به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،احسان دشتیانه اعلام کرد: بر اساس توافق انجام شده، ذوب آهن اصفهان تا پایان سالجاری 40 هزار تُن ریل به راه آهن و 40 هزار تُن ریل به شرکت ساخت و توسعه زیربنایی تحویل می دهد.
وی دلیل تأخیر در تحویل ریل به راه آهن را که قرار بود تا پایان سال گذشته انجام شود، وجود پاره ای مشکلات در قرارداد و ضمانت نامهها اعلام کرد.
وی افزود: قرارداد ذوب آهن با شرکت راه آهن برای تولید ریل بصورت ارزی بود که آن را به ریالی تبدیل کردیم.
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن تصریح کرد: همچنین در ضمانت نامهها مشکل هایی وجود دارد که برای برطرف شدن آنها به زمان نیاز داریم.
دشتیانه با اشاره به اینکه مسئولان شرکت توسعه زیرساخت و راه آهن، امکان واردات از طریق فاینانس و عدم توانایی در پرداخت نقدی و ارائه اوراق بجای بودجه نقد را مشکل اصلی خرید ریل از ذوب آهن اعلام کرده اند، گفت: برای برطرف شدن مشکل نقدی تامین ریل ملی، نیاز است دولت در قراردادهای بعدی، بودجه نقدی برای وزارت راه در نظر بگیرد تا خرید ریل ها بصورت نقدی انجام شود.
معاون ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه این شرکت سرمایه گذاری سنگینی برای پروژه تولید ریل انجام داده است، گفت:کارشناسان راه آهن و سایر شرکت های داخلی مصرف کننده، خطوط نورد ریل و آزمایشگاه های این شرکت را که بر اساس استانداردهای روز دنیا و فناوری های کشور آلمان تاسیس شده اند، مورد ارزیابی قرار داده و کیفیت ریل ملی تولید شده در این شرکت را تایید کرده اند.
وی با اشاره به اینکه روند تولید ریل ملی در ماه جاری با حضور بازرسان شرکت راه آهن در ذوبآهن از سرگرفته می شود، افزود: پیش از این، ذوب آهن اصفهان بصورت آزمایشی سه هزار تُن ریل برای مصارف داخلی خود تولید کرده است.
دشتیانه گفت: تولید ریل 46E2 یا U33 هم اکنون بطور کامل در این شرکت، عملیاتی شده و آماده تولید انبوه است.
وی ادعای جذابیت بیشتر تولید تیرآهن بال پهن نسبت به ریل برای این شرکت را رد کرد و گفت: نورد٦٥٠ ذوب آهن از توانایی تولید٤٠٠ هزار تُن ریل و انواع تیرآهن بال پهن و بال نیم پهن در سایزهای مختلف برخوردار است.
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اضافه کرد: همچنین مصارف مربوط به تیرآهن های سنگین، محدود و اصلاُ امکان تولید صرف این کالا در نورد٦٥٠ بدلیل محدودیت بازار وجود ندارد در نتیجه این تحلیل که بر اثر جذابیت تولید تیرآهن، ذوب آهن اقدام به تولید ریل نمی کند، اطلاعاتی نادرست برای توجیه وارادت است.
اولین قرارداد فروش ریل ملی(27 مهر 95) با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیر عامل ذوب آهن اصفهان برای تحویل 40 هزار تن ریل u33 امضا شد.
انتهای پیام/م