رئیس شورای راهبردی و سیاست خارجی گفت: مواضع ایران را برای ایجاد ثبات در منطقه اعلام کردیم چرا که ایران تنها به صلح و امنیت در منطقه می‌اندیشد.

ایران تنها به صلح و امنیت در منطقه می‌اندیشدبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کمال خرازی پس از دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران حضور یافت و اظهار داشت: با خانم موگرینی درباره ثبات و امنیت منطقه صحبت کردیم همچنین درخصوص اوضاع موجود با جلوگیری از بی‌ثباتی منطقه مباحثی مطرح شد.

وی در ادامه افزود: در ادامه صحبت‌ها با خانم موگرینی مسئله جلوگیری از تأمین سلاح برای نیروهای معارض در سوریه و عراق بحث‌هایی مطرح شد همچنین مواضع ایران را برای ایجاد ثبات در منطقه اعلام کردیم چرا که ایران تنها به صلح و امنیت در منطقه می‌اندیشد.

خرازی در خصوص برجام نیز تصریح کرد: در مورد برجام و مشکلاتی که بر سر اجرای آن وجود دارد مباحثی مطرح شد مضاف بر اینکه بدعهدی‌ها و نقضی که از سوی آمریکا در خصوص برجام صورت گرفته را نیز اعلام داشتیم.

رئیس شورای راهبردی و روابط خارجی با تأکید بر نقض فاحش برجام توسط آمریکا بیان داشت: در ادامه نیز به خانم موگرینی اعلام کردیم اتحادیه اروپا چه کاری می‌تواند در خصوص نقض فاحش برجام انجام دهد. صراحتا اعلام کردم در حالی که اتحادیه اروپا در بیانیه تأکید می‌کند، طرف های قضیه برجام (1+5)باید بر اجرای درست آن نظارت کند چرا ترامپ وقتی در نشست گروه جی 20حضور پیدا می‌کند به آنها می‌گوید با ایران تجارت نکنند این مسئله کاملا با برجام مغایرت دارد چون براساس برجام نباید مانعی بر سر فعالیت‌های اقتصادی ایران وجود داشته باشد.

وی در ادامه افزود: اتحادیه اروپا باید برابر سیاست‌های آمریکا مقاومت کند و از نقض برجام جلوگیری کند در هر صورت گفتگوهای بسیار شفاف و خوبی بین ما صورت گرفت و امیدواریم در آینده اتفاقات مثبتی رخ دهد.

خرازی در پاسخ به سوالی مبنی بر همراهی اروپا با آمریکا در بحث موشک ماهواره‌بر ایران و اعلام ناسازگاری آن با قطع نامه 2231 شورای امنیت گفت: به خانم موگرینی اعلام کردیم که موشک ماهواره بر سیمرغ تنها برا فرستادن ماهواره طراحی شده و قابلیت حمل کلاهک اتمی را ندارد، پس لزومی ندارد درباره این موشک چنین بیانیه‌ای صادر شود.

وی در ادامه افزود: این مسائل روابط ایران و اتحادیه اروپا را که هم اکنون مسیر توسعه را در پیش گرفته دچار مشکل می‌کند بنابراین اتحادیه اروپا در خصوص این مسائل باید فکری کند و مانع بی‌اعتمادی بین ایران و اروپا شود.

رئیس شورای راهبردی و روابط خارجی با اشاره به پاسخ موگرینی درمورد مباحث مطرح شده، خاطرنشان کرد: خانم موگرینی پاسخ‌هایی داشت، همچنین درمورد مسائل منطقه و کمک رسانی انسانی در عراق و سوریه اعلام آمادگی و همکاری کردند، همچنین درباره مواضع آمریکا نگرانی عمیق خود را نسبت به مسائل پیش آمده ابراز داشت مضاف بر اینکه آمریکا به تازگی از توافق پاریس هم خارج شده و این امر یکی از محل‌های اختلاف بین اتحادیه اروپا و آمریکاست، همچنین به مسئله اختلاف اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر ایران اشاره کرد و گفت اتحادیه اروپا از مواضع خود در این باره دفاع خواهد کرد و نسبت به آن آگاهی دارد و آماده است در برابر فشارهایی که آمریکا ایجاد کرده استقلال خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/

 

مواضع ایران در قبال درگیری های در منطقه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار