رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در سال 95 و ابتدای 96، 92 هزار پروانه مطب صادر شده که بخشی از این مجوزها آنلاین بوده است.

صدور سالیانه ۳ هزار پروانه مطب/تخطی پزشکان از سند اخلاق حرفه‌ای مجازات داردبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در مراسم رونمایی از کتاب و اخلاق حرفه‌ای پزشکی که در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: سامانه الکترونیکی صدور پروانه مطب با هدف هوشمند سازی رسیدگی به صدور پروانه‌ها به صورت آنلاین و با هدف کاهش وقت انجام شده است.

وی بیان کرد: دوره‌های پزشکی پنج ساله پروانه‌هایشان به پایان رسیده که برای تمدید طبابت جامعه پزشکان عمدتا بیش از 2ماه این کار طول می‌کشید که با راه اندازی این سامانه علاوه بر رفت و آمد پزشکان مجوز صدور طباطبت شان تا سه روز بررسی و انجام می‌شود.

زالی ادامه داد: در سال 95 و ابتدای 96، 92 هزار پروانه مطب صادر شده که بخشی از آن به صورت آنلاین بود؛ همچنین 72 هزار پروانه مطب تحویل داده شده است؛  به دلیل الکترونیکی شدن  صدور مجوز با این تمرکز زدایی در اعطای پروانه مطب یک سرمایه گذاری صورت گرفته و سازمان نظام پزشکی کشور  نقش ممیزی و نظارت را اعمال کرده است، صدور پروانه مطب امروزه در 180 شهرستان انجام می‌شود.

زالی با بیان اینکه با الکترونیکی شدن صدور مجوز مطب 24 هزار مؤلفه جامعه پزشکی اصلاح شده است، افزود: این کار یک اقدامی بزرگ و مهم برای پنج سال آینده است که اطلاعات جامع پزشکی در آن مستند سازی شده است و تبصره هفت ماده 13 صدور پروانه مطب آنلاین بر اساس آیین نامه مصوبه هیات وزیران است که در آن ماده 13 موارد خاص و استثنایی را که قانون گذار  تدوین کرده و در چند بندبه آن اشاره شده است.

واگذاری صدور مجوز پروانه  به سازمان نظام پزشکی

رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: کمیسیون صدور مجوز پروانه مطب در گذشته از مسئولیت‌های وزارت بهداشت بود اما از سال 82 کمیسیون مجوز اعطای پروانه مطب به سازمان نظام پزشکی واگذار شده و این کمیسیون موارد خاص را مطرح می‌کند.

زالی تصریح کرد: با راه اندازی این سامانه زمان صدور پروانه مطب به کمتر از سه روز می‌رسد؛ در سازمان نظام پزشکی سالیانه 2 تا سه  هزار پروانه به طور کلی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: سند اخلاق حرفه‌ای پزشکی در اصل برای پاسخ دادن به موارد استفهام است که در این سند ثبت شده که از ضمانت اجرایی برخوردار شود و این سند ملحق آئین نامه رسمی سازمان نظام پزشکی است.

وی ادامه داد: این سند 12 فصل کاربردی است و مواردی از اخلاق حرفه‌ای پزشکی در آن قرار دارد که در آموزه‌های دینی و ملی آورده شده که متاسفانه از سال 48 مصوبات اخلاق حرفه‌ای پزشکی تاکنون هیچ پیوستی نداشته و در ساختار اجرایی این موضوع مغفول مانده و مسائل به صورت کاملا عملی در این سند طراحی شده است.

زالی ادامه داد: در این سند راز داری بیماران، اعتماد به پزشک و بیماران به یکدیگر مشارکت با دیگران آورده است و هر 2 هفته یک بار در سازمان نظام پزشکی کشور از نظرات صاحب نظران و کارشناسان زبده در تبین این سند استفاده شده است.

وی تاکید کرد: این سند به صورت همگرایی و کاملا کاربردی تدوین و ترسیم شده و من امیدوارم جایگاه پزشکان در خصوص اخلاق پزشکی ارتقا یابد؛ همچنین در این سند ملاحظات و حصول موجود در منشور حقوق بیمار آورده شده و همچنین منشور حقوق پزشکان به عنوان یک فصل مقدماتش تهیه تا فرآیند اصلاحات جامعه پزشکی صورت بگیرد.

 تدوین سند اخلاق حرفه‌ای برای رشته‌های تخصصی

در ادامه مراسم ایدنی رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، گفت: در حال حاضر خود اکتفایی در تربیت نیروی انسانی توسعه پیدا کرده و در زمینه اخلاق حرفه‌ای پزشکی آموزش خوبی داده و اجرایی می‌شود اما متاسفانه این بخش در بین دستگا‌ه‌ها ذیربط مغفول مانده است و این موضوع در دستور شورای عالی قرار گرفته و مسائل اخلاق حرفه‌ای پزشکی و راهنمای آن تدوین و ترسیم شده است و قرار است اخلاق حرفه‌ای پزشکی در رشته‌های پزشکی تدوین و ترسیم شود.

وی ادامه داد: نشر آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در حوزه تخلفات در این آئین نامه ذکر شده است.

ایدنی تاکید کرد: رعایت انصاف و بی طرفی در اخلاق حرفه‌ای پزشکی و جلوگیری از تعرضات بین رشته‌ای با توجه به تخصصی شدن حوزه سلامت با ایجاد پست‌های در اختیار پزشکان قرار گرفته و این سند نقش خوبی در جایگاه ترسیم پزشکان ایجاد می‌کند و به نظرم پوشش حرفه‌ای باید هدینگ شود.

وی اظهار کرد: سند اخلاق حرفه‌ای پزشکی باید مبنای کاری در آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار بگیرد و اخلاق پزشکی به عنوان یک درس پزشکی 2واحدی به صورت جداگانه در دانشگاه‌های سراسر کشور تدریس شود.

وی گفت: سند اخلاق حرفه‌ای پزشکی باید برای دانشجویان آموزش داده شود تا پزشکان جدید با آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها آشنا شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار