کتب‌ درسی مناسب و تعیین ساعات مطالعه آزاد در مدارس، باعث ایجاد علاقه به ادبیات در بین‌ دانش‌آموزان می‌شود.

جعفر ابراهیمی نویسنده کودک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آموزش ادبیات به کودکان گفت: ادبیات موضوعی است که علاقه به آن فطری و خدادادی است. بعضی افراد بدون آموزش به ادبیات گرایش دارند و طبیعی است که لزومی ندارد به آنها آموزش داده شود زیرا به طور ذاتی خودشان به دنبال ادبیات می‌روند و کتاب‌های مورد علاقه خود را در این زمینه پیدا می‌کنند.

وی در این خصوص ادامه داد: بخش اعظمی از مردم نیز علاقه‌ای به ادبیات ندارند و نیازمند راهنمایی و آموزش هستند ولی خود این آموزش بسیار مهم است. اینکه چه کسانی باید به اینها آموزش دهند و چه کسانی حق آموزش دادن ندارند، مسئله مهمی است. معمولا اینگونه افراد اولین برخوردشان با ادبیات کتاب‌های درسی است. کتاب‌های درسی در آموزش می‌تواند هم مخرب و هم سازنده باشد.

ابراهیمی در رابطه با محتوای ادبی کتاب‌های آموزشی مدرسه بیان کرد: در محتوای کتاب‌های درسی که برای آموزش ادبیات موجود است به بخش ادبیات توجه زیادی نمی‌شود و اهداف بسیاری به جز این موضوع در نظر گرفته می‌شود. اگر هم اهمیت داده شود بیشتر به وزن و قافیه و ... می‌پردازند که خیلی برای ادبیات مفید نیست. متون ادبی ما در کتاب‌های درسی معمولا آن ادبیاتی نیست که در جامعه جاری و ساری است. حتی وقتی محتوا از متون کهن انتخاب می‌شود به دنیای کودکان و نوجوانان ارتباط چندانی ندارد.

ابراهیمی تصریح کرد: به جز کتاب‌های درسی باید کتاب‌هایی برای مطالعه آزاد ایجاد شود. ساعت‌های درسی که در آن به انتخاب‌های بچه‌ها احترام بگذارند در نظر گرفته شود. کتاب‌های مناسب در اختیار دانش‌آموزن قرار گیرد و هر کس بنا بر علاقه و ذوق خود انتخاب کند و به شیوه خود وارد دنیای وسیع ادبیات شود.

 

انتهای پیام/

گفتگو با جعفر ابراهیمی درباره محتوای ادبی کتاب‌های درسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.