عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: اکنون بیش از ۶۰ درصد بازار دارویی متعلق به بخش دولتی است.

60درصد بازار دارویی در بخش دولتی است/فروش بدون نسخه 90 درصد داروهای تخصصیشهاب الدین جنیدی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار دارویی ایران حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است، بیان کرد : بیش از ۶۰ درصد بازار دارویی در بخش دولتی است؛ همچنین پرداخت هزینه برای گرفتن خدمات سرپایی از داروسازان یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر داروسازان مورد حمایت قرار نگیرند؛ به مهاجرت روی می آورند، افزود:  اکنون نیز در این حوزه با بحث فرار مغزها مواجه هستیم و اگر ایران پتانسیل و زیرساخت رسیدن به شرایط منطقه را دارد باید کارخانه‌های داروسازی به روز و منابع مالی برایشان تامین شود.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور برخی افراد که مدعی بوده داروسازان به دنبال تجارت هستند، گفت: آنچه که برای داروسازان حائز اهمیت است سلامت مردم است، عده‌ای تنها به دنبال برهم زدن نظم بازار هستند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران با اظهار تاسف از اینکه تعرفه‌گذاری در صنعت دارو منطقی نیست، تصریح کرد : ارزش کار داروساز به عنوان فردی که ناظر بر عرضه دارو است ،پایین بوده در حالی که نحوه مصرف و تجویز منطقی دارو از جمله خدماتی است که توسط داروسازان ارائه می‌شود.

جنیدی عنوان کرد: ارائه داروهای بدون نسخه مسئولیت سنگینی را برعهده داروسازان قرار می‌دهد و سبب شده تا داروخانه به عنوان مکانی برای تبادل کالا نگاه شود.

این دکترای داروسازی با بیان اینکه به غیر از داروهای شیمی درمانی، مردم ایران ۹۰ درصد داروها را بدون نسخه تهیه می‌کنند، اظهار کرد: این مسئله سبب شده که ۲۰ درصد مراجعات به اورژانس ها  و بیمارستان‌ها به دلیل عوارض دارویی باشد.

به گفته وی بالا بودن هزینه‌های مالیات سبب شده تا داروسازان مجبور به پرداخت مالیات‌های سنگین شوند در صورتی که بیمه‌ها ماه ها است که بدهی خود را به داروخانه‌ها نداده اند.

انتهای پیام/

چرایی فروش بدون نسخه دارو در داروخانه‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.