با حضور استاندارکرمان عملیات باستان شناسی، ساماندهی و مرمت قبه سبز کرمان به عنوان نخستین و بزرگترین دانشگاه تاریخی جنوب شرق کشور آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، امروز با حضور استاندارکرمان، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل روابط عمومی استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردسگری استان، فرماندار و شهردار کرمان و جمعی از مسئولین، عملیات باستان شناسی، ساماندهی و مرمت قبه سبز کرمان به عنوان اولین و بزرگترین دانشگاه تاریخی جنوب شرق کشور با قدمتی بیش از 700 سال آغاز شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این آئین گفت: تاریخ به فرهنگ و تمدن استان کرمان گواهی می دهد و مجموعه قبه سبز با بیش از 700 سال قدمت مهم ترین شاخصه فرهنگی تاریخی استان است.
محمود وفایی با اشاره به اینکه این مجموعه به عنوان مهم ترین و شاخص ترین مرکز علمی فرهنگی جنوبشرق مطرح بوده که محل علم و تربیت دانشجویان از اقصی نقاط کشور بوده است، افزود: قبه سبز توسط نخستین حاکم زن در تاریخ کرمان احداث شده که پس از سالها محجوریت، در این دوره مورد توجه استاندار کرمان قرار گرفته و بناست مرمت و بازسازی و مورد استفاده واقع شود.
وی مرمت و بازسازی قبه سبز کرمان را افتخار بزرگی برای رزم حسینی استاندار کرمان دانست و یادآورشد: این مجموعه از لحاظ ماهیت علمی و فرهنگی و همچنین مصالح شاخص است و به گواهی معماران برجسته کشور، قدیمی ترین کاشی معرق ایران در بنای قبه سبز به کار رفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه عملیات مرمت قبه سبز از امروز و عملیات کاووش نیز با حضور چند باستان شناس از هفته آینده آغاز خواهد شد، تصریح کرد: قرار است املاک اطراف مجموعه تملک و آزادسازی شود که برای مرمت و کاووش قبه سبز به اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان نیاز است.
وفایی با تاکید براینکه طی دولت یازدهم بیش از 60 میلیارد تومان از اعتبارات برای مرمت و بازسازی ده ها اثر تاریخی و فرهنگی در استان کرمان هزینه شده که غیرقابل باور است، خاطرنشان کرد: این اتفاقات با همت رزم حسینی استاندارکرمان صورت گرفته که همه ایشان را به عنوان فردی اقتصادی می شناسند در حالی که پیوند خوبی بین اقتصاد و فرهنگ در استان ایجاد کرده است.
قبه سبز کرمان از بناهای قرن هفتم هجری قمری است که ساختمان آن توسط براق حاجب، موسس سلسله قراختائیان کرمان در حدود سال 630 هجری قمری آغاز و در سال 681 هجری قمری این بنای زیبا پذیرای ترکان خاتون همسر قطب الدین و حاکم دانشمند و محبوب کرمان شد، ترکان خاتون مدرسه قطبیه(ترکانیه) که به دستور قطب الدین محمد آغاز شده بود را به پایان رساند.
این مکان روزگارى پایگاه علم و ادب و نخستین دانشگاه کرمان بود بطوریکه پایگاه 750 ساله علم و دانش به شمار می‌رفته است.
کاشیکاری قبه سبز شهر کرمان قدیمی‌‏ترین نمونه کاشی معرق ایران؛ این گنبد 50 متری دارای بدنه ای با کاشی های فیروزه ای دو پوشه پوشانده شده است به همین دلیل به قبه سبز، گنبد کبود یا گنبد سبز نیز نامیده می‌شود.
این بنا که با شماره ثبت 124 در لیست آثار ملی جای گرفته، به علت فرسودگی و تخریب بخش های اصلی، از سال های دور متروک مانده است، تا اینکه طی بازدید استاندارکرمان از بنای تاریخی قبه سبز شهر کرمان در مورخ 24 آبان 94 مقرر گردید پلاک‌های ضلع غربی ایوان رو به شرق سریعاً شناسایی و با هماهنگی شهرداری از طریق کمیسیون ماده ۵ به صورت طرح تعیین و کارشناسی و با تأمین منابع لازم توسط استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تملک انجام پذیرد.
طرح بازسازی سایت قبه‌سبز توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام گرفته و قنادخانه، شفاخانه، قرائت‌خانه و بناهای موضوعی نیز در مجموعه پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/ی

آغاز عملیات باستان شناسی قبه سبز کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار