جعفر ابراهیمی نویسنده کودک در گفتوگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آموزش ادبیات به کودکان گفت: ادبیات موضوعی است که علاقه به آن فطری و خدادادی است. بعضی افراد بدون آموزش به ادبیات گرایش دارند و طبیعی است که لزومی ندارد به آنها آموزش داده شود زیرا به طور ذاتی خودشان به دنبال ادبیات میروند و کتابهای مورد علاقه خود را در این زمینه پیدا میکنند.
وی در این خصوص ادامه داد: بخش اعظمی از مردم نیز علاقهای به ادبیات ندارند و نیازمند راهنمایی و آموزش هستند ولی خود این آموزش بسیار مهم است. اینکه چه کسانی باید به اینها آموزش دهند و چه کسانی حق آموزش دادن ندارند، مسئله مهمی است. معمولا اینگونه افراد اولین برخوردشان با ادبیات کتابهای درسی است. کتابهای درسی در آموزش میتواند هم مخرب و هم سازنده باشد.
ابراهیمی در رابطه با محتوای ادبی کتابهای آموزشی مدرسه بیان کرد: در محتوای کتابهای درسی که برای آموزش ادبیات موجود است به بخش ادبیات توجه زیادی نمیشود و اهداف بسیاری به جز این موضوع در نظر گرفته میشود. اگر هم اهمیت داده شود بیشتر به وزن و قافیه و ... میپردازند که خیلی برای ادبیات مفید نیست. متون ادبی ما در کتابهای درسی معمولا آن ادبیاتی نیست که در جامعه جاری و ساری است. حتی وقتی محتوا از متون کهن انتخاب میشود به دنیای کودکان و نوجوانان ارتباط چندانی ندارد.
ابراهیمی تصریح کرد: به جز کتابهای درسی باید کتابهایی برای مطالعه آزاد ایجاد شود. ساعتهای درسی که در آن به انتخابهای بچهها احترام بگذارند در نظر گرفته شود. کتابهای مناسب در اختیار دانشآموزن قرار گیرد و هر کس بنا بر علاقه و ذوق خود انتخاب کند و به شیوه خود وارد دنیای وسیع ادبیات شود.
انتهای پیام/