به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی دیشب در جمع مبلغان طرح غنی سازی اوقات فراغت افزود: در این راه می توان میان روش های سنتی در فرهنگ خودی و قابلیت های موجود در ابزارهای نو تلاقی و اتصال ایجاد کرد.
وی اظهار کرد: امروز اوقات فراغت بیشترحالت خانگی و انفرادی یافته، برخلاف دوره های پیشین که برغم عدم وجود امکانات، دراین زمینه فضای اجتماعی ومشارکتی حاکم بود؛ اما امروز کودکان، نوجوانان و جوانان کمتر در فضاهای محیطی و اجتماعی ظاهر می شوند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: در زمان قدیم در خانه ها هم بازی انجام می شد، اما به صورت دسته جمعی و بازی ها نیز متعدد بود، چنانکه در استان اصفهان حدود 145 بازی اعم از خانگی و محیطی مرسوم است.
حجت الاسلام قطبی افزود: امروزبازی ها برپایه رسانه انجام می شود، کما اینکه همگان یک گوشی هوشمند یا تبلت در اختیار دارند و در نتیجه این جامعه اسلامی نیست که شاکله ذهنی و رفتاری فرزندان خود را شکل می دهد بلکه همه چیز در آن دستگاه هوشمند متمرکز شده و آن دستگاه نیز تحت نظارت و پشتیبانی والدین قرار ندارد.
وی اضافه کرد: بازی هایی که در خارج از مرزها برای ما تولید می شود، اعم از آفلاین و آنلاین مبتنی بر تفکر غربی و هالیوودی است؛ روزانه به طور میانگین پنج بازی آنلاین جدید به مجموعه بازی های موجود اضافه می شود که در یک سال، به تعداد یکهزار و 500 بازی جدید آنلاین می رسد و حجم بازی های آفلاین نیز بیش از هشت برابر بازی های آنلاین است.
رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی بیان کرد: امکان ندارد یک بازی هالیوودی را پیدا کنید که دو راهبرد مسائل جنسی و خشونت در آن وجود نداشته باشد، به این صورت که مخاطب را در زندگی شخصی و انفرادی خود با مسائل جنسی سرگرم می کند تا این مسائل او را به منجلاب بکشاند و در فضای اجتماعی و کار گروهی نیز با رویکرد خشونت و تهاجم، فضا را آلوده می سازد و در این زمینه، موفق هم بوده اند.
وی گفت: برغم تفاوت های سنی میان کودک، نوجوان و جوان، حد مشترکی میان آنها وجود دارد، اوقات فراغت همه آنها خانگی، انفرادی و بر پایه رسانه است؛ در این شرایط باید برای ورود آنها به فضاهای اجتماعی تلاش کنیم.
وی تاکید کرد: منظور از فضاهای اجتماعی، شبکه های اجتماعی و تحت وب نیست بلکه منظور فضاهای فیزیکی، حقیقی و واقعی است.
حجت الاسلام قطبی گفت: اگر بتوانیم بچه ها را به یکدیگر گره زده تا در فضای فیزیکی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، در این صورت کار فرهنگی انجام داده ایم و حداقل آن این است که آنها را از فضای آسیب رسان جدا و وارد فضای تعامل اجتماعی نموده ایم. اگر این کار توام با ارزش فرهنگی نیز باشد، خیلی بهتر است.
وی اظهار کرد: با مطالعات صورت گرفته در سطح کشور در رابطه با شناسایی ضعف های موجود در فضای فرهنگ سازی قرآنی، این نتیجه حاصل شد که در حوزه های چهار گانه ای که شاهراه های فرهنگی ما محسوب می شود، شامل ادبیات و فرهنگ عمومی، آیین ها و سنن، رسانه و فناوری های نو، فضای عمومی و ارتباطات شهری، یک ضعف اساسی به چشم می خورد که باعث شده نتوانیم فرهنگ قرآن را آنچنانکه باید، در جامعه بسط و گسترش دهیم.
وی افزود: این ضعف اساسی عبارت است از نبود نوآوری، خلاقیت و ابداع که امروزه هر کجا که نوآوری به میدان بیاید، پیشرفت حاصل می شود ولی در فرهنگ سازی قرآنی، خلاقیت و ابداع جدی نداشتیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: قدم اول، بهره گیری از نوآوری های موجود در دنیاست، قدم دوم، همپایگی با دنیا نسبت به فکر و ایده و قدم سوم، ابتکار عمل است تا در نهایت بتوانیم پیشتاز باشیم؛ ولی هنوز در مرحله اول باقی مانده ابزارهای رایج در دنیا را نشناخته و از آنها استفاده نمی کنیم، به عبارت دیگر، فرصت ها را نیز از دست می دهیم. در این شرایط باید خلاقانه فکر کرده و از فرهنگ و گذشته خود نیز استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در سنت ما بازی های بومی محلی رایج است که بخشی از شاکله فکری ما را تشکیل داده و برایمان حس خاطره انگیزی دارد، اما امروزه محیط زندگی کوچک و ابزارهایی نظیر تلویزیون، ماهواره و اینترنت بر زندگی ما حاکم شده است.
حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: ما باید از این فضا و شرایط در نقطه تلاقی برای دستیابی به اهداف ارزشی خود مثل کار گروهی، عبادت و معنویت یا گسترش فرهنگ قرآنی استفاده کنیم و اینجاست که باید نمونه های قبلی موجود در سنت و تاریخ مان را که آسیبی نداشته، در کنار اقتضائات زندگی امروزی قرار داده و راهکارها را به دست آوریم.
حجت الاسلام قطبی اضافه کرد: نمونه چنین کاری پخش تم هایی از سنت چاووش خوانی در آهنگ انتظار تلفن های همراه است که به معنای نقطه تلاقی و اتصال ظرفیت های امروزین و قابلیت ها و نکات مثبت فرهنگ خودی است.
وی یادآوری کرد: بنابراین باید فکر کرده و ببینیم چه کارهایی می توان انجام داد تا ارزش های فرهنگی و دینی بیشتر در زندگی مردم دیده و شنیده شده و در این راه از ابزارهای جدید نیز استفاده کنیم.
حجت الاسلام قطبی افزود: برای مثال می توان از نظام مکتب خانه ای یا قبیله سازی استفاده کرد که در این نظام یک حلقه اصلی که حد مشترک و علاقه مندی میان جمعی از افراد است، کشف شده و افراد حول محور آن گرد هم می آیند، نسبت به گروه احساس تعلق خاطر کرده و در فعالیت های آن مشارکت می کنند.
وی ادامه داد: این نظام یکی از بهترین روش های مقاوم سازی فکری محسوب شده و اجازه نمی دهد اعضا از فضای فکری گروه خارج شوند، صیانت ساز و تنوع آفرین است و جذابیت ایجاد می کند.
رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی تصریح کرد: می توان چنین گروه هایی را بر اساس یک تعلق قرآنی که همان حد وسط محسوب می شود، در فضای مجازی شکل داد، ابزارهای جدید نیز می تواند در این مسیر به ما کمک کند و این گونه میان روش های سنتی در فرهنگ قرآنی و قابلیت های موجود در ابزارهای جدید تلاقی ایجاد کرد.
انتهای پیام/م