالیت ها و مسابقات ورزشی هستند موارد نقل و انتقالات مالکیت در باشگاههای ورزشی را سریع و حتی به صورت آنلاین؛ دریافت و طرفین معامله را برای تعیین تکلیف مالیات معامله و به خصوص تسویه دیون مالیاتی باشگاه فرابخواند.‌ این مسأله؛ بسیار حائز اهمیت است و بسبار هم مورد غفلت قرار گرفته است.


اتخاذ و اجرای یکسان و بدون تبعیض چنین شیوه ای  در مورد همه باشگاههای ورزشی؛ ورزش ما را به برخورداری از یک نظام منضبط مالی و مالیاتی سوق خواهد داد و وضعیت مالیاتی باشگاه‌های ورزشی نیز به روز رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/ 

واکنش مدیر عامل سابق راه آهن بابت بدهی مالیاتی باشگاه ها 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار